Robert Hoevers en zijn zakenpartner Chris Klok hebben samen meer dan veertig jaar ervaring in de mobiliteitsindustrie en werkten tot enkele jaren terug allebei bij het Helmondse Lightyear, de Nederlandse automaker bekend van het zonnedak. Daar waar het paradepaardje van dat bedrijf, de Lightyear One, zo’n twee ton zou moeten kosten, hebben Robert en Chris een andere visie: duurzame mobiliteit bereikbaar maken voor iedereen. Om dat mogelijk te maken richtten ze in 2019 Squad Mobility op.
,,De tijd bij Lightyear opende ons de ogen dat het mogelijk is om een auto te bouwen die voortgedreven wordt door zonne-energie”, legt Robert uit. ,,Maar het forse prijskaartje dat eraan gehangen werd, daar geloofden we niet in. Wij geloven in het bereikbaar maken voor de massa, niet enkel voor de happy few. Daarom is Squad Mobility opgericht. Ons doel is het ontwerpen en produceren van de eerste zonne-stadsauto ter wereld. Een compacte en betaalbare tweezitter voor de dagelijkse ritjes dichtbij het huis. Een wagen waarmee je de boodschappen doet, je kinderen naar school brengt, of even langsgaat bij vrienden of familie.”
Lees ook: Bakfietsmaker SociBike is de Babboe-concurrent met een sociaal gezicht
Ideale alternatief voor in de stad
De Squad Solar City Car heeft een zonnedak dat is opgebouwd uit 1,3 vierkante meter PV-paneel. Hiermee laad je de batterijen van de wagen op tot 22 kilometer per dag op een mooie dag in Nederland. Als deze volledig is opgeladen levert dat een actieradius op van ongeveer 100 kilometer.
Doordat de wagen zich via de zon kan opladen, kun je in het voorjaar en de zomer in Nederland bij normaal gebruik, tot zo’n twaalf kilometer per dag, maanden rijden zonder extern bij te hoeven laden. Mocht dat onverhoopt toch nodig zijn, dan kun je het voertuig ook gewoon met een stekker opladen. En heb je toch nog wat meer kilometers nodig? Dan kun je extra uitneembare batterijen plaatsen, zodat je tot een actieradius van om en nabij de honderd kilometer komt, zo legt Klok uit.
In de grote stad haal je vijftig kilometer per uur meestal niet eens. Daarvoor heb je écht geen dikke SUV of dure elektrische auto nodig
Chris Klok Squad Mobility
,,We hebben de Squad Solar City Car ontwikkeld met mensen in de stad in ons achterhoofd. Verreweg de meeste ritten die zij rijden zijn korte stukken en in de stad gaat dat allemaal rustig aan. Vijftig kilometer per uur haal je meestal niet eens. Voor zulke ritten heb je écht helemaal geen dikke SUV of dure elektrische auto nodig. De Squad Solar City Car is begrensd tot 45 kilometer per uur of 70 kilometer per uur, afhankelijk van het model. Met een lengte van slechts twee meter en een breedte van 1,20 meter neemt hij de helft van de ruimte van andere auto’s in, ideaal in steden met parkeerproblemen. Omdat hij op zonne-energie rijdt, produceert hij bovendien geen emissies. En de prijs? Vanaf 6.250 euro ex-btw stap je al in.”
Lees ook: Van ‘een ongelukje’ naar de Formule 1: hoe Donkervoort blijft innoveren
Méér dan een luxe Canta
De Squad Solar City Car heeft nog het meeste weg van een luxe versie van de aloude Canta, maar daarmee doe je de wagen echt tekort. Er zitten allerhande nieuwe technieken en software in die het voertuig niet alleen moderner, maar vooral ook veel veiliger maken. En het ontwerp oogt ook best stoer. Hoevers ziet in de Squad Solar City Car, naast een verrijking voor de consumentenmarkt, ook een ideaal alternatief voor de bestaande deelautomarkt, omdat veel van hun ritten juist die korte stadskilometers behelzen.
Steden zijn niet berekend op twee auto’s per gezin
Chris Klok Squad Mobility
,,Veel gezinnen hebben tegenwoordig niet één maar twee auto’s voor de deur staan, en daar zijn steden helemaal niet op berekend. Het gevolg is veel meer files in de stad, steeds meer drukte, een chronisch tekort aan parkeerplekken en meer vervuiling. De Squad Solar City Car kan al deze problemen in één keer oplossen. De idealist in mij gelooft echt in dit product. De realist ook, maar die snapt ook wel dat veel mensen voor de langere ritten gewoon naar de oude vertrouwde huidige auto zullen blijven grijpen. Maar als vervanger van die tweede auto, daar is onze wagen perfect voor.”
Van pre-orders naar productie
Iedere ondernemer weet dat het starten van een nieuw bedrijf altijd een uitdaging is, maar dat geldt misschien wel extra voor de mobiliteitsindustrie. Het is een markt die al anderhalve eeuw bestaat, waar aan de ene kant de grote spelers sinds jaar en dag de dienst uitmaakten en aan de andere kant heel veel goedkopere alternatieven uit China op de markt komen. Om daar als nieuwe speler een plek voor jezelf in te creëren, valt nog niet mee. Toch verwacht Hoevers op korte termijn de laatste stap van pre-orders naar daadwerkelijke productie te kunnen zetten.
Onze ambitie is om in 2025 de eerste Squad Solar City Cars in Europa de weg op te hebben
Robert Hoevers Squad Mobility
,,De automarkt is inderdaad een verzadigde markt, maar de Squad Solar City Car valt in de Europese categorie L, waar ook scooters en bromfietsen onder vallen. In dat segment is niet heel veel concurrentie. Op dit moment bieden we via de website pre-orders aan en we hebben inmiddels al duizenden bestellingen ontvangen, vanuit heel de wereld. Niet slecht voor een Nederlands product dat hier is ontworpen en waarvan de eerste productieserie, de zogeheten nulserie, ook volledig in Nederland wordt gemaakt.”
,,Uiteindelijk willen we vanuit het oogpunt van duurzaamheid overigens wel dat de eindassemblage wordt gedaan in het land waar de wagens komen te rijden. Onze ambitie is om in 2025 de eerste Squad Solar City Cars in Europa de weg op te hebben. Dat is het doel en daar gaan we voor.”
Made in Holland
Is er nog maakindustrie in Nederland op gebied van mobiliteit? In de serie Made in Holland gaat De Ondernemer op zoek naar innovatieve bedrijven die de Nederlandse mobliteitsindustrie op de kaart zetten. Hoe bereiden zij zich voor op de toekomst en waarom houden zij vast aan Nederland om te produceren? Van de sportauto’s van Donkervoort tot de cargo-bakfietsen van SociBike: deze bedrijven zijn klaar voor de toekomst.