Nieuws Personeel

De MKB-baas wint aan populariteit

De kleine baas wint aan populariteit. Een groeiend aantal werknemers verlaat de multinational om te werken voor een kleinere organisatie. Vooral jongeren maken die overstap bewust, schrijft het AD.

Natasja de Groot | Foto: Maarten Brante 3 augustus 2016

Manon 1

Als je bij een van de grootste accountantskantoren wereldwijd werkt, ligt de wereld aan je voeten. Althans, dat zou je denken. Toch koos de 32-jarige Manon ten Holter na vier jaar voor een kleinere organisatie: een uitzender met meer vrijheid en verantwoordelijkheid. "De eerste twee jaar heb ik daar veel kunnen leren, maar op een gegeven moment was de groei eruit. Ook merkte ik dat politieke besluiten en eigen resultaten soms boven het bedrijfsbelang gingen, en dat besluiten over zes schijven moesten. Ik snakte naar meer slagvaardigheid en flexibiliteit."

Kentering

Het verhaal van Ten Holter staat niet op zichzelf. Uit cijfers van het digitale netwerkplatform LinkedIn blijkt dat op de arbeidsmarkt een duidelijke verschuiving plaatsvindt. Op LinkedIn, dat ruim 6 miljoen Nederlanders in zijn database heeft staan, groeide het aantal werknemers dat aangeeft voor een bedrijf met minder dan tien medewerkers te werken afgelopen jaar met 44 procent. Tegelijk is er een daling van 20 procent te zien in het aantal dat zegt te werken voor een bedrijf met meer dan 10.000 medewerkers. Een duidelijke kentering dus. En volgens LinkedIn speelt bij de overstap cultuur opvallend vaak een rol.

Meepraten

Salaris en functietitel blijken daarentegen een stuk minder relevant te zijn. Vooral voor jongeren, zo denkt het netwerkplatform. "Met name jonge generaties vinden het belangrijk om te werken voor niet-hiërarchische en traditioneel gestuurde organisaties. Ze willen graag meepraten en beslissen en zich betrokken en gehoord voelen in een organisatie", stelt Marcel Molenaar van LinkedIn. "Dat lukt bij een MKB-bedrijf beter dan bij een multinational."

Dat weet voorzitter Michaël van Straalen van MKB-Nederland als geen ander. De voorman heeft zelf een aantal MKB-bedrijven gehad en noemt de cultuur als een van de grote voordelen van het werken bij het midden- en kleinbedrijf. "De kleinere ondernemer kent zijn peroneel goed. Er heerst een sterk familiegevoel in deze bedrijven. Vroeger was de baas iemand die dictaten uitdeelde, nu runt hij samen met zijn mensen de onderneming. Die maken daardoor echt onderdeel uit van het bedrijf. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit niet alleen jongeren aanspreekt, maar ook veel oudere werknemers."

De ontwikkeling lijkt in schril contrast te staan met vijf jaar geleden. Destijds noemde werkend Nederland grote bedrijven standaard als favoriete werkplek. De belangrijkste overwegingen waren ongetwijfeld: carrièrekansen, hogere salariëring en het uitgebreide secundaire arbeidsvoorwaardenpakket.

Afslanken

Van Straalen denkt dat het economisch tij ook een rol speelt bij de veranderende behoefte bij werknemers: "Grote bedrijven zijn nog sterk aan het afslanken, terwijl de kleinere bedrijven nu veel meer de wind in de rug hebben dankzij de aantrekkende economie." Een recent onderzoek van uitzender YoungCapital signaleert dezelfde beweging als LinkedIn. Dat vroeg ruim 7.000 jongeren waar ze het liefst willen werken. Het populairst is het midden- en kleinbedrijf (36,6 procent), gevolgd door multinationals (23,6 procent), en de overheid (17,3 procent).

Manon ten Holter begrijpt het goed. Ze verruilde haar baan als recruiter bij een internationale accountantsorganisatie voor een functie als recruitment-manager bij uitzendorganisatie YoungCapital. Een leidinggevende functie waarin ze veel vrijheid en ontwikkelingsmogelijkheden heeft. Kandidaten die zij spreekt voor de interne vacatures denkener vaak hetzelfde over. "Jongeren hechten meer belang aan hoe er wordt gestuurd en samengewerkt bij een bedrijf. Ze zijn kritisch op hun organisatie en willen zich verbinden aan het bedrijfsbelang en de mensen. Bij een kleinere organisatie kun je echt iets betekenen."