Nieuws Automotive

Van Gestel en Camps (Alliance Automotive): 'Juist nu goed weten wat klanten beweegt. Letterlijk'

Autobedrijven verkopen meer occasions en klanten hebben in geen tijden zoveel besteed aan het onderhoud. Automotive experts Ivar Camps en Harold van Gestel van Alliance Automotive Group Benelux waren er op tijd bij toen corona de wereld veranderde.

Mark Litjens 18 juni 2020

Alliance Automotive Car Prof Van Gestel Camps coronacrisis

Harold van Gestel, Formule Manager van CarProf en Ivar Camps, Retail Marketing Manager bij Alliance Automotive Group Benelux.

Onmiddellijk na de allereerste persconferentie van Rutte staken ze bij Alliance Automotive Group de koppen bij elkaar om goed hun kracht te blijven gebruiken: persoonlijk contact. Eén van hun garagebedrijven is immers niet voor niets Autobedrijf van het Jaar geworden. Ivar Camps, Retail Marketing Manager, en Harold van Gestel, Formule Manager van CarProf, blijken achteraf met hun teams een aantal effecten van de coronacrisis goed te hebben ingeschat.

Van Gestel: ,,Vrijwel direct zijn we onze gratis haal- en brengservice gestart en hebben we in no time een instructievideo gemaakt met onze werkwijze. Bovendien, omdat veel branches toen al dan niet verplicht hun deuren op slot deden, vonden we het belangrijk te communiceren dat wij wél open waren en zouden blijven."

,,We verwachtten uiteraard wel dat het aantal werkplaatsbezoeken zou afnemen, omdat het dringende advies luidde zoveel mogelijk thuis te blijven en dat betekent minder autokilometers. Juist iets als een APK-keuring ben je dan al snel vergeten. Dan komt het nauwe, sterke contact met onze klantenkring van pas: we hebben iedereen persoonlijk benaderd. Als dat contact al goed was, vindt niemand dat vervelend. Integendeel.” Zo geschiedde onder andere bij keuringen: ,,Wij zeggen dan ‘leg de autosleutel maar op de deurmat’ en bij terugkomst is de auto natuurlijk compleet gedesinfecteerd.”

"Duidelijk zijn, laten merken dat je de situatie uiterst serieus neemt en daar ook naar handelen, daar gaat het nu om. Dat geeft vertrouwen.”

Hoge verkoopcijfers occasions

Daar kwam bij dat automobilisten juist nu meer uitgeven aan het onderhoud van hun heilige koe. ,,Veel mensen besteden hun vakantiegeld anders en zien het openbaar vervoer vanwege corona en alle maatregelen als een mindere optie. Daarom wil je dat je auto tiptop in orde is en investeer je daarin. Dit blijkt het moment om toch die grote beurt en reparatie te laten doen, of bijvoorbeeld voor nieuwe banden.”

Bovendien: in mei zijn er in ons land maar liefst ruim 111.000 occasions verkocht, het op een na hoogste verkoopcijfer van occasions ooit, meldt brancheorganisatie BOVAG. Van Gestel: ,,Natuurlijk merken wij de toenemende interesse voor occasions ook en kennen we de motivatie erachter. Daar hebben we snel op ingespeeld door onder meer proefritten, zonder welke kosten dan ook, thuis aan te bieden
zonder rechtstreeks contact. Weet je, of het nu gaat om posters met de RIVM-richtlijnen in onze showrooms en werkplaatsen, spiegelhangers met een geschreven boodschap of de proefritten, het wordt enorm gewaardeerd. Duidelijk zijn, laten merken dat je de situatie uiterst serieus neemt en daar ook naar handelen, daar gaat het nu om. Dat geeft vertrouwen.”

Consumenten én franchisenemers snel en goed informeren

Voor Camps en Van Gestel lag de focus na die eerste persconferentie van Rutte niet alleen op de consument. Vanuit hun rol moesten ook franchisenemers, de garagebedrijven, snel en goed worden geïnformeerd. ,,Op dag één hebben we een webinar gehouden om vooral duidelijk te maken dat ze er niet alleen voor staan, dat we ieders ervaringen en kennis willen delen. We hebben alles in het werk gesteld om voor hen alles zo normaal mogelijk door te kunnen laten gaan, zodat ze geen tijd kwijt waren aan turbulentie rondom regelgeving. We verhoogden de frequentie van de interne nieuwsbrief en hebben snel een speciale website ontwikkeld.”

Die website - garageloket.nl - geeft autobedrijven alle actuele informatie op juridisch, marketing, personeel en financieel gebied. ,,Nu we weten dat we de grenzen weer over mogen, gaan we snel van start met een zomercheckcampagne. Het is continu op de actualiteit blijven inspelen”.

Je klant écht kennen

Camps belooft dat ze doorgaan met de gratis haal- en brengservice zonder direct persoonlijk contact. ,,Ook in een mogelijke post-coronatijd, ja. Voor ons laat deze periode vooral zien hoe belangrijk het is je klanten écht te kennen en hoe die waarderen dat je duidelijk bent en verantwoordelijkheid neemt. Je moet weten wat je klant beweegt. Letterlijk.”

WAT IS ALLIANCE AUTOMOTIVE GROUP BENELUX?

Alliance Automotive Group Benelux is een grote speler in de wereldwijde auto-onderdelenmarkt en heeft drie franchiseformules voor autobedrijven: CarProf, Autovakmeester en Autoservice Totaal.

Autobedrijven die hierbij zijn aangesloten profiteren van een goede onderdelenleverantie, inkoopvoordeel, samenwerking en kennisdelen, juridische en financiële achtervang, en gezamenlijke marketingactiviteiten. De groep bedient ongeveer 40.000 garages met ruim 100.000 verschillende onderdelen voor onderhoud en reparatie via een netwerk van meer dan 300 vestigingen in eigendom en via circa 1.800 vestigingen van verbonden partners.

Klanten en kanalen

Je klant echt kennen is iets dat ook voor DPG Media van groot belang is. Wij vinden daarbij de beste kanalen, on- en offline, om een boodschap over te brengen met een gegarandeerd groot bereik. Meer weten? Vul onderstaand gegevens in en je hoort snel van ons.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.