Nieuws Leiderschap

Hoe internetgigant Alibaba de retail-experience verandert

Online winkelen en onze boodschappen bestellen. Het kan allemaal zonder moeite als we willen, maar de traditionele winkels blijven. De ervaring telt ook en sommige dingen willen we toch echt het liefste zelf kiezen. Alibaba komt nu met Hema: de ‘seamless digital integration of online and offline commerce’.

Anna Neeltje de Boer | Foto: EPA 6 augustus 2018

Jack ma alibaba 3

Hema (niet te verwarren met het oer-hollandse HEMA) is een supermarkt met Mobile First-winkelconcept. Op het eerste oog is het een normale Chinese supermarkt, maar schijn bedriegt. Zo kun je ieder product scannen om te lezen wat het is en waar het vandaan komt, check je in de digitale spiegel in de wc welke make-up je goed zou staan en heb je het product met een paar drukken op de knop besteld.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=336YkwayCD4

Heb je tijdens het winkelen honger gekregen? Geen probleem, want je bestelt binnen no time een maaltje dat meteen voor je bereid wordt. En als je in een straal van 3 kilometer van de Hema afwoont, worden je boodschappen thuisbezorgd. Binnen een half uur om precies te zijn.