Nieuws Personeel

Jongste werknemers denken totaal anders

Ondernemer opgepast. De eerste jongeren van de Generatie Z, geboren na 1995, betreden nu de arbeidsmarkt. Zij denken totaal anders over werk dan de generaties hiervoor. Het boek Generatie Z, en de vierde industriële revolutie, van Jos Ahlers en René Boender, geeft een beeld van de nieuwe werknemers.

Alain Schepers 21 mei 2016

Generatiez

“Waar moet het heen met de jeugd van tegenwoordig? Jongeren zitten alleen maar achter het scherm, ze interesseren zich niet voor wat er in de wereld gebeurt. Zijn ze nog wel in staat om een fatsoenlijk gesprek te voeren, want ze communiceren alleen nog maar via het schermpje van de mobiele telefoon.”

BabyboomersDit zijn veelgehoorde geluiden van vooral babyboomers en de ouders van leden van de Generatie Z, jongeren geboren na 1995. “Maak je geen zorgen”, luiden de geruststellende woorden van Jos Ahlers. Samen met René Boender schreef hij het boek Generatie Z, en de vierde industriële revolutie. “De jongeren zien de toekomst helemaal niet somber in. Sterker nog, op basis van het onderzoek dat wij hebben gedaan denk ik dat het leven alleen maar leuker wordt.”

Niet één, maar drie banenDe auteurs spraken voor hun boek duizenden jongeren van over de hele wereld. Aan de hand van al die gesprekken wagen zij zich aan een aantal voorspellingen. “De eerste jongeren van de Generatie Z betreden nu de arbeidsmarkt. Zij denken totaal anders over werk dan de generaties hiervoor. Een Z’er heeft niet één baan, maar meerdere. Hij werkt drie dagen om het noodzakelijke inkomen te verdienen. Een dag wordt gewerkt aan iets dat hij echt leuk vindt en de vijfde dag wordt besteed aan het algemeen belang, omdat de Z’er het besef heeft dat er ook bijgedragen moet worden aan de maatschappij.”

Statussymbolen verdwijnenRené Boender en Jos Ahlers zien ook de statussymbolen meer en meer verdwijnen. Een groot huis of een dikke auto vindt de jeugd nauwelijks nog interessant. Het hebben van boeiend en afwisselend werk en meerdere interessante opdrachtgevers geeft je aanzien. Succes blijft status geven, maar het worden steeds meer de belevenissen die de rol van de statussymbolen overnemen. Je kunt beter een kookworkshop bij een driesterrenchef in Parijs bijwonen dan een duur horloge aanschaffen.

Leren mag leuk zijnHet onderwijs staat voor grote veranderingen, denken de auteurs. “Leren mag leuk zijn. De technologie zal nog veel belangrijker worden in het onderwijs. Jongeren gamen veel. Waarom gebruik je dit niet om kennis over te dragen? Het in je hoofd stampen van rijtjes en jaartallen vindt Generatie Z volkomen nutteloos. Alles is immers online te vinden. Jongeren bekwamen zich liever in het zoeken naar de juiste informatie.”

Het boek Generatie Z geeft een heldere inkijk in het leven van de jeugd. Hoe denken ze, hoe handelen ze. Boender en Ahlers duiden en helpen babyboomers en mensen uit de Generatie Y en Z zich voor te bereiden op de toekomst, die in sneltreinvaart op ons afkomt. Generatie Z en de vierde Industriële Revolutie is voor € 22,95 verkrijgbaar bij de betere boekwinkels en bij de online bookshops.