Mobiliteit

Bijna tweederde van ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

 
De zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's in Rotterdam. De zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s in Rotterdam. Foto: ANP
De zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s in Rotterdam. Foto: ANP
 
Leestijd 2 minuten

Ruim 64 procent van de ondernemers met een bedrijfsbus maakt zich zorgen over de invoering van zero-emissiezones sinds begin 2025. Dit blijkt uit recent onderzoek van ANWB Zakelijk. Slechts 15 procent van de ondervraagden maakt zich weinig tot geen zorgen over de milieuregels.

Lees verder onder de advertentie

,,Ondernemers krijgen te maken met allerlei regionale verschillen als het aankomt op zero-emissiezones’’, aldus Sieds Rienks, Product Manager a.i. bij ANWB Zakelijk. ,,Dat veroorzaakt veel onzekerheid en kopzorgen.”

De grootste uitdagingen en zorgen voor ondernemers

Vanaf 2025 mogen dieselbestelwagens veel steden niet meer in, waardoor ondernemers moeten overstappen naar elektrische voertuigen. Dit brengt veel uitdagingen en zorgen met zich mee, blijkt uit de cijfers. 23 procent van de ondernemers ziet zero-emissiezones als hun grootste uitdaging. 22 procent ziet de vervanging van hun bedrijfsbus als de grootste uitdaging. 64 procent van de ondernemers maakt zich zorgen over de komst van de zero-emissiezones; 15 procent ligt hier niet wakker van. 60 procent maakt zich zorgen over de vervanging van hun bedrijfsbus; 20 procent ligt hier niet wakker van.

Meer weten over zero-emissiezones?

Waar ben je nou exact aan toe, hoe speel je slim in op die ‘milieuzone van de toekomst’? In deze Wegwijs-video legt mobiliteitsexpert Roland Tameling het haarfijn aan je uit.

Lees verder onder de advertentie

Regionale verschillen zero-emissiezones

Elke gemeente bepaalt zelf hoe ze de zero-emissiezones vormgeven: van het type voertuigen dat wordt gemonitord, tot de omvang van de milieuzone en de handhavingsmethode.

,,Deze regionale verschillen brengen een hoop vragen en onzekerheden met zich mee”, legt Rienks uit. ,,Waar je in de ene stad nog met een dieselbus kunt rijden, mag dat in een andere stad niet meer. Dit maakt het voor ondernemers lastig om langetermijnbeslissingen te nemen over hun bedrijfsbus.’’

Lees verder onder de advertentie

Aangewakkerde onzekerheid ondernemers

Daarnaast zorgen de verschillende maatregelen en meningen in de politiek over de zero-emissiezones, voor extra onrust bij ondernemers. ,,Eén ding is zeker: sinds 1 januari 2025 hebben 14 gemeenten in Nederland zero-emissiezones. Hoe zij die concreet invullen, is afwachten. Gelukkig kunnen ondernemers die niet op tijd aan de regels van de zero-emissiezone voldoen, rekenen op een tijdelijke boetevrije periode en passende hulp bij de overstap naar elektrisch rijden”, concludeert Rienks.

Lees ook: Zero-emissiezones gaan er komen, en dit moet je daarover weten

Lees verder onder de advertentie

Bekijk hier de voorwaarden.