Mobiliteit

De opmars van Chinese auto’s in Europa: deze merken zijn de moeite waard

BYD ANP
ANP
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Chinese autofabrikant Landwind probeerde in 2005 voet tussen de deur te krijgen in Europa. Model X6, een soort kruising tussen een terreinwagen en een gezinswagen op basis van de toen al sterk verouderde Opel Frontera moest alleen nog even een Duitse botsproef doen. Het liep uit op een debacle, waarna Landwind terug naar de tekentafel moest. Ze probeerden het nog eens met de CV9, veel goedkoper dan de Europese concurrentie, maar hadden ook hiermee geen succes.

Als een duveltje uit een doosje keerde het van oorsprong oer-Britse MG terug op de Nederlandse markt in 2019. Alleen deze keer wel onder Chinese vleugels van het gigantische SAIC-concern uit Shanghai. Met deze ZS, een volledig elektrische midi-SUV die het zonder al te veel problemen wist op te nemen tegen de gevestigde orde. ,,Het design was oké, de prestaties heel redelijk en de prijs was bijzonder scherp”, aldus mobiliteitsexpert Roland Tameling. Inmiddels is MG een volwassen concurrent van de Volkswagens, Renaults en Dacia’s van deze wereld.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Zero-emissiezones gaan er komen, en dit moet je daarover weten

Nieuwe Chinese automerken

Sinds het begin van dit decennium schieten de Chinese nieuwkomers als paddenstoelen uit de grond. De Chinese fabrikant Build Your Dreams is een van de grootste autofabrikanten ter wereld. Het bedrijf heeft zo’n 70.000 mensen in dienst op de technische ontwikkelingsafdeling en wisselt stuivertje met Tesla om te zien wie dit jaar de meeste elektrische modellen zal verkopen.

BYD begon als batterijenleverancier voor onder meer Nokia en is mede daardoor uitgegroeid tot een wereldleider op dit gebied. De in huis ontwikkelde Blade Battery is lichter, efficiënter en veiliger dan exemplaren van veel concurrenten. Zelfs Tesla schroeft nu BYD-accu’s in onder meer de Model Y.

Lees verder onder de advertentie

Nog zo’n pionier is NIO: dat merk levert concurrenten voor luxere automerken en onderscheidt zich door verwisselbare accupakketten. Binnen 144 seconden wissel je een lege accu voor een bijna-volle, in een speciaal accuwisselstation. In Europa is dat concept in 2008 geprobeerd door onder meer Renault, maar dat mislukte. NIO lukt het wél en realiseerde al meer dan 2200 swap stations.

‘Onderschat Chinese concurrentie niet’

Welke Chinese merken kun je beter overslaan? Roland: ,,Ik denk aan Aiways, de producten van Great Wall Motors en het nieuwe Omoda dat zich niet echt weet te onderscheiden. Maar verder is het materiaal dat de merken uit China maken zo goed, dat de Europese fabrikanten er verstandig aan doen om hun nieuwe concurrenten niet te onderschatten.”

Lees ook: Bijtelling op zakelijke auto’s: dit gaat er veranderen in 2025

Lees verder onder de advertentie

Internationale spanningen

China wil het liefst wereldwijd nummer 1 worden als het aankomt op auto’s en ze zijn hard op weg. Die agressieve tactiek leidt tot spanningen op het globale auto-toneel. Onder meer Europa, de Verenigde Staten en Turkije vinden dat China oneerlijke concurrentie bedrijft door de eigen fabrikanten hevig te subsidiëren en werken op dit moment aan importheffingen die moeten gaan gelden voor auto’s die in China gebouwd zijn. De EU wil percentages tussen de 17,4 en 38,1 gaan opleggen, afhankelijk van hoe goed de autofabrikanten hebben meegewerkt aan het onderzoek van de Europese Commissie.

Er bestaat daardoor een kans dat - al dan niet elektrische - auto’s uit China ook bij ons duurder gaan worden. Al spelen de verschillende fabrikanten daar meteen soepel op in: zo wil Volvo - tegenwoordig onderdeel van het Chinese Geely-concern - de productie van diverse modellen verplaatsen naar België en opent BYD binnenkort een eigen fabriek in Hongarije.

Lees ook: BPM-vrijstelling verdwijnt, bedrijfswagens worden duurder: dit moet je weten

Lees verder onder de advertentie

In onze online serie Wegwijs maakt Roland Tameling je wegwijs in de wereld van zakelijke mobiliteit. In de eerste video kom je alles te weten over de nieuwe BPM-regels, in Wegwijs #2 alles over de zero-emissiezones en in de derde video vertelt Roland je alles wat er volgend jaar gaat veranderen rond de bijtelling.

Bekijk hier de voorwaarden.

Lees verder onder de advertentie