Nieuws Leiderschap

Koen Thijssen (ex-Bloomon, nu Insify): ‘Niemand in de verzekeringsbranche heeft dit nog gedaan’

Bij Bloomon haalde Koen Thijssen schakels uit de keten om boeketten langer vers te houden. Bij zijn huidige bedrijf Insify herhaalt hij dit en zo zorgt hij ervoor dat verzekeren goedkoper en sneller kan. We gaan op zoek naar de drijfveren van deze ondernemer. ‘Het zijn geen wereldschokkende ideeën, maar in allebei de bedrijven zit: hoe kan ik het beter maken?’

Jonathan van Noord 16 mei 2022

Koen Thijssen CEO Insify

Foto: Insify

Het gaat goed met Koen Thijssen als De Ondernemer hem spreekt. Met hem persoonlijk, maar vooral met zijn bedrijf Insify. De disruptieve verzekeraar voor mkb-ondernemers en freelancers haalde in februari van dit jaar een investering van 15 miljoen euro op en zag sindsdien het aantal werknemers verdubbelen naar dertig.

Andere dynamiek dan bij gevestigde namen

,,We kunnen een interessante omgeving bieden”, verklaart Thijssen de groei ondanks de lastige markt waarin hij opereert. ,,Als developer werk je bij ons niet alleen met de allernieuwste technologie, maar we zijn ook legacy-vrij. Bij Insify is een andere dynamiek dan bij een gevestigde naam als Booking.com, waar je aan de derde knop op de vierde pagina linksonder mag sleutelen. Daarnaast moet je je bij ons snel ontwikkelen. Zo was onze head of insurance één dame, maar zij heeft nu een heel team onder zich.”

Het vinden en vasthouden van goed personeel blijft een voortdurende uitdaging voor Thijssen. Eentje waarmee de helft van zijn dag al gevuld is. De andere uitdaging ligt in het uitbreiden van zijn bedrijf. ,,Een startup als de onze werkt altijd met extern inevsteringsgeld. Bij ons komt dat uit het Verenigd Koninkrijk. Die investering wordt alleen gedaan als er gedacht wordt dat we groot kunnen worden en daarvoor moet je naar de grote Europese markten.”

“Niemand in de verzekeringsbranche heeft dit nog gedaan. Maar omdat we de eerste zijn, lopen we voortdurend tegen dingen aan die nog niet duidelijk zijn”

,,Wat interessant is,” vervolgt Thijssen, ,,is dat verzekeren nog heel gek georganiseerd is in Europa. Het gebeurt nog per land, terwijl wij de mogelijkheid hebben om een pan-Europees platform te creëren, omdat die regelgeving steeds meer hetzelfde wordt.” Thijssen vergelijkt Insify qua schaalbaarheid met Ali Niknams neobank bunq. ,,Niemand in de verzekeringsbranche heeft dit nog gedaan. Maar omdat we de eerste zijn, lopen we voortdurend tegen dingen aan die nog niet duidelijk zijn. In Nederland staan we bijvoorbeeld onder toezicht van AFM (Autoriteit Financiële Markten, red.), maar in elk buitenland is dat weer anders. Daar is men nog niet op voorbereid.”

Betere en goedkopere verzekeringen

Thijssen wil een betere en goedkopere verzekering bieden dan de traditionele verzekeraars. Dat doet Insify sinds de oprichting in 2020 door te komen met een end-to-end digitale oplossing – die voor het mkb-segment nog niet bestaat – en het nauwkeuriger bepalen van risico’s dankzij de toepassing van geavanceerde technologie. Zo zorgt een data-analyse op basis van tientallen punten voor een dekking en een prijs op maat voor iedere individuele onderneming.

,,Ik zie een maatschappelijk relevante rol voor verzekeraars, die ze zelf niet goed invullen. Kleine ondernemers zijn de kurk waar de economie op drijft en de banen van de toekomst worden gecreëerd door de ondernemers van nu. Dat gaat over risico nemen. Maar er zijn risico’s die ondernemers niet zelf kunnen dragen. Als er bijvoorbeeld iets gebeurt met een personeelslid of als de voorraad in vlammen opgaat. Met data en technologie kunnen we ervoor zorgen dat klanten beter geholpen worden én minder betalen.”

Foto: Insify.

Laag risico, dure verzekering

Dat eerste punt illustreert Thijssen met een voorbeeld van een IT-freelancer. ,,Een premie berekenen duurt bij ons vier minuten en bij een traditionele verzekeraar anderhalve maand. Dat kan tussen jou en je opdrachtgever gaan staan. Om bij bijvoorbeeld Booking.com als freelancer aan de slag te gaan, moet je wel die verzekering hebben. In het oude geval zou dat betekenen dat je anderhalve maand later pas van start gaat.”

Volgens Thijssen laten verzekeraars ondernemers vaak kiezen voor een laag eigen risico, waardoor de verzekering duur wordt. ,,Want je gaat snel claimen. Wij hebben juist een eigen risico van 2500 euro. Een ondernemer met een beetje reserve heeft veel liever een lage premie dan dat -ie voor elke schade van 200 euro zijn verzekeraar moet bellen.”

Schakels uit de keten

De belangrijkste les die Thijssen leerde uit zijn Bloomontijd, was schakels uit de keten halen. Bij Bloomon bleven bloemen erdoor langer vers, bij Insify zorgt het naar eigen zeggen voor minder ‘ruis en vertraging op de lijn’. ,,Als je rechtstreeks contact hebt met de klant, kun je twee dingen veel beter doen. Allereerst kun je beter de customer journey managen. Bij verzekeren ga je een aantal van die jouneys door en een claim afhandelen kan veel efficiënter als je dicht op de klant zit. Ten tweede kun je efficiënter een prijs plakken op risico, waardoor de prijs daalt.”

Voor Thijssen was het dan ook vanaf het begin duidelijk dat hij met een eigen verzekeringsproduct moest komen, wilde hij de sector echt veranderen. Net als bij Bloomon moest hij haasje-over doen. In dit geval was dat samenwerken met de Duitse herverzekeraar Munich Re, ofwel de verzekeraar van de verzekeraars. ,,Via een introductie in mijn netwerk kwam ik met hun team in contact. Na het eerste gesprek hoorden we netjes dat ze erover zouden nadenken. Een paar maanden later kwamen we terug en lieten we onze technologie zien en wat we gebouwd hadden. Toen gingen ze nog beter nadenken. Tot het na een maand of negen echt serieus werd. Als ondernemer krijg je heel vaak nee, maar je hebt maar één keer ja nodig.”

Lees ook: Miljoeneninvestering online verzekeraar Insify: Europese markt lonkt

Dynamiek van stevige groei

Dankzij zijn jaren bij Bloomon ziet Thijssen beter waar hij dingen moet veranderen aan zijn bedrijf. Hij heeft de verschillende fases immers al meegemaakt waar een bedrijf doorheen gaat. Als voorbeeld geeft hij een kwartaalmeeting die voorheen met het hele bedrijf gehouden kon worden en nu moet worden opgesplitst tussen het managementteam en het hele bedrijf.

Die dynamiek, van stevige groei en het voortdurend veranderen van dingen, vindt Thijssen een van de leukste dingen aan ondernemen. ,,Maar natuurlijke evolutie is dat groei stabieler wordt. Bij Bloomon hadden we dat punt bereikt en toen werd het een herhaling van zetten. In dat management ben ik helemaal niet zo goed. Ik ben gewoon enthousiast en wil wat bereiken. Dat kan beter bij iets nieuws. Wanneer het begint te lijken op ‘op de winkel passen’, dan ben ik weg.”

“Wanneer het begint te lijken op ‘op de winkel passen’, dan ben ik weg.”

Op dat punt is Thijssen met Insify nog lang niet. Tot die tijd benadrukt hij aan zijn personeel maar al te graag de ambitieuze doelen die hij heeft gesteld. ,,Laatst liet ik tijdens een bedrijfspresentatie een slide zien met bedrijven als Uber en Slack en vertelde erbij dat zij pakweg tien jaar geleden nog niet bestonden. Maar een aantal ondernemers achter die bedrijven hebben juist in ons geïnvesteerd. Zij staan dus helemaal niet zo ver weg van ons en zijn ooit door dezelfde dingen heen gegaan als wij nu doen. Dát herkennen ze en daarom investeren ze. Ik wil mijn personeel meegeven dat we de kans hebben om in korte tijd iets bijzonders neer te zetten. We hebben een ambitieus doel, waarvoor veel moet gebeuren, maar het kan.”

Lees ook: Koen Thijssen (ex-Bloomon, nu Insify) helpt startende ondernemers uit slop

‘Hoe kan ik het beter maken?’

Maar waarom ziet Thijssen wel waar er disruptieve kansen liggen en anderen niet? ,,Ik heb een paar kansen gezien, maar om eerlijk te zijn: bloemen online verkopen en verzekeringen digitaliseren zijn geen wereldschokkende ideeën. In allebei de bedrijven zit wel dezelfde gedachte: hoe kan ik het beter maken? Het is niet moeilijk om een kans te zien, maar wel om te bedenken hoe je die invult en hoe je de juiste groep mensen om je heen verzamelt die het moeilijke werk doet. Een idee is één procent, executie is de andere 99.”

Op de afsluitende vraag welk boek Thijssen ondernemers zou willen meegeven, is het niet verwonderlijk dat hij kiest voor Grit, Why passion and resilience are the secrets to success, van Angela Duckworth. ,,Grit gaat over passie, doorzettingsvermogen en hard werken. Je moet passie hebben voor je onderneming, dat je echt gegrepen bent, want anders ben je niet authentiek. Doorzettingsvermogen zorgt ervoor dat je onderscheidend bent. En alleen door hard werken kun je een bedrijf opbouwen. Dat lukt niet met negen tot vijf. Dan ben je nog werk aan het doen. Ondernemerschap is een lifestyle, iets wat jou definieert.”

Lees ook: Miljoeneninvestering online verzekeraar Insify: Europese markt lonkt

,,Deze waarden zijn ook belangrijk voor ín je bedrijf, want ze gaan in tegen de gevestigde orde. Die hebben de markt nu wel, maar hebben geen passie en doorzettingsvermogen meer. Wij kunnen ons juist ermee onderscheiden. Dat je je schouders ophaalt als het tegenzit en gewoon doorgaat. Je hebt immers maar één klant nodig die ja zegt.”

Koen Thijssen helpt startende ondernemers uit het slop

Sparren met een top-ondernemer, welke beginnende ondernemer droomt daar nou niet van? Voor Frank Pynenburg en Nelleke Weltevrede werd dit werkelijkheid toen zij in podcastserie Droomstart werden gekoppeld aan Koen Thijssen. Hij moest hen van het dode spoor af helpen.
Benieuwd naar hun gesprek en alle ondernemerstips van Thijssen? Luister dan naar de nieuwe aflevering van Droomstart in jouw favoriete podcastapp.

Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws