Marije van Beek was één van de Panalytical-fietsmaatjes. De tocht van 20 kilometer tussen haar woning in Hengelo en haar werkgever in Almelo was goed voor een paar euro per fietsdag. Ze ging minstens een keer in de week op de fiets naar haar werk. Al met al leverde het zo nog een aardig zakcentje op: 200 euro.
Lees ook: Twentenaren beginnen Italiaanse bistro in oud clubhuis golfbaan
Twente Mobiel
Wat Twente Mobiel betreft misschien nog wel het belangrijkst: ook nu ze geen vergoeding meer krijgt, pakt Van Beek zeker eens in de week de fiets. "Ik heb een prachtige route gevonden", vertelt ze. "Het is zo mooi wanneer je, al fietsend, de zon ziet opkomen."
Fietsen wordt gestimuleerd
Enthousiasme was er ook bij haar collega's. "We hebben elkaar heel erg gestimuleerd", zegt Van Beek. "Als ik op mijn werk kwam vroegen collega's, je bent toch wel op de fiets hé?" Ook in de winter en in het koude voorjaar fietste ze. "Dan ging ik toch. Als je op de fiets stapt, ben je alles van het werk kwijt tegen de tijd dat je thuis bent."
Lees ook: Deze makelaar geeft klanten seizoenkaart FC Twente cadeau
Panalytical
Bij haar werkgever Panalytical hebben ze het project Fietsmaatjes serieus opgepakt. Met na afloop een enquête onder de deelnemers. „Alle deelnemers geven aan te blijven fietsen”, zegt coördinator Erik Lentfert over de bevindingen. Als motivatie om mee te doen noemen de deelnemers het milieu, de eigen gezondheid en de verkregen vergoeding.
Fietsmaatjes
Waar de prestatie van Marije van Beek al heel behoorlijk is, koploper onder de fietsmaatjes van Panalytical was Roelof de Vries. Met zijn ligfiets trapte hij in een half jaar precies 3007 kilometer naar het werk. „Ik heb twee dagen gemist, omdat ik op dienstreis was. Vanwege gezondheid en beweging probeer ik nu elke dag te fietsen.” Ook zonder de vergoeding. Fietsmaatjes leverde hem ruim 500 euro op. Hij fietste al veel, maar heeft zijn kilometrage dankzij het woon-werkverkeer fors opgevoerd. „Vorig jaar fietste ik in totaal 6.000 kilometer, nu zit ik na ruim een half jaar al op 5.200 kilometer.”
Lees ook: Twentse supermarkt De Fabriek heeft 20 gevangenen in dienst
Drempel over
Volgens Frank Kuipers, eveneens Panalytical-fietsmaatje, moeten mensen eerst een drempel over alvorens ze op de fiets naar het werk stappen. Dat merkte hijzelf ook. Standaard pakte hij de auto om van z'n huis in Borne naar Panalytical in Almelo te rijden. Een afstand van zo’n 15 kilometer. Tot hij besloot een e-bike aan te schaffen. Sinds die tijd fietst hij elke dag. „En als je dat gewend bent, stap je bijna niet meer in de auto”, zegt Kuipers.
Reiskostenvergoeding
Hij vindt dat werkgevers en overheid meer zouden moeten doen om fietsers te belonen. „Je krijgt je reiskostenvergoeding voor de auto. Maak die beloning voor fietsers hoger, dat is een goede stimulans”, denkt Kuipers.