Nieuws Personeel
26-jarige ondernemer op wereldreis om eindelijk z’n personeel te ontmoeten
De moderne ondernemer is onafhankelijk: geen auto, geen kantoor. Ondernemer Daan Scholten wil niet vastzitten op één plek maar juist naar buiten. De wijde wereld in, op zoek naar nieuwe inspiratie. Op wereldreis met zijn vriendin gaat hij nu voor het eerst de mensen die voor hem werken daadwerkelijk fysiek de hand schudden.

‘Je bent ondernemer, in wat voor een auto rijd je dan?’ Die ene vraag die regelmatig volgt als mensen informeren naar het beroep van Daan Scholten. ,,Ze kijken dan altijd wat vreemd op als ik geen dikke auto blijk te rijden, zelfs helemaal geen auto heb”, vertelt de 26-jarige ondernemer in het AD.
,,Ook geen kantoor trouwens. Dat geld investeer ik liever in mijn bedrijf. De hele wereld kan mijn kantoor zijn; als er maar internet is en stroom.”
Lees ook: Dit bedrijf draait zijn beste maanden vanaf een zomervilla op Bali
Laptop
Scholten, eigenaar van online marketingbedrijf Djinq, tikt zachtjes op zijn laptop. Zijn trouwe kompaan. Scholten helpt met Djinq andere bedrijven om online meer omzet te genereren. ,,Als middelbare scholier handelde ik al in kleding, meubels, alles waarmee maar iets te verdienen was. Vriendjes gingen bij de supermarkt werken maar ik vond dat in die uren meer te doen en te verdienen was. Mijn vader was ondernemer en mijn moeder kunstenares. Dat creatieve heeft er altijd ingezeten.”
Achter hem aan de Nassausingel zijn de mensen druk op weg. ,,Zie je die man in dat pak? Die werkt waarschijnlijk vast op kantoor, voor een baas. Ik zou hem niet willen zijn. Ik was er al heel jong achter dat ik dat niet zou kunnen. Ik wilde zelf een bedrijf. En dan zou ik de mensen die voor me werken zo behandelen als ik zelf behandeld zou willen worden.”
Lees ook: Een verplichte en betaalde vrije woensdag: dit bedrijf durft het aan
Verspreid over de wereld
Inclusief zijn eigen vriendin werken er zes mensen voor Scholten, over de hele wereld verspreid. ,,In Duitsland, Amerika, Australië en op de Filipijnen”, somt hij op. ,,In Duitsland wordt bijvoorbeeld content geschreven en in Amerika zit mijn specialist in Facebook-advertenties. Ik heb echt een topteam gebouwd, alle contacten gaan via internet. Die mensen doen daar allemaal hun werk wanneer het hún uitkomt. Dat kunnen ze helemaal zelf indelen, zoals ik dat zelf ook doe. Als het maar op tijd bij mij ligt.”
Op zoek naar nieuwe inspiratie vertrekt Scholten met zijn vriendin op wereldreis. ,,Zes maanden, op zoek naar nieuwe ideeën en kansen. Hoe doen mensen het op andere plaatsen in de wereld? Onderweg kunnen we dan meteen mijn mensen ontmoeten.”
Het nieuwe ondernemen
Want geen van hen schudde hij tot op heden de hand, alles gaat immers op afstand. Het nieuwe ondernemen. ,,Daar kijk ik wel echt naar uit. Hoe zijn ze in het echt? Ik ben heel blij dat we dit nu kunnen doen. Dáár heb ik al die jaren hard voor gewerkt: om onafhankelijk te zijn.”