Nieuws Arbeidsmarkt
Nieuw personeel door weggeven cadeaus? Deze tomatenteler heeft successen geboekt
Werkgevers belonen werknemers steeds vaker om nieuw personeel aan te trekken. Zo’n wervingsbonus of aandraagbonus is inmiddels een algemeen begrip. Tomatenteler Schenkeveld wint echter de originaliteitsprijs. Wie in zijn eigen kennissenkring een nieuwe collega vindt, krijgt een vakantie naar Ibiza.

Tomatenteler Schenkeveld looft een vakantie naar Ibiza uit voor medewerkers die een nieuwe collega aandragen. Foto: Thierry Schut
Nee, er is momenteel niemand onderweg naar Ibiza, zegt directeur Richard Hartensveld in het AD. Nóg niet. De trostomatenteler met kassen in Midden-Delfland, Westland en Rijsenhout is altijd op zoek naar goed personeel. ,,De afgelopen vijf jaar zijn we verdubbeld in omvang, van veertig naar tachtig hectare. We hebben een heel mooi team met goede mensen, maar vijf jaar geleden was het makkelijker dan nu om mensen te vinden.”
Daarom bedachten ze een ludieke actie. Werknemers die iemand aandragen voor een functie krijgen een reischeque ter waarde van duizend euro. ,,We hebben het dan wel over fulltime-vacatures”, zegt Hartensveld. ,,En iemand moet de proeftijd van drie maanden doorlopen. Dus we gaan in de komende maanden zien hoeveel Ibiza-reisjes dat ons gaat kosten”, zegt hij lachend.
Lees ook: Uitgerust aan nieuwe baan beginnen: dit bedrijf geeft nieuw personeel vakantie cadeau
Deze manier van recruiten is eerder succesvol gebleken, zegt hij. Eerder deden ze een soortgelijke actie met een iPhone. ,,Er zijn al best wat telefoons de deur uitgegaan.”
Driehonderd vacatures
Even verderop in Honselersdijk bij Royal FloraHolland geven ze geen vakanties weg, maar wel bonussen. ,,We hebben momenteel 300 vacatures voor logistiek medewerker”, legt Annemarie Schols uit. Ze is manager Workforce Management en is verantwoordelijk voor de personeelsplanning en de uitzendkrachten binnen de bloemenveiling.
,,Wij noemen dat een ‘referral’ actie, ook wel een aanbrengbonus. Wie een nieuwe medewerker aandraagt krijgt honderd euro als ze twee weken werken. Daar komt nog eens vijfhonderd euro bovenop als ze na drie maanden nog steeds in dienst zijn. Dat bedrag is onlangs fors verhoogd, want het was voorheen 150 euro. We hadden gehoopt dat medewerkers echt een handeltje zouden gaan beginnen door familieleden, sportgenoten en vrienden te werven en dan de winst zouden delen, maar helaas loopt het niet zó denderend.”
"Dit is een doorlopende actie die ons niet veel moeite en geld kost. Het is een behoorlijk laagdrempelige manier om extra mensen binnen te halen. Je moet op meerdere paarden wedden"
Baan met beperkt aantal uren
Maandelijks komen er zo’n zeven personen binnen via de referral actie. Toch laten ze de bonus bestaan, want: ,,Alle beetjes helpen. Dit is een doorlopende actie die ons niet veel moeite en geld kost. Het is een behoorlijk laagdrempelige manier om extra mensen binnen te halen. Je moet op meerdere paarden wedden.”
De bloemenveiling kampt sinds de zomer van 2021 met een groot personeelstekort op de logistieke afdeling. Naast de uitstroom, komt dat ook doordat Royal FloraHolland 20 tot 30 procent meer werk heeft. Nu is er een grote vraag naar mensen die elke dag de geveilde bloemen moeten verdelen over de karren die worden klaargezet voor bloemenhandelaren. De baan begint om 06.00 uur ’s ochtends en is parttime, want ’s middags ben je vrij. Een baan met een beperkt aantal uren waar mensen lastig voor te porren zijn.
Om 6.00 uur beginnen is geen must meer
,,We zijn zelf ook flexibeler geworden. Zo staan we inmiddels ook open voor niet-Nederlands of Engelssprekende werknemers. Daarnaast hoef je niet meer per se drie dagen in de week te komen werken en laten we de keiharde eis van 06.00 uur beginnen varen als iemand hier wel wil werken, maar pas om 07.00 uur kan starten.”
Daarnaast werkt de veiling aan de werktijden. Er is een ‘kleine revolutie’ gaande bij Royal FloraHolland, beaamt Schols. ,,We hebben het logistieke proces anders ingedeeld, waardoor klanten straks kunnen aangeven hoe laat ze hun karren willen ontvangen. Dat kan, in theorie, dus ook ’s middags. Dat geeft ons de mogelijkheid om het werk meer te spreiden en daardoor ook straks mensen aan te nemen op een fulltime contract en/of met latere starttijden. Dat maakt het werk veel aantrekkelijker.”
Lees ook: Duurzaamheidsadviseur: 'Moederdag in juli enorme energiebesparing in tuinbouw'
Om voor de komende zomermaanden genoeg vakantiekrachten aan te trekken, wordt een aantal al bij de bloemenveiling werkende vakantiekrachten letterlijk ingezet als recruiter. ,,Wij geven hen extra salaris voor een aantal uren in de week. Dat is voor, bijvoorbeeld een scholier, een heel aantrekkelijke regeling.” Het gaat vooralsnog om een ‘handjevol’ mensen. ,,We verwachten niet dat ze online campagnes op gaan zetten, maar wel dat ze in hun omgeving gaan flyeren, mensen uitnodigen voor een rondleiding bij ons. Ja, zij zijn de visitekaartjes voor ons bedrijf.”
Tientje voor een vriendje
Kwekerij Schenkeveld heeft voor die doelgroep ook haar eigen actie, namelijk: ‘Een tientje voor een vriendje’. ,,Dan praat je over kleinere bedragen. Toch zijn ze ontzettend waardevol, want we zien dat heel veel medewerkers van ons zijn begonnen als scholier of uitzendkracht."
,,We besteden veel aandacht aan hen. Wie meer interesse heeft in het vak, proberen we te enthousiasmeren. Ze krijgen alle mogelijkheden om zich door te ontwikkelen en wij kunnen onze kernwaarden en eigen cultuur meegeven.”