Nieuws Automotive

Opgelet: dit wordt volgens AMV het nieuwe autokopen

Proefrit aan huis, videobellen met de verkoper en home delivery met omruilgarantie: in no-time wordt het voor autokopers de gewoonste zaak van de wereld, zo voorspelt Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive Mediaventions (AMV).

Roland Tameling 26 juni 2020

Rico vlies automotive avm

Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive Mediaventions (AMV). Foto: Bart Hoogveld

Hoe zorg je ervoor dat consumenten toch een auto kunnen kopen, terwijl ze hun huis niet uit mogen? Dat was de vraag die veel Nederlandse autobedrijven de laatste maanden bezighield. Talloze showrooms en werkplaatsen waren weliswaar gewoon open, maar klanten lieten zich er tijdens de coronalockdown niet zien.

Bij Automotive Mediaventions – AMV, het bedrijf dat onder meer de populaire autozoeksites Gaspedaal.nl en AutoTrack.nl beheert – zorgden de beperkende maatregelen van de overheid voor extra creativiteit. ,,Autokopers gingen niet meer naar de showroom voor een proefrit, dus brachten we de proefrit naar hen toe.’’

''Autobedrijven kunnen hun advertenties voorzien van een button waarmee geïnteresseerde klanten zo’n testrit kunnen aanvragen''

Rico van der Vies, commercieel directeur AMV

Advertenties voorzien van button

Rico van der Vies, commercieel directeur van AMV, legt uit hoe het werkt: ,,Autobedrijven kunnen hun advertenties voorzien van een button waarmee geïnteresseerde klanten zo’n testrit kunnen aanvragen. Met indrukwekkend resultaat: ‘Proefrit aan huis’ blijkt erg succesvol en dat geeft veel vertrouwen in onze aanpak.’’

Van oudsher zijn autowebsites gericht op consumenten die precies weten wat ze willen. Maar voor veel mensen is het kopen van een auto juist een ingewikkeld proces. Velen vinden het best eng, mensen worden onzeker van al die zoekcriteria. AutoTrack.nl wil in de toekomst meer een gidsfunctie op zich nemen.

Revolutionair

Daarom zoekt Autotrack naar andere manieren om kopers aan de juiste auto te koppelen. Zo hebben veel consumenten geen idee wat voor model ze willen hebben, maar ze weten wel wat ze met die auto willen doen. Ga je vaak op vakantie? Heb je kinderen? Woon je in een stad? Welke levensstijl heb je?

Op basis van dergelijke vragen, die voor veel mensen relevanter zijn dan de motorinhoud van een auto, is Autotrack in de toekomst nog beter in staat om kopers de juiste auto te presenteren. Op dit moment doen consumenten er vaak vijf à zes maanden over om een auto te kopen. Het keuzeproces wordt revolutionair gemakkelijker gemaakt.

''Er blijven natuurlijk ook altijd mensen die liever zelf willen ruiken, proeven en voelen en voor de aanschaf van hun auto graag naar de showroom gaan''

Rico van der Vies, commercieel directeur AMV

Aanschaf steeds vaker digitaal

De aanschaf van een auto verloopt nu al meer dan ooit digitaal. Van der Vies: ,,Niet alleen heb je op Gaspedaal.nl keuze uit alle gebruikte auto’s die bij Nederlandse autobedrijven te koop staan, je kunt via AutoTrack.nl de auto die je op internet ziet nu ook bij je thuis laten afleveren.’’

De behoefte aan dit soort services neemt toe, zegt hij, en dat gaat sneller dan verwacht. ,,Bij AutoTrack beginnen we binnenkort bijvoorbeeld met home delivery, waarbij we een auto afleveren bij de klant thuis en hem of haar een omruil garantie bieden. Het is geen vervanging van het traditionele proces maar een aanvullende service, die een behoorlijke groep kopers aanspreekt. Er blijven natuurlijk ook altijd mensen die liever zelf willen ruiken, proeven en voelen en voor de aanschaf van hun auto graag naar de showroom gaan.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.