Nieuws Arbeidsmarkt

Omgekeerd solliciteren: vijf grote werkgevers laten zich van beste kant zien

Ruim 4200 werkzoekenden lieten zich deze week verleiden door vijf grote werkgevers, waaronder de Belastingdienst en NS, om voor ze te komen werken. Vooral veertigplussers met een baan behoren tot de geïnteresseerden.

Natasja de Groot (AD) 24 juni 2022

Personeelstekort solliciteren

Foto: ANP.

Bijna overal is er wel sprake van een nijpend personeelstekort: of het nu in de horeca, bij de NS of op Schiphol is. Het aantal openstaande vacatures ligt op een recordhoogte met meer dan 400.000, tegenover flink minder werkzoekenden. In maart waren dat er 327.000.

Volgens uitzender Randstad wordt de krapte op de arbeidsmarkt vaak negatief uitgelegd en belicht vanuit de werkgevers. Zij kampen met tekorten aan mensen, producten of onderdelen, wat allerlei problemen veroorzaakt.

Uitzendbureau Randstad draait de rollen om

Maar bezien vanuit de werknemer kan die krapte juist veel voordelen opleveren: voor werkzoekenden biedt het kansen en mogelijkheden om op zoek te gaan naar een baan die écht bij ze past, vindt Randstad.

,,Als mensen nu in een baan zitten waarbij ze niet zo goed weten wat ze willen of niet de juiste papieren hebben voor een andere baan, dan biedt de huidige arbeidsmarkt kansen. Je ziet dat werkgevers bereid zijn om wat verder te kijken dan hun neus lang is”, zegt Nic Huiskes, marketingdirecteur van het uitzendbureau, in het AD.

Dat bracht Randstad op het idee om de rollen eens om te draaien en de werkgevers op sollicitatiegesprek te laten komen. In dat kader vindt vandaag het online evenement Andersom Solliciteren plaats, waarbij werknemers (via hun laptop) aan de andere kant van de tafel zitten en de werkgevers hun best zullen moeten doen om werkzoekenden enthousiast te maken om voor ze te komen werken.

Een bord bij een horecazaak om personeel te werven. Foto: ANP.

Animo onder werkgevers is groot

Vijf grote werkgevers - KPN, NS, de Belastingdienst, KLM en Thuisbezorgd - doen mee aan het initiatief. Ruim 4000 mensen hebben zich ervoor opgegeven. Die animo is aanzienlijk groter dan Randstad had verwacht.

Naar hun redenen om deel te nemen heeft Randstad niet gevraagd, dus waarom het initiatief zoveel mensen aanspreekt kan de uitzender niet te zeggen. Die heeft wel een vermoeden: werkzoekenden vinden het fijn dat ze een kijkje kunnen nemen in de keuken van grote en bekende werkgevers en dat ze de mogelijkheid hebben om die met elkaar te vergelijken.

Wat Randstad wel heeft kunnen achterhalen, is dat het gros van de deelnemers in het verleden heeft gewerkt voor de uitzender óf daar nu nog werkzaam is. Aan de hand van die data lijkt het erop dat het merendeel ook al een baan heeft. Vooral gezien de krapte op de arbeidsmarkt ligt dat volgens de uitzender voor de hand.

Verder blijkt dat met name veertig- tot zestigplussers goed zijn vertegenwoordigd. Ook zijn ze gemiddeld opgeleid tot praktisch geschoold en een flink deel blijkt in de logistiek of administratie te werken. ,,Voor hen kan de verdergaande automatisering een reden zijn om zich te verdiepen in een nieuwe baan”, denkt Huiskes. Wat hem verder opvalt is dat de deelnemers uit alle hoeken en gaten van Nederland komen. ,,We waren even bang dat alleen mensen uit de Randstad zich zouden opgeven”, voegt Huiskes eraan toe.

Lees ook: Van obers uit Venezuela tot plots dichte deuren: zo raken de problemen in de horeca nu de gasten

Ook in de regio kunnen werkgevers zich fysiek presenteren

Of die ruim vierduizend mensen zich zullen laten verleiden tot een andere baan, durft Huiskes niet te zeggen. Als er een klik is, zal er in elk geval nog een tweede gesprek plaatsvinden en daarna nog een arbeidsvoorwaardengesprek. ,,Het hoeft niet per se tot een overstap te komen. Het kan ook zijn dat mensen ontdekken dat ze prima zitten waar ze nu werken. Het is ook fijn als werkzoekenden zich realiseren dat ze een keuze hebben.”

Tijdens het online evenement vandaag kunnen werkgevers allerlei sollicitatievragen verwachten. Over de vragen konden de deelnemers vooraf stemmen. Een van de vragen die de Belastingdienst in elk geval krijgt, is ‘hoeveel grijze pakken heb ik nodig om bij jullie te werken’.

Huiskes: ,,Zo’n vraag geeft de Belastingdienst ook weer de kans om het beeld bij te stellen dat mensen wellicht hebben van het bedrijf.”

Het evenement krijgt sowieso volgende week nog een vervolg: dan vinden op verschillende locaties in het land bijeenkomsten plaats, waar regionale werkgevers zich fysiek kunnen presenteren. Daar ligt het aantal aanmeldingen van werkzoekenden overigens wel wat lager: gemiddeld hebben per locatie 25 tot 50 mensen zich opgegeven.

Huiskes hoopt dat het concept van omgekeerd solliciteren erin blijft. ,,Het kan werkzoekenden rust geven en dwingt werkgevers om zich wat meer te verdiepen in de sollicitant.”

De ontwikkeling van het aantal vacatures in beeld gevat.

Lees ook: Uitzendbranche: ‘Arbeidsmigranten cruciaal om personeelstekorten op te lossen’

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers. Actie: ontvang nu €100,- gratis advertentietegoed voor DPG Direct.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws