Nieuws #nlstartop
Kansen en mogelijkheden: dit zijn de vijf ondernemerstips van Nicolette van Dam
,,We worden in deze tijd ook als ondernemers weer even met beide benen op de grond gezet. Het is voor velen een stap terug zetten, om straks ook wel weer op volle kracht vooruit te kunnen.” Zoals Nicolette van Dam, niet alleen presentatrice en actrice, maar zeker ook ondernemer. Ze heeft het bijzondere talent om anderen op een waardevolle manier bij elkaar te brengen, ziet ondernemerskansen en dúrft. Hoe zorgt zij er zelfs in deze crisistijd voor dat het glas altijd halfvol is? Dit zijn haar vijf ondernemerstips!

Lees ook: Nicolette van Dam over ondernemen, gasten en slimme marketing
Kansen in plaats van bedreigingen
Het is een turbulente tijd, waarin wat er mogelijk is van dag tot dag kan veranderen en waarin je er als ondernemer bovenop moet zitten. Hoe blijft Nicolette van Dam kansen zien waar anderen bedreigingen zien? Haar natuurlijke manier van ondernemen blijkt bijzonder goed bestand tegen een crisissituatie als de huidige. Met vijf tips inspireert ze andere ondernemers om de krachten de komende tijd te bundelen:
- Behoefte herkennen
- Durven
- Maak het bijzonder
- Samen doen
- Blijf dichtbij jezelf
In samenwerking met consumentenpsycholoog Patrick Wessels staan haar vijf ondernemerstips hieronder verder uitgewerkt.
1. Behoefte herkennen
Het begint allemaal met het herkennen van de behoefte, vertelt Van Dam. ,,Of het nou om een zakelijke stap gaat met Bas [Smit, red.] of met m´n broer Sebastiaan, iedere stap die we zetten denken we goed na over waar we zelf behoefte aan hebben. En waar anderen behoefte aan hebben. Om vervolgens te bepalen hoe we daarop kunnen inspelen.” Dat geldt nu, tijdens de huidige crisis, maar was ook voor die tijd al belangrijk.
Van Dam herkende bijvoorbeeld dat kinderen graag willen snoepen. En dat ouders ze die mogelijkheid graag aanbieden, zolang het verantwoord is. Daarom ontwikkelden ze The Healthy Snackbox. Een box met gezonde snacks, die een schot in de roos bleek. Caterwings (onder andere oprichters van Hello Fresh) stapte in om in plaats van particulieren vooral de kantoren te gaan leveren. “Tijdens de crisis bleek de behoefte voor thuis ineens weer enorm te groeien, omdat veel kantoren dicht gingen. Daar hebben we meteen weer op ingespeeld, waardoor dit bedrijf juist heel goed liep in deze moeilijke periode.”
,,We zijn niet het type ondernemer dat afwacht. Natuurlijk geven we iets de kans om te groeien, maar het zit in ons ondernemersbloed om er bovenop te zitten en snel te schakelen.”
2. Er bovenop zitten, snel schakelen en durven
Belangrijk daarbij is om het te durven. ,,We zijn niet het type ondernemer dat afwacht. Natuurlijk geven we iets de kans om te groeien, maar het zit in ons ondernemersbloed om er bovenop te zitten en snel te schakelen.”
Natuurlijk ervaart ook zij de tegenslagen, maar dat weerhoudt haar er niet van om het opnieuw te durven. ,,Ook al ga je er een keer onderuit, het is niet heel je leven dat zomaar instort. Er zijn altijd weer nieuwe mogelijkheden om het op een andere manier te proberen.”
3. Maak het bijzonder
De Brasserie moest net als de rest van de horeca natuurlijk dicht, al besloten Nicolette en haar broer Sebastiaan net voor de officiële aankondiging van het sluiten van de horeca op 16 maart, de deuren uit veiligheidsoverwegingen te sluiten. ,,Dat was een enorme klap, we gaan normaal niet eens een paar dagen dicht om te verbouwen.” Door snel te schakelen zagen ze opnieuw een kans om het tijdelijk over een andere boeg te gooien.
Nicolette en Sebastiaan hingen een poster met een groot hart op de ruiten, met de boodschap ‘Stay Safe! We Miss You’. “Met alles wat wij doen willen we onze gasten een beleving meegeven. Daarom lieten we het hart, de tekst en de boodschap ‘Stay Safe’ overal terugkomen.” Ze gebruikten een brandmerk met de tekst in de broodjes, deden een kaarsje bij de bestellingen en schreven een persoonlijk bedankje voor iedereen die bijdroeg aan #supportyourlocals.
,,Geef je gasten of klanten altijd de waardering die ze verdienen. Ook als je maar drie tafeltjes bezet hebt. Maak een praatje en vertel ze hoezeer je het waardeert dat ze toch voor jou hebben gekozen. En zorg ervoor dat je ze goed leert kennen. Zoals de meneer die altijd een glas melk, een broodje pastrami en daarna een espresso bestelt.” Het maakt de ervaring bijzonder, zodat gasten en klanten je blijven steunen en bovendien terugkomen op het moment dat er weer meer kan en mag.
4. Samen doen
Haast zonder het zelf te beseffen bezit ze een geweldig talent om de juiste mensen bij elkaar te brengen. Dat is de basis van al hun bedrijven. ,,Bas en ik wilden graag samen een bedrijf starten. We dachten aan de bijzondere souvenirs van andere bestemmingen, waarmee we terugdenken aan de reizen die we maakten. Zoiets wilden we graag voor Amsterdam doen.”
Ze bedachten de Amsterdam Bracelet, als souvenir, dat herinnert aan een bezoek aan onze hoofdstad. ,,Vrienden van ons maken sieraden. We hebben ze gebeld, zijn meteen langsgegaan op kantoor en hebben er het plan neergelegd. Terwijl we zaten te brainstormen, werd het bedrijf geboren.” Van Dam betrok het Emma Kinderziekenhuis erbij om ook maatschappelijk iets terug te kunnen doen en maakte de cirkel daarmee compleet.
Die samenwerking staat ook centraal in haar nieuwste project: de Amsterdamse Zomer. In juli en augustus zullen tal van Nederlandse artiesten optreden in het Olympisch Stadion. Voor een beperkt publiek en netjes volgens alle belangrijke RIVM-richtlijnen. ,,Na het succes van het Amsterdamse Winterparadijs afgelopen winter wilden we deze zomer een groot festival voor 25.000 man organiseren. Precies toen we helemaal klaar waren om te lanceren brak de coronacrisis uit en moesten we op het laatste moment alles annuleren.”
Toen begin juni duidelijk werd dat de maatregelen langzaam versoepeld zouden worden zag ze meteen een unieke kans. “We werden benaderd door 4PM Entertainment, waarvan we de ondernemers goed kennen. Zij wilden - volledig binnen de gezondheidsrichtlijnen en -maatregelen - toch een evenement organiseren. We hebben toen de artiesten van ons geannuleerde festival benaderd om samen dit alternatief op te zetten.” Het resultaat is een zomer vol muzikale optredens. Waarbij Brasserie Van Dam het eten en drinken verzorgt.
"Vraag je altijd af hoe je het zelf zou willen"
5. Blijf dichtbij jezelf
Zorg er als ondernemer voor dat je zo dicht mogelijk bij jezelf blijft, stelt Van Dam. ,,Vraag jezelf altijd af hoe je het zelf zou willen. Ik durf sinds corona bijvoorbeeld nog niet te vliegen, dus zoiets zou ik zelf nog niet aanbieden. Naar een concert durf ik wel weer, als duidelijk wordt aangegeven hoe de maatregelen in acht worden genomen.” Zelf zijn ze steeds een soort proefkonijnen voor alles wat ze bedenken, om dichtbij zichzelf te blijven.
,,Dat geldt voor de Amsterdamse Zomer, voor onze Brasserie en voor alles wat we doen. Je wilt je veilig voelen, je wilt zeker weten dat je overal op let en aan alles heb gedacht.” Door steeds goed te beoordelen of ze het zelf veilig, leuk en waardevol zou vinden, bepaalt ze haar zakelijke route en de stappen die ze zet. En door de juiste mensen bij elkaar te brengen bundelt ze de krachten om het bijzonder te maken.
Op zoek naar online groei?
Ook online groeien dankzij slimme keuzes, zoals Nicolette van Dam? Via Xtra Social, een online oplossing van DPG Media, kun je met jouw social posts opvallen op diverse nieuwsites zoals ad.nl. Met een uitgebreid portfolio heeft DPG Media alles in huis om een boodschap succesvol over te brengen. De media adviseurs van DPG Media helpen ondernemers graag verder met een plan op maat.Laat hieronder je gegevens achter en we nemen snel contact met je op.