Nieuws Leiderschap

Diversiteit als basis succes: zo doet Dax Dasilva van Lightspeed het

Veel bedrijven hebben er deze dagen hun mond van vol. Diversiteit. Op de werkvloer en naar buiten toe. Ook tijdens en rond de Pride in Amsterdam, met als hoogtepunt de Canal Parade van zaterdag, brengen talloze ondernemingen hun boodschap over gelijke rechten van werknemers en het belang van een zo divers mogelijk team naar buiten. Een van de meest opvallende aanwezige bedrijven is het Canadese Lightspeed. Oprichter Dax Dasilva vertelt waarom.

Bart Remmers/Foto: Lightspeed 1 augustus 2019

Dax Dasilva Lightspeed Pride

Lightspeed is in 2005 door Dax Dasilva opgericht in Montréal, Canada. Het bedrijf voorziet lokale (online) retail- en horecaondernemingen van software voor kassasystemen en webwinkels. Inmiddels heeft het techbedrijf meer dan 700 medewerkers en kantoren in Canada, de VS, Australië en Europa. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Naast de ambitie om het mkb te voorzien van de beste software is er ook de ambitie om het belang van diversiteit binnen een organisatie te benadrukken. Dat doe je natuurlijk vanuit de praktijk, zo bewijst Dasilva.

Een veel grotere creativiteit

Dat ‘practice what you preach’ is zeker het geval bij Lightspeed. Op zich niet zo vreemd wanneer je beseft dat vier van de mensen die aan de basis stonden van het bedrijf vallen in de groep LHBTQ+ (lesbisch, homoseksueel, biseksueel, transgender of queer). Van meet af aan heeft diversiteit daarom een hoofdrol binnen de onderneming.

,,Ons eerste kantoortje stond in de homowijk van Montréal. Vanaf de start hadden we direct door wat de voordelen zijn van een zo divers mogelijk bedrijf. Het grootse voordeel? De creativiteit is veel groter. Niet zo vreemd, al die verschillende mensen in jouw team kijken elk op een totaal andere manier naar zaken. Vanuit hun belevingswereld en ervaring. Daar kan je als bedrijf ontzettend veel mee. Maar dan moet je wel willen luisteren naar je medewerkers. Wat is hun verhaal, hun visie? Doe daar iets mee!’’, benadrukt Dasilva.

Geen homofobie op de werkvloer

Dat luisteren naar de ander gebeurt bij Lightspeed al bij het sollicitatiegesprek. ,,Absoluut. We willen jouw verhaal horen. Waarom jij een aanwinst bent voor ons. We nemen niet zo maar iemand aan’’, aldus de ceo. Wat als een medewerker een opmerking naar een collega maakt die niet past binnen de bedrijfscultuur van Lightspeed? Een flauwe grap, een belediging of zelfs discriminatie?

Dasilva: ,,Belangrijk is dat je eerst met die persoon in gesprek gaat. De opmerking die is geplaatst hoeft niet per se voort te komen uit bijvoorbeeld homofobie. Het kan onwetendheid zijn. Een opmerking die voor de één pijnlijk is en voor de ander vrij onschuldig. Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer de persoon achter de grap of belediging niet wil of kan inzien waarom zijn of haar opmerking niet gepast is. Voor zo iemand is er geen plaats binnen dit bedrijf.’’

Leiderschap, cultuur, spiritualiteit en natuur

Dasilva ziet het als missie om het belang van een zo’n divers mogelijke bedrijfscultuur te agenderen. Zo staat de ondernemer in Canada en de VS bekend als een LHBTQ+-ambassadeur en heeft hij een boek uitgebracht waarin het thema diversiteit een belangrijke rol heeft. In het boek met de titel ‘Age of Union: Igniting The Changemaker’ haalt hij de vier belangrijkste pilaren van een succesvolle, diverse onderneming aan.

,,Dat zijn leiderschap, cultuur, spiritualiteit en natuur. Diversiteit kun je zien als de vijfde pilaar. Hoewel, diversiteit valt ook te koppelen aan de vier hoofdpilaren. Leiderschap zonder diversiteit, cultuur zonder diversiteit. Hetzelfde geldt voor spiritualiteit en natuur: zonder diversiteit hebben ze weinig waarde. En dat is zonde. De pilaren zijn een vereiste voor een gezondere, meer duurzame en diverse planeet. We kunnen onze doelen alleen behalen wanneer we als één team de strijd aan gaan voor een betere wereld. Een zo divers mogelijk team.’’

Pure winst voor iedereen

Het advies dat Dasilva voor startende ondernemers die de zaken zoals Lightspeed willen aanpakken heeft? ,,Dan kom ik bij je terug op wat ik eerder zei. Luister naar je mensen. Praat met ze. Neem daar de tijd voor. Nog steeds trappen werkgevers in de valkuil van mensen aannemen die hetzelfde denken en handelen als zij. Daardoor creëer je een monocultuur. Het benadeelt de creativiteit binnen jouw bedrijf. Dat moet je niet willen. Want misschien heeft de medewerker die niet de grootste mond heef en niet steeds vooraan staat wel het beste idee. Of je kijkt dankzij een opmerking van een ander op een totaal, nieuwe en verfrissende manier tegen de zaken aan. Dat is pure winst voor iedereen.’’

Pride Amsterdam

Dax Dasilva zelf vaart zaterdag mee tijdens de Canal Parade, onderdeel van Pride Amsterdam. Wordt het vooral een feestje of ziet de ceo het als de plek om de boodschap van diversiteit verder te spreiden? ,,Voor mij is het een perfect moment om met andere mensen verder te praten over het onderwerp. Luisteren naar hun verhaal, ervaringen. En ik leer weer ontzettend veel van de verhalen van andere ondernemers. Hoe mooi is dat?’’

Nog steeds trappen werkgevers in de valkuil van mensen aannemen die hetzelfde denken en handelen als zij

Dax Dasilva, ceo Lightspeed