Nieuws Leiderschap
'Crisis vergroot afstand tussen man en vrouw': drie ondernemers starten tegenbeweging
Een jaar nadat corona in Nederland neerstreek, bundelen twee vrouwelijke ondernemers hun krachten met Emilie Sobels, de oprichter van de flexwerkplek voor vrouwen Hashtag Workmode. De coronacrisis maakt het verschil tussen mannen en vrouwen volgens de drie nóg groter. En dus is het volgens hen tijd voor een tegenbeweging.

De drie vrouwelijke ondernemers achter Hashtag Workmode. V.l.n.r.: Emilie Sobels, Marieke Renes en Stephanie Knoors. Foto's: Beate Vieth
Na vijf jaar alleen aan het roer van Hashtag Workmode te hebben gestaan, nam Emilie Sobels begin dit jaar een besluit: ,,Ik besloot mijn eigen motto: ‘alleen ga je sneller, samen kom je verder’ écht na te gaan leven en vroeg mijn businesspartner van The Self-Made Summit Stephanie Knoors en managing director Marieke Renes of zij in Hashtag Workmode wilden stappen. Simpelweg omdat ik ervan overtuigd ben dat we met z’n drieën nog meer impact kunnen realiseren, onder andere op het gebied van female empowerment.''
Lees ook: 'Historische stijging' aantal vrouwen in de bedrijfstop
De cijfers liegen volgens de ondernemers niet
Het empoweren van vrouwen zit bij Hashtag Workmode naar eigen zeggen in het DNA. Door plek te bieden aan 150 actieve huurders, een jaarlijks businessevent (The Self-Made Summit) voor 500 bezoekers te organiseren en door dagelijks 25.000 volgers op Instagram te inspireren en motiveren het beste uit zichzelf te halen, probeert Hashtag Workmode dag in, dag uit het verschil te maken.
En dat is volgens drie nodig: berekeningen tonen gemiddeld genomen aan dat het nog 99,5 jaar duurt voordat de mondiale gender gap gedicht is. En gebrek aan vooruitgang bij het dichten van de kloof in economische participatie en kansen leidt tot een verlenging van de tijd die nodig zal zijn om deze kloof te dichten. Bij het lage tempo dat in de periode 2006–2020 werd ervaren, zal het 257 jaar duren om deze kloof te dichten.
''De afgelopen jaren zijn er veel ambitieuze vrouwen opgestaan. Om al die ambities waar te maken is het belangrijk dat we elkaar aanmoedigen en toejuichen''
Steeds meer aandacht voor thema 'female empowerment'
Knoors (een achtergrond in de reclamewereld; ze werkte jarenlang aan de positionering en campagnes van zowel grote als kleine merken): ,,De cijfers van het World Economic Forum zijn zorgelijk. Zeker als je daarbij optelt dat we door de coronacrisis in feite weer een stap terug doen. De laatste jaren is er gelukkig wel steeds meer aandacht voor het thema female empowerment. Door in te stappen in Hashtag Workmode zal ik vanaf nu, nóg concreter mijn steentje aan deze beweging bijdragen."
Renes (ze was jarenlang general manager bij Abercrombie & Fitch, verantwoordelijk voor A&F Nederland, inclusief het openen van nieuwe winkels door heel Nederland): ,,Sinds 2015 biedt Hashtag Workmode vrouwen handvatten om elkaar te steunen en van elkaar te leren. Een belangrijke missie, in mijn ogen! De afgelopen jaren zijn er veel ambitieuze vrouwen opgestaan. Om al die ambities waar te maken is het belangrijk dat we elkaar aanmoedigen en toejuichen. Alleen op die manier, door het samen te doen, kunnen we de barrières, die er nog altijd zijn voor vrouwen, daadwerkelijk wegnemen."
Positie van de vrouw in het zakelijke landschap
,,In de loop der jaren is mijn visie met betrekking tot female empowerment nog ambitieuzer geworden. De komende jaren wil ik het tempo met betrekking tot onder andere het sluiten van het gender gap verder opvoeren. Vanuit Hashtag Workmode zullen we ons zowel in de breedte als in de diepte hard maken voor de positie van de vrouw in het zakelijke landschap. Het is fantastisch dat ik vanaf nu twee vrouwen naast me heb staan, die ervoor zorgen dat we vanuit Hashtag Workmode nog groter kunnen dromen en doen'', besluit Sobels.
Lees ook: Topondernemer Zehra Dogan gaat voor een divers en bewust BV Nederland