Milou doet tijdens haar studies rechten en criminologie mee aan een missverkiezing waar zij Nederland vertegenwoordigt. Dat vindt ze zo leuk dat ze besluit haar eigen missverkiezing te beginnen. ,,Ik wilde altijd al ondernemen, maar ik wist niet goed wat”, zegt ze daar nu over. ,,Het was logisch geweest als ik mijn eigen advocatenkantoor begon, maar ik vond de missverkiezing te leuk. Ik heb tijdens mijn studies de verkiezing opgezet. Deze werd steeds groter, omdat ik toch ieder jaar de ambitie had om uit te breiden.”
Lees ook: Cliq-oprichter Maarten (22): ‘Je moet Gen Z al in een vroeg stadium aan je binden’
Na drie jaar gaat Milou naast haar eigen onderneming, op zoek naar een parttime baan. Via Brunel kan ze aan de slag als jurist bij de vakbond. Al snel zien ze ook daar haar ondernemende karakter en vragen haar of ze niet de recruitment in wil. Ze werkt een tijdje in Eindhoven als accountmanager, waar ze technici voor bedrijven als ASML en Philips detacheert. Vier jaar later gaat Verhoeks aan de slag bij ASML waar ze voor het eerst in aanraking komt met sourcing.
Veel contact met strategy-consultants uit de VS
Milou: ,,Het idee was dat ik zou starten als recruiter, maar op de dag dat ik begon vroegen ze of ik een sourcing-afdeling op wilde zetten. In Nederland had toen nog geen enkel bedrijf zo’n afdeling. Ik ben toen driekwart jaar bezig geweest met ontdekken. Ik heb veel contact gehad met strategy-consultants uit de VS, omdat ze daar al veel verder waren.”
Je stelt de vragen: zijn functies binnen de organisatie kritisch? En is het schaars?
,,We hebben toen een systeem ontworpen en een strategie bedacht: het sourcing-kwadrant. Daar teer ik nu nog steeds op. Het kwadrant bestaat uit twee assen. Je stelt de vragen: zijn functies binnen de organisatie kritisch? En is het schaars? De functie komt in een van de vier kwadranten uit en op basis daarvan bepaal je of je moet sourcen, en wat voor strategie daarbij past.”
Geboren recruiter
Ook Jan-Karel blijkt een rasechte ondernemer. Na het atheneum is het volgens veel mensen tijd om te studeren, maar hij denkt daar zelf anders over. Zo komt hij na diverse bijbaantjes terecht bij een uitzendbureau en rolt hij het HR- en recruitment-vak in. Dat blijkt hem perfect te passen.
Jan-Karel over die tijd: ,,Ik vond daar echt mijn plek en ben toen wel in de avonduren nog gaan studeren. Van een opleiding HR-management, tot een verkort MBA-programma en later ook een opleiding tot coach. Ik koos uiteindelijk heel bewust voor een recruitmentfunctie. Ik vond het altijd al fascinerend waarom mensen voor elkaar kiezen.”
Wij kenden elkaar dus helemaal niet goed, maar voor we het wisten zaten we bij de KvK en hadden we samen een bedrijf
,,Via een bekende kwam ik in contact met Vanderlande. Daar kreeg ik de kans om recruitment vanaf de basis op te bouwen. Dat was in de fase dat recruitment nog een redelijk nieuw beroep was. Vanuit daar heb ik toen in de rol van manager de groei van het vak meegemaakt. Uiteindelijk maakte ik de overstap naar Ziggo. Ook bij Ziggo kreeg ik de kans om vanaf de basis te bouwen. Uiteindelijk heb ik daar voor het eerst de instroom van vast en tijdelijk personeel samengevoegd. Na een leerzame tijd bij Ziggo besloot ik uiteindelijk om als zzp’er aan de slag te gaan. Mijn eerste opdracht was bij ASML en van daaruit werd het steeds meer.”
Cooble
ASML is de plek waar de twee elkaar ontmoeten. Milou: ,,Jan-Karel was zo’n man die wel eens over de afdeling liep, maar ik wist verder niet hoe of wat. Toen kwam hij een keer bij mijn bureau en zei: ‘Milou ik moet op een netwerkevent wat vertellen over sourcing en daar komen vijftien grote Nederlandse corporates. Ik weet daar natuurlijk wel wat van, maar eigenlijk ben jij de expert. Wil je mee?’. Haar antwoord is ja.
Samen doen ze hun verhaal over de opzet van de sourcing-afdeling bij ASML. Ze merken dat mensen geboeid luisteren. Nadien krijgen de twee de vraag of zij dat ook niet binnen ASML kunnen realiseren. Terug in de auto ontstaat bij beiden het idee om hier een bedrijf in te beginnen.
Milou vindt het hele sourcing-vak en het volgen van alle trends en ontwikkelingen heel leuk. Ik ben meer geïnteresseerd in hoe het recruitmentvak zich ontwikkelt. We zijn beiden heel gelukkig in onze rol
Jan-Karel: ,,Wij kenden elkaar dus helemaal niet goed, maar voor we het wisten zaten we bij de KvK en hadden we een bedrijf samen.” Hoe dat zo goed heeft kunnen uitpakken? Blind vertrouwen, dat vervolgens nooit is geschaad, aldus Jan-Karel.
,,We vullen elkaar heel goed aan. We hebben van nature andere interesses in dit vak, en ook een andere achtergrond. Milou vindt het hele sourcing-vak en het volgen van alle trends en ontwikkelingen heel leuk, en daar is ze ook goed in. Ik ben meer geïnteresseerd in hoe het recruitmentvak zich ontwikkelt, waar bedrijven zich mee bezig houden en wat dat betekent voor onze positie. We zijn beiden heel gelukkig in onze rol.”
Onderscheidend vermogen met ChatGPT alleen maar groter
Wat Cooble doet, is het leveren van een blijvende oplossing. Ze zijn de ogen en oren in de arbeidsmarkt en verbinden talent aan een organisatie. Daarbij gaat het niet om het vinden en verleiden van zoveel mogelijk talent, maar om kwalitatieve sourcing. En dat gaat best ver.
Milou: ,,Bedrijven stellen ons vaak de vraag: hoeveel mensen benaderen jullie per dag? Mijn antwoord is dan bijvoorbeeld: vijftig. Dat vinden bedrijven heel weinig. Maar wij doen ongeveer tien minuten over het schrijven van een persoonlijk bericht. Dan kom je niet verder dan vijf à zes berichten per uur. We zetten ons daarmee af tegen de recruitment massa-aanpak.”
Lees ook: Vacatureteksten scoren dikke onvoldoende: ‘Zorgwekkend in krappe arbeidsmarkt’
,,Ik vergelijk de recruitmentmarkt ook wel met vissen: vissen willen ook niet in een vervuilde oceaan zwemmen. Als wij met zijn allen plastic erin blijven gooien, dan komen ze niet meer. Dus alsjeblieft, vervuil die oceaan niet. Wil je kwaliteit? Dan moet je bij ons zijn. En dat onderscheidend vermogen wordt nu, sinds de komst van tools als ChatGPT, alleen maar groter.”