Met een kruiwagen vol bouwspullen loopt Thijs Glimmerveen in werkkleding de trein in: ,,Wij mogen met de busjes niet meer de binnenstad in, moet het dan maar zo?” De kruiwagen past nog net door de poortjes op Utrecht Centraal en echt praktisch, ziet het er niet uit. De video is binnen een week meer dan vier miljoen keer bekeken op sociale media. ,,We wilden laten zien dat er gebrek aan informatie is bij de mensen die deze wel hard nodig hebben”, vertelt Frank Schumacher, de compagnon van Thijs. ,,De lokale overheden voeren een ander beleid dan ze in Den Haag doen, dat is een grote puinhoop.”
Grote zorgen om zero-emissiezones
Sinds 1 januari 2025 geldt de regel dat zeer vervuilende dieselbestelwagens veel steden niet meer in mogen. Eerder bleek al uit onderzoek van ANWB Zakelijk dat 64 procent van de ondernemers met een bedrijfsbus zich zorgen maakt om deze nieuwe maatregel. De video heeft een grappige ondertoon, maar heeft dus een serieuze boodschap. Omdat ondernemers nog niet klaar zouden zijn voor deze maatregel, stelde staatssecretaris Chris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu (PVV) voor om deze uit te stellen, maar de lokale overheden gingen hier niet mee akkoord. ,,Nu is er een politieke kloof ontstaan, waardoor ondernemers nog minder weten waar ze aan toe zijn”, zegt Frank.
Gemeenten liggen dus niet op één lijn met Den Haag en ook tussen de verschillende steden zijn er grote verschillen. ,,In de ene stad mag je tien keer met een ontheffing en in de andere vijf keer. Voor de ene stad geldt een ontheffing voor een jaar en voor de andere niet. Er zitten zoveel haken en ogen aan”, vertelt Frank.
Met de bakfiets door Amsterdam
Met hun vacaturesite Swipe to Build willen Thijs en Frank jongeren enthousiasmeren om de bouw- en technieksector in te gaan. „In die sectoren is een tekort aan handjes. Met een paar video’s per week willen we ze motiveren en informeren over wat er allemaal in deze sector speelt.”
Met een kar de stad in. Dat heeft een denigrerende toon
Thijs Glimmerveen
Het idee voor de video kreeg Thijs door de uitspraak van het Haarlemse Groenlinks-raadslid Sacha Schneiders-Spoor. Dat ondernemers misschien met een kar de stad in kunnen rijden. ,,Die video vond ik een denigrerende toon hebben, dat voelde niet fijn. Daarna kwam ik een artikel tegen over bakfietsen rond de A10 waar klussers hun bus over kunnen laden. Vanuit daar is het creatieve balletje gaan rollen”, vertelt Thijs.
Lees ook: Zero-emissiezones gaan er komen, en dit moet je daarover weten
De complexiteit van de maatregel maakt dat de video niet volledig is in informatie. ,,We hebben in zo’n korte video niet alle tijd om de diepte in te gaan. Daarom zie ik het wel als onze plicht om de voor- en nadelen van de maatregel uit te zoeken en een tweede video te maken. We hopen door een expert aan te haken onze volgers van de juiste informatie te kunnen voorzien”, zegt Thijs.
Consument is de dupe
De vele reacties op de video laten, volgens Thijs en Frank, zien dat niet alleen de ondernemers de dupe zijn. ,,Als ondernemers het geld hebben om een nieuwe bus aan te schaffen, dan zullen ze dit waarschijnlijk doorberekenen aan de consument. Daarnaast geven de ondernemers aan dat ze hun werkgebied ergens anders naartoe zullen verplaatsen. Er is toch genoeg werk buiten de steden. Als bewoner in de binnenstad van Amsterdam moet je niet willen dat je bij een verstopte wc maar uit één of twee bedrijven kan kiezen.”
Lees ook: De plantenwinkel van Nelske gaat viral na briefje op de deur: ‘Verdien er geen k*t aan’