Nieuws Arbeidsmarkt
Waarom december de beste maand is om nieuw personeel aan te trekken
December is altijd weer een uitzonderlijke maand, vanwege de feestdagen en alle eindejaarsadministratie. Een activiteit die je misschien niet met de feestmaand associeert, is het werven van personeel. Maar volgens onderzoek van moet je juist in december de aandacht van werkzoekenden trekken.

Veel mensen maken namelijk gebruik van de maand december om te reflecteren op het afgelopen jaar en de toekomst, waardoor werkenden in deze periode sneller kiezen voor een carrièreswitch. Zij reageren alleen vaak pas in januari op vacatures, waardoor het beeld ontstaat dat ondernemers pas in deze maand hun slag moeten slaan.
Maar uit het onderzoek van RecruitNow onder 426 werkende Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar blijkt dat zij al in december hun zinnen op een nieuwe baan zetten: 36 procent heeft een nieuwe baan als goed voornemen en 26 procent gebruikt de vrije feestdagen om vacatures te zoeken en het cv te updaten. Ook bespreekt 58 procent de mogelijkheid van een carrièreswitch met partner, familie (39 procent) en vrienden (33 procent).
Lees ook: Dit is de manier waarop biergigant Grolsch zichzelf van goed personeel voorziet
Het is daarom strategisch slim om al in december de aandacht van mogelijke medewerkers te trekken, die je dan in januari binnen kunt halen. ‘De mogelijkheden om in de dan heersende radiostilte op te vallen zijn legio,’ zegt Paul Wilkens, COO van RecruitNow hierover.
Wat daarbij ook helpt is dat mensen tijdens de feestdagen vaker op hun telefoon kijken. De helft van de deelnemers aan het onderzoek schat het smartphonegebruik in deze periode tussen de twee en zes uur per dag. De kans dat mensen campagnes van bedrijven of vacatures in deze periode ook echt zien, is daarom groter. Wilkens: ‘Wie deze doelgroep in december via de juiste kanalen met de juiste content weet te bereiken en dat in januari herhaalt, zal hogere conversies behalen.’