Barry van Ruiven was in een vorig ondernemend leven ceo van MediaMarkt. Inmiddels timmert hij samen met zijn vrouw Kay al zo’n vijf jaar succesvol aan de weg met het duurzame kledingmerk SEABASS, waarvoor hij een nieuwe sharefundingronde is gestart. Het idee voor zijn onderneming ontstond toen Barry samen met zijn vrouw en zoon op een strand vertoefde tijdens een welverdiende vakantie. Terwijl de ondernemer op zijn ligstoel in de koffie roerde, vroeg Kay zich hardop af waarom er geen stijlvolle kleding voor kinderen was voor situaties als deze. Geen sportieve surf-achtige outfits als die van O’Neill, maar zwem- en resortkleding die de huid beschermt tegen UV-stralen, snel droogt, comfortabel aanvoelt en er elegant uitziet.
Geen vakantiepark, zwembad of strand was open. In het eerste jaar gebeurde er echt niets
Barry van Ruiven
SEABASS ontstond vlak voor de coronapandemie
Het ondernemende stel pakte terug in Nederland direct de koe bij de hoorns en werkte het businessplan uit tot het succes dat het nu is. En dan te bedenken dat SEABASS vlak voor de coronapandemie werd opgericht. ,,Geen vakantiepark, zwembad of strand was toen open. In het eerste jaar gebeurde er echt niets. Toch waren we in staat om langzaam maar zeker erkend en herkend te worden. We hebben nu een klantenbestand en zijn boekhoudkundig winstgevend. Als je dan kijkt naar wat we de komende tijd gaan doen en welke groeipercentages we laten zien… Dan heb ik het over meerdere honderden procent groei. Dat is gewoon een heel mooi resultaat in de modewereld’’, aldus de ondernemer die vanuit Barcelona het bedrijf grotendeels runt, van ontwikkeling van de stoffen tot marketing.
Groei via sharefunding
Verdere groei zit in de pijpleiding en een sharefunding moet daarbij helpen. ,,We konden gelukkig starten met eigen middelen’’, vertelt Barry. ,,Op een gegeven moment liepen we tegen groeistuipen aan. We groeiden sneller aan de voorkant, de verkoop, dan dat de investeringen, in bijvoorbeeld de aanschaf van stoffen en productie, aan konden. Daarnaast heb je competenties nodig die je moet inhuren. Geld is daarom noodzaak.’’ Een banklening zat er volgens de experts niet in, sharefunding via het Eyevestor-platform wel. Na twee eerdere sharefunding-campagnes is het nu tijd voor ronde drie, zodat het modemerk weer verdere stappen kan zetten.
Sommige inspirerende en charismatische mensen geloven soms te snel in zichzelf
Barry van Ruiven
Leiderschap: van MediaMarkt tot scale-up
Bij een goedlopende onderneming hoort natuurlijk het juiste leiderschap. In hoeverre is Barry van Ruiven zijn leiderschap veranderd sinds zijn MediaMarkt-tijden? Wat doet hij nu anders aan het roer van een scale-up? ,,Als ik de tijd kon terugspoelen en met de kennis van nu had ik het destijds anders gedaan’’, aldus de SEABASS-oprichter. ,,We waren toen wel een beetje de apen op de rots. Het ging om het beschermen van je portefeuilles, het beschermen van je functie.’’ Barry kijkt ook naar de huidige MediaMarkt-baas die het volgens hem goed doet. ,,Dat heeft te maken met het feit dat je een consequente leider bent. Iemand die inspireert en niets onder stoelen of banken steekt. Succes is succes en teleurstelling is een teleurstelling. Iemand die de eindverantwoordelijkheid pakt en draagt.’’
Of je een geboren leider bent of ook kunt worden? ,,Sommige eigenschappen moet je al wel hebben’’, aldus Barry. ,,Inspirerend zijn of charisma hebben, dat heb je meegekregen of je hebt het niet. Maar het betekent niet dat je geen goede leider kunt zijn zonder die eigenschappen! Sommige inspirerende en charismatische mensen geloven soms te snel in zichzelf, nemen zichzelf ook te serieus. Doe dat niet als leider. En denk zeker niet dat je belangrijker bent dan wie dan ook.’’
Ik vind gewoon dat je alles moet kunnen zeggen. Op een gepaste manier
Barry van Ruiven
Leiderschapsadvies van Barry van Ruiven
Het belangrijkste leiderschapsprincipe is volgens de ondernemer het goede voorbeeld geven. ,,Daarnaast: vandaag de dag mag je niet zo heel veel meer zeggen. Daar heb ik geen last van. Ik vind gewoon dat je alles moet kunnen zeggen. Op een gepaste manier. Wees ook duidelijk naar je mensen. Zeg wat je van hen verwacht’’, aldus Barry die jarenlang een mentor had die fair, maar hard was.’’
,,Als ik een rapport bij hem inleverde en hij zag op de eerste pagina een schrijffout, dan belandde het rapport met een plof terug op mijn bureau. Met daarbij de opmerking: ‘Als hier al een schrijffout in zit en ik kom straks bij de financials, hoe serieus moet ik die dan nemen?’. Ik heb daarna nooit meer iets aangeleverd zonder iets te checken. Vandaag de dag zie ik te vaak dat mensen te slordig en te gemakkelijk zijn en bij een fout tegen mij zeggen: ‘Oh, goed dat jij dat gezien hebt!’. Daar kan ik met mijn hoofd niet bij. Er wordt wat van je verwacht, je krijgt er goed voor betaald, doe dan ook je best. Je mag het van je personeel verwachten. Dat is eveneens goed leiderschap.’’