Video Mobiliteit

Zo vernieuwt deze Nederlandse topdesigner automerken: ‘Stilstand is achteruitgang’

Hoe zorg je dat een merk fris blijft en kopers blijft trekken? Volgens Laurens van den Acker, Chief Design Officer bij de Renault Group, is het een kwestie van regelmatig subtiel van koers veranderen: ,,Toen mijn ontwerpen op de weg verschenen gingen mensen ineens veel duurdere Renaults kopen", zegt Van den Acker in een speciale aflevering van De Ondernemer Onderweg.

Roland Tameling 14 september 2023

Ditmaal staat onze mobiliteitsexpert Roland Tameling namelijk niet voor de deur van de Hilversumse radiostudio, maar zit hij samen met Van den Acker in de nieuwe Renault Scenic op de internationale autobeurs in München. Aan boord van de kakelverse elektrische midi-SUV, die tot stand kwam onder de supervisie van de Nederlander, gaat het gesprek onder meer over de recente vernieuwingen die het Renault-concern doorvoerde.

Zo kregen de merken Dacia en Renault zelf een facelift (onder meer met opgefriste merklogo’s), wordt sportwagenmerk Alpine opnieuw gepositioneerd en werkt het bedrijf aan slimme oplossingen voor stadsvervoer en -distributie met ‘mobiliteitsmerk’ Mobilize. Laurens van den Acker vertelt onder andere hoe de komst van de nieuwe ceo Luca di Meo (ex-Fiat en Seat) ‘met veel passie’ zorgde voor een frisse wind en durf in de organisatie, hoe de merkstrategieën werden aangescherpt en hoe Renault het verleden durft te omarmen.

Lees ook: Als bewijs naar Parijs: waarom de ‘brommobielen’ van Paul een steeds beter zakelijk alternatief vormen

Design én een circulaire economie

Volgens Van den Acker richt Renault zich nog steeds op aantrekkelijk design, maar meer dan ooit op moderne technologie, duurzaamheid en het werken volgens de circulaire economie. ,,Zo bestaat deze nieuwe Scenic voor bijna vijfentwintig procent uit volledig gerecyclede materialen. Ja, alle buzzwords die je kunt horen in autoland, zitten hierin.”

Over het introduceren van een nieuw of opgefrist merklogo is Van den Acker duidelijk: ,,Dat kan een enorme boost geven, maar breng zo’n vernieuwing wel op een relevant en logisch moment. Dus probeer wel het nuttige met het aangename te verenigen, als ik het zo mag zeggen. Maar voor een merk is het sowieso belangrijk dat je blijft leven, dat er een schwung in zit, dat er af en toe nieuw bloed in komt. En dat je daarmee weer nieuwe klanten aantrekt. Zorg dat je niet te veel stilstaat. Want stilstaan is achteruitgaan.”

Lees ook: Financieel voordeel en vertrouwen: hoe Maxus de bedrijfswagenmarkt verovert

Een logo moet bovendien passen bij het verhaal van je bedrijf. ,,Net zoals het logo moet passen bij wat je merk wil uitstralen. Kijk; als Dacia een robuust merk is moet het logo ook stevig eruit zien. En dan moet het tegenwoordig ook nog op allerlei formaten werken: klein en ogenblikkelijk herkenbaar op je social media, maar het moet ook kloppen als je het enorm groot op een gebouw projecteert.”

Hoe de Renault-designer dat proces aan pakt – en nog veel meer – hoor en zie je in bijgesloten video.

Klik hier voor alle andere afleveringen van De Ondernemer Onderweg, ons wekelijkse update over slimme zakelijke mobiliteit. Elke week praat Roland Tameling je bij tijdens De Ondernemer Live op New Business Radio, terug te luisteren via je favoriete podcastkanalen én te bekijken via ons Youtube-kanaal.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws