Nieuws Mobiliteit
Renault komt dit jaar met bedrijfswagen die op waterstof rijdt
Renault komt met een bedrijfswagen die op waterstof loopt. Nog voor het eind van het jaar wordt de Master Hydrogen gepresenteerd. De actieradius van de aangekondigde Kangoo met brandstofcel zou zo'n 370 kilometer bedragen.

Renault presenteert de Master Hydrogen, een bedrijfswagen die op waterstof rijdt
Renault heeft in korte tijd de nieuwe Kangoo, de voor Europa compleet nieuwe Express én de nieuwe Trafic Combi en SpaceClass op het podium getild. Daar houdt de nieuwsstroom echter niet bij op. Nog voor het eind van dit jaar trekt Renault het doek van de Master Hydrogen, een Master met een brandstofcel aan boord wiens komst eind 2019 al werd aangekondigd, valt te lezen op AutoWeek.
Lees ook: Uitbreiding op elektrisch bedrijfswagenaanbod: Citroën, Peugeot en Opel komen met waterstofbusjes
De Renault Master Hydrogen is straks niet de enige bedrijfswagen van Renault met een brandstofcel. Ook de Kangoo moet op termijn een Hydrogen-versie krijgen, zo bleek eerder. In samenwerking met Plug Power, een specialist op het gebied van brandstofceltechnologie, wil Renault omstreeks 2030 namelijk een marktaandeel van 30 procent hebben in het segment van lichte bedrijfswagens met een brandstofcel aan boord. Met de Master Hydrogen haakt Renault in op een ontwikkeling in Frankrijk, waar de overheid 7,2 miljard euro investeert in de integratie en beschikbaarheid van waterstof als voertuigbrandstof
De Master is er al volledig elektrisch
Renault levert de Master momenteel al met dieselmotoren én er bestaat een volledig elektrische Master Z.E. Die laatste heeft een elektrische actieradius van 120 kilometer. In 2019 meldde Renault dat de Master Hydrogen zo'n 350 kilometer ver moet kunnen komen. De actieradius van de aangekondigde Kangoo met brandstofcel zou zo'n 370 kilometer bedragen.