Aangeboden door Bosch Car Service

Branded Content Mobiliteit

‘Klacht is een kans: los het goed op en je hebt een fan voor het leven’

Anton Eppinga en Harmen-Tom Jaarsma zetten allebei een familiebedrijf voort: tegen welke uitdagingen lopen zij aan en hoe gaan ze daarmee om? Terwijl Antons intensief gebruikte Volkswagen Transporter een grondige onderhoudsbeurt krijgt bij Bosch Car Service in het Friese Hartwerd, voeren de twee jonge ondernemers een onderhoudend gesprek met managementcoach Jan van Setten.

Roland Tameling 7 juli 2021

In het hart van Friesland, in Hartwerd om precies te zijn, is het autobedrijf van de familie Jaarsma gehuisvest. Het is één van de ruim 425 vestigingen van Bosch Car Service die je door heel Nederland vindt.

Het familiebedrijf werd ooit opgezet door de vader van de huidige eigenaar Harmen-Tom, een 29-jarige autoliefhebber die zichtbaar gaat glunderen door de grote Amerikaanse pick-ups die op zijn terrein staan. ,,We zijn heel actief in de lokale gemeenschap en hebben veel trouwe klanten uit de regio. Daarom zijn we sterk in allerlei soorten auto’s, maar voor het Amerikaanse spul weten mensen uit heel Nederland ons te vinden.”

Bekijk hier de eerste aflevering van de videoserie Onderhoud voor Ondernemers: Hoe een auto-expert, infra-professional en managementcoach samen zorgen voor groei

Eén van die klanten is de 39-jarige Anton Eppinga: hij is de eigenaar van Hettinga uit Sneek (een specialist in het leveren van flexibele verpakkingen) en rijdt weliswaar geen grote RAM 1500 of Ford F150 Raptor met een gorgelende V8-motor, maar kocht zijn Volkswagen Transporter wel bij Harmen-Tom.

,,Het is ten eerste een vertrouwd adres, ik ken Harmen-Tom en de familie Jaarsma al jaren en mede daarom voelt het goed om met zo’n lokaal autobedrijf zaken te doen. Je weet waar je aan toe bent, ze denken goed met je mee en er is dus veel vertrouwen; ik kan hier altijd terecht. Daarom is de bus hier ook in onderhoud: wij gebruiken de Transporter heel intensief – zo gaat er regelmatig een zware aanhanger van meer dan 2.000 kilo aan de trekhaak – en dan wil je dat er professionals met je auto bezig zijn die moderne technologie en de juiste onderdelen gebruiken en weten wat ze doen.”

Terwijl de Volkswagen in de werkplaats grondig onder handen genomen wordt door Gaston, krijgen Anton en Harmen-Tom zogezegd hun eigen ‘onderhoudsbeurt’ door spreker, auteur, motivator en inspirator Jan van Setten.

Terwijl de Volkswagen in de werkplaats grondig onder handen genomen wordt door Gaston, krijgen Anton en Harmen-Tom zogezegd hun eigen ‘onderhoudsbeurt’ door spreker, auteur, motivator en inspirator Jan van Setten. Als managementcoach wist Jan al vele duizenden ondernemers de goede richting op te helpen, en ook voor de twee jonge Friezen heeft hij een spreekwoordelijke vrachtlading goede tips paraat. Onder het genot van een goede bak koffie en een verse Friese koek ontstaat een onderhoudend gesprek over de uitdagingen die het runnen van een familiebedrijf met zich mee brengt.

Al snel doet Anton uit de doeken welke hobbels hij moest overwinnen om zijn onderneming succesvol te runnen. ,,Ik ben zeven jaar beroepsmilitair geweest en na die tijd wist ik eigenlijk niet wat ik wilde. Toen heb ik een loopbaancoach geraadpleegd om mij te helpen: na die gesprekken besloot ik om het bedrijf van mijn ouders voort te zetten. Dat ging niet altijd zonder slag of stoot: ik ben – net zoals veel andere ondernemers, volgens mij – een enorme perfectionist en begon met de jaren steeds meer taken naar mij toe te trekken. Ik ging harken, en dat ging fout omdat je dan gewoon te druk bent. Ik had echt de hele tijd een radio in mijn hoofd. Toen ben ik naar de huisarts gegaan, opnieuw heb ik om hulp gevraagd. En dat werkt.”

Bekijk hier de tweede aflevering van Onderhoud voor Ondernemers: Hoe maak je fans van klanten? ‘Doe één keer per dag iets wat ze niet verwachten’

Waar Anton inmiddels ‘een goede balans tussen thuis en werk’ heeft weten te vinden, is dat voor de tien jaar jongere Harmen-Tom juist een grote uitdaging. ,,Wij willen altijd voor onze klanten klaar staan. Dat betekent dat ik altijd meteen wil gaan helpen, ook als een klant om tien uur ’s avonds een appje stuurt. Dat zorgt er wel voor dat je voor je gevoel altijd aan het werk bent, en dat is wel uitdagend. Zeker nu we sinds kort een kleintje hebben.”

Welke tips heeft Jan van Setten om structuur aan te brengen in je werkwijze – en dus rust in je hoofd? Hoe ga je om met ontevreden klanten, en hoe laat je hen juist fan van jouw bedrijf worden? En hoe ga je precies ‘nad, met een d’, zoals Jan zo veelzeggend verkondigt? Bekijk de video voor alle antwoorden.

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws