Nieuws Arbeidsmarkt
Primeur in aanpak krapte arbeidsmarkt: Deventer opent landelijke pop-up Banenwinkel
INretail opent op 1 juni in Deventer een pop-up Banenwinkel als antwoord op de krappe arbeidsmarkt. Het is een landelijke primeur van de belangenbehartiger van 13.000 non-food retailers. Ondernemers en toekomstige retailtoppers kunnen er elkaar ontmoeten, deelnemen aan workshops en coachinggesprekken voeren. Ook in andere steden werkt INretail samen met lokale ondernemersorganisaties plannen uit voor meer pop-up Banenwinkels.

Foto: Shutterstock
De eerste Banenwinkel opent om 9.00 uur in de Korte Bisschopstraat, een A1 winkellocatie die van woensdag tot en met zaterdag inspiratie moet bieden. Jan Meerman, algemeen directeur INretail: ,,We trekken zes weken lang samen met lokale ondernemersorganisaties alles uit de kast om te laten zien dat werken in een winkel geweldig is. Als je talent er past, is het de mooiste baan van de wereld en daarom dagen we iedereen uit zijn kwaliteiten te komen testen. Potentiële verkooptalenten kunnen hun kwaliteiten ontdekken in de Banenwinkel en matchen we met lokale werkgevers om dromen en ambities waar te maken."
Voor wie ooit een winkelbaan heeft overwogen, is dit volgens de brancheorganisatie het moment om twijfel om te zetten in actie en naar de pop-up store te komen. ,,Voor werkgevers is dit een uitgelezen kans om op een andere manier potentiële werknemers te ontmoeten en medewerkers te stimuleren hun kwaliteiten verder te ontwikkelen", aldus Meerman.
Lees ook: Een op de vier retailmedewerkers voelt zich onveilig op de werkvloer
Antwoord op krappe arbeidsmarkt, generatie Z en jonge millennials
De lokale pop-up store verbindt ondernemers en toekomstige medewerkers. Tot 8 juli is de Banenwinkel een ontmoetingsplek waar bezoekers ontdekken welke workshops of opleidingen interessant voor hen zijn en waar loopbaancoaches klaar staan om persoonlijke gesprekken te voeren. Tegelijk wordt het een plek om te laten zien wat het vak zo mooi maakt en wat de retail non-food te bieden heeft. Lokale ondernemers gaan ook hun vacatures delen via de Banenwinkel.
De Banenwinkel past in de aanpak van INretail om antwoorden te vinden op de krappe arbeidsmarkt. In april ging ook een succesvolle social media imagocampagne van start die focust op generatie Z en jonge millennials.
Lees ook: AI en de winkel van de toekomst: het einde van de traditionele customer journey?
De pop-up Banenwinkel in Deventer komt tot stand dankzij support van Stichting Deventer Binnenstadmanagement, het Ondernemershuis en de gemeente Deventer.