Nieuws Personeel
Hoe John Williams als ondernemer mensen aan een baan helpt
RTL4-presentator John Williams staat met zijn tv-programma’s midden in de samenleving. Of het nu gaat om een klusser die zijn huis niet kan afmaken, een gezin dat financiële problemen kent of mensen met een rampzalige vakantie – Williams en zijn team schieten te hulp. Inmiddels probeert hij met zijn bedrijf Mr. John en support van het UWV mensen aan het werk te helpen. Een nieuwe stap als ondernemer, die ook past binnen de thematiek van zijn maatschappelijk betrokken televisiewerk.

We kennen de RTL-host voornamelijk van televisieprogramma’s als ‘Help, mijn man is Klusser!’, ‘Een dubbeltje op zijn kant’ en ‘SOS: Mijn vakantie is een hel’. Vooral in dat laatste programma kreeg de tv-persoonlijkheid te maken met bijzonder onhygiënische taferelen. Het bleek de aanleiding voor een hygiënekit die Williams als zelfstandig ondernemer op de markt bracht, de Mr. John Travel Hygiëne Kit. Maar daar bleef het niet bij. In samenwerking met het UWV worden inmiddels schoonmakers van zijn Mr. John-team ingezet in vakantieparken.
Nieuwe kans voor mensen
Momenteel richt Williams zich met zijn bedrijf op twee groepen binnen het UWV-bestand, namelijk de Wajong en WW. ,,Ik ben levens van mensen aan het veranderen, ze krijgen een nieuwe kans in de samenleving. Ik zeg ronduit dat mensen wél op ze zitten te wachten. Als je ziet dat iemand boven zichzelf uitstijgt en vervolgens hoort dat ze na hun proefperiode bij een vakantiepark een contract kunnen krijgen, dan geeft dat voldoening. Ja, het willen van anderen, dat zit gewoon in mij”
,,Volgens mij zijn schoonmakers in het verleden niet altijd gewaardeerd en beloond op de manier waarop dat volgens mij wel zou moeten. Er werden mensen uit allerlei landen ingevlogen voor schoonmaakwerk, terwijl Nederlanders langs de kant stonden. Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden waren niet altijd goed. In veel gevallen werden bijvoorbeeld reiskosten niet vergoed. Behalve reiskosten, kost het schoonmakers ook nog eens reistijd. Er werd gewoon geen rekening met ze gehouden. Wij proberen dat wel te doen.”
Lees ook: Waarom het voor bedrijven makkelijk wordt om mensen met een beperking aan te nemen
Williams werkt samen met compagnon en hygiëne-expert Bastiaan Hilbrands om alles in goede banen te leiden. Hilbrands is intensief betrokken bij de trainingen van schoonmaakteams die werkzaam zijn op de parken. ,,Die krijgen eerst een workshop, waarna ze een aantal weken on the job zijn getraind met de Mr. John-kit. We leveren naast het product dus een dienst. De cursus kun je de Mr. John-hygiënetraining noemen. Er zijn natuurlijk bedrijven die al trainingen geven in de schoonmaakwereld, maar je moet dit zien als extra module om je hygiëne op een hoger niveau te brengen.”
Mensen uit de Wajong
,,Voor mensen uit de Wajong geldt een proefplaatsing van twee maanden. Daar hoeft de opdrachtgever niet voor te betalen. Aan het einde van die twee maanden wordt bepaald hoeveel werkdruk iemand aankan. Daar is subsidie voor vanuit het UWV. Dat begint eigenlijk tijdens de proefplaatsing, daarna loopt het traject door tot maximaal drie jaar. Daarin worden wij ook begeleid door het UWV, zodat het allemaal soepel verloopt. Mensen die uit de WW komen, krijgen gelijk een contract met een maand proeftijd. Het contract voor die groep geldt dan in eerste instantie een halfjaar. Daarmee helpt het payrollbedrijf Paytra ons en daar zit uiteindelijk ook een stuk verdienste. We zijn bruggen aan het bouwen, maar we verdienen hier op dit moment nog vrijwel niets aan.”
Connectie binnen UWV
Door zijn status als Bekende Nederlander gaan bepaalde deuren sneller open, al vindt Williams het moeilijk om aan te geven wat voor invloed dat precies heeft. ,,Ik denk dat je het antwoord wel weet. Hoe kun je dat meten? Wel denk ik dat de nieuwsgierigheid triggert – wie is die jongen? Maar daarna moet je presteren. Als je niet levert, dan gaat die deur keihard voor je neus dicht. Dat is ook Nederland, al geldt dat overal in de wereld.”
De presentator had met Priscilla Arron al een connectie binnen UWV Rijnmond, waardoor dat de proeftuin werd voor het concept. ,,We hebben een banner laten maken met mijn foto erop. De tekst luidde: 'Mr. John – Wil je in mijn team?' Daar ben ik naast gaan staan op het vacatureplein. We schrokken ervan hoeveel mensen bij ons aan de balie kwamen. Toen heb ik gezegd: let’s go. We hebben niet een ingewikkelde concurrentieanalyse gedaan – het is ook op basis van je onderbuikgevoel wanneer je zoiets opzet. Dat is ook ondernemen.”
,,We hebben korte lijntjes met UWV Rijnmond en een team waar we regelmatig mee overleggen. Ook voor nieuwe ideeën en de aanpak. We krijgen daar ook bijna een soort van college; er wordt ons in de puntjes uitgelegd hoe zaken werken en waar we op moeten letten. Maar ook voor ondersteuning kunnen we altijd aankloppen. Daarnaast zorgen jobcoaches van Just4Work en Stap voor Stap ervoor dat de schoonmakers op de juiste manier worden begeleid.”
John Williams zoals we 'm kennen van RTL, hier met Natasja Froger voor 'Bonje met de Buren'.
Het avontuur van het Mr. John-team bij het UWV, heeft voor Williams topprioriteit. Een flater slaan heeft volgens hem directe persoonlijke gevolgen. ,,Want als ik iets doe, dan kan ik niet zomaar even meedoen. Natuurlijk blijft presenteren het belangrijkste, daar verdien ik mijn brood mee en dit is niet mijn corebusiness. Maar ik mag niet op mijn bek gaan. Dat is heel eng, want falen heeft gevolgen voor mij als persoon. Het belangrijkste is dat ik hierin geloof. Wat mijn oma ooit zei: Go for it, ga je centjes verdienen, maar zorg voor je omgeving.”
Markt opschudden
,,We willen niet zomaar roepen dat je schoonmakers nodig hebt, maar het ook echt menen. Nu we hoogstwaarschijnlijk landelijk gaan, willen we onze directe aanpak ook niet veranderen. Het wordt gewoon weer uitleggen wat we aan het doen zijn, vragen of mensen in ons team willen komen en gelijk aan de slag gaan".
,,Er zijn gesprekken gaande op het hoofdkantoor van het UWV om dit in heel Nederland te doen. Ik wil anderen aansteken, de markt opschudden en de wereld laten zien dat het ook anders kan. Ik ben een ‘sucker’ voor een ‘movement’, daar zit het grote verdienmodel. De rest komt dan later wel.”
Wil je op de hoogte worden gehouden van het laatste ondernemersnieuws? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer in de week de meest interessante artikelen:
Ik wil anderen aansteken, de markt opschudden en de wereld laten zien dat het ook anders kan. Ik ben een ‘sucker’ voor een ‘movement’, daar zit het grote verdienmodel. De rest komt dan later wel.