Blog Toerisme
Judith Eyck (Vakanties.nl) na overname Zoover: 'Never waste a good crisis'
Middenin de coronacrisis maakte ceo en co-founder Judith Eyck van Vakanties.nl bekend dat zij het grote en bekende reviewplatform Zoover overneemt. Een gewaagde stap? In haar zesde blog voor De Ondernemer beschrijft Eyck de eerste maanden na de overname in het midden van de storm: never waste a good crisis.

Judith Eyck, eigenaar van Vakanties.nl.
Mijn vorige blog sloot ik af met: ‘de kansen liggen voor het oprapen, als we maar snel en wendbaar genoeg blijven’. Natuurlijk weet ik dan al welke kans voor het oprapen ligt en ruim twee maanden later wordt het nieuws bekend: middenin de crisis hebben we een geduchte concurrent weten in te lijven. Op 1 juli 2020 neemt de Rotterdamse startup Vakanties.nl het bekende reviewplatform Zoover over.
''Het willekeurig sluiten van grenzen en steden heeft enig herstel in de reisbranche deze zomer volledig verknald''
Het juiste moment voor deze stap
Een bedrijf overnemen in crisistijd. Het is voor sommigen een gewaagde zet, maar vooralsnog voelt het vooral als het juiste moment om een dergelijke stap te maken. Hoewel we ons operationeel nog steeds volop in de crisis bevinden - het willekeurig sluiten van grenzen en steden heeft enig herstel in de reisbranche deze zomer volledig verknald - staat mijn blik op de toekomst gericht. Het overnemen van een bedrijf tijdens een crisis biedt boven alles perspectief naast de huidige ellendige situatie.
De twee partijen samen zijn het perfect huwelijk
De strategieën van Vakanties.nl en Zoover komen op sommige punten overeen, maar wijken op cruciale onderdelen vooral van elkaar af. Niet alles kan blijven zoals het bedacht of gebouwd is. Veel plannen moeten op de schop. Met Zoover als grootste merk zullen we een heel nieuwe koers varen. De twee bedrijven samen zijn het perfecte huwelijk, volledig complementair in elkaars kracht. Potentieel onverslaanbaar als we beide krachten weten samen te voegen.
Lees ook: Judith Eyck (vakanties.nl): 'Verlichting voor de zwaarst getroffen branche'
Moeten we echt van 020 naar 010?
Bij de aankondiging van het huwelijk tussen Zoover en Vakanties.nl zie ik bijna alle gezichten verbleken. Vakanties.nl neemt Zoover dan wel over, maar met Zoover als bekend merk zullen we Vakanties.nl naar de achtergrond verplaatsen. ‘Drie jaar bloed, zweet en tranen zomaar voor niets?!’ En bij Zoover aan de Amsterdamse Prinsengracht zien ze de bui al hangen: Vakanties.nl is gevestigd in Rotterdam. ‘Moeten we echt van 020 naar 010?’
''De eerste twee weken na de overname loopt alles in de soep''
De geoliede machine stort volledig in
In de eerste twee weken na de overname loopt alles in de soep. De geoliede machine die we als Vakanties.nl hebben opgebouwd, stort volledig in. In het midden van de storm raakt onze klantenservice volledig overbelast en kent niemand elkaars naam of functie. Alle documenten en gedeelde drives blijken onvindbaar, emailservers zijn onbereikbaar en enige richting is zoek. De nieuwe situatie lijkt uit te lopen op totale chaos.
Ondernemerschap kun je bij ieder bedrijf leren
Maar dan blijkt dat ik toch de kracht van onze kernwaardes heb onderschat. Al sinds de start van Vakanties.nl bouwen we aan zelfstandige, besluitvaardige en verantwoordelijke eigenschappen van ieder teamlid. Een ondernemer ben je niet alleen als je een eigen bedrijf hebt. Ondernemerschap kun je leren bij ieder bedrijf, als je tenminste de ruimte krijgt. En een ondernemend team is ook een betrokken team. Dus neemt iedereen direct zijn eigen verantwoordelijkheid en helpt elkaar waar nodig. Ik vertrouw in de eerste maand blind op mijn zelfsturende team, want tijd om bij te sturen is er niet. Na twee maanden is iedereen op zijn plek geland en druk in de weer met het bouwen aan de nieuwe organisatie.
''Een nieuwe strategie, een beter perspectief is er niet in deze tijd''
De timing blijkt ideaal
Vandaag staat er een enthousiast team klaar om de toekomst naar ons toe te trekken, gewapend met een krachtige nieuwe strategie. Een beter perspectief is er niet, in deze tijd. En de timing blijkt eigenlijk ideaal: een dergelijke overname in een ‘normale’ tijd in juli, waarin we een aanzienlijk deel van onze jaaromzet realiseren, zou misschien een veel gewaagdere zet zijn geweest.'