Podcast Boekencast De Ondernemer Leest

Meten is weten: welk effect hebben de vele toplijstjes op jouw onderneming?

Het lijkt een trend: de almaar toenemende behoefte om dingen te meten. In het bedrijf en privé. Het effect van lijstjes met de beste ziekenhuizen, scholen en medewerkers wordt onderzocht in De Meetmaatschappij van Berend van der Kolk. Het effect van de positieve, maar zeker ook de negatieve kanten. Boekencasters Tom van der Lubbe en Erno Hannink pakken hun meetlint erbij en onderzochten het boek grondig voor hun podcast.

Van onze redactie 7 juli 2022

Het boek van VU Amsterdam-hoofddocent Berend van der Kolk is volgens Boekencast-hosts Tom van der Lubbe en Erno Hannink een interessante kijk op de almaar toenemende behoefte om dingen te meten, in het bedrijf en privé. De Meetmaatschappij telt 140 pagina’s, leest volgens de podcastmakers lekker weg en is onderbouwd met verschillende onderzoeken. Voor verdieping staat er een goede boekenlijst achterin.

"Volgens Van der Kolk moeten we af van het mantra ‘meten is weten’ wanneer het om mensen of organisaties gaat"

De voor- en vooral nadelen van de vele cijfers, lijstjes en onderzoeken

Er worden steeds vaker cijfers en statistieken gebruikt in het debat en de politiek. Wanneer er gekwantificeerd wordt, betekent dat altijd een verarming van informatie, schrijft de auteur in zijn boek. Met meten en cijfers wordt er een mate van grip gesuggereerd. Volgens Van der Kolk moeten we af van het mantra ‘meten is weten’ wanneer het om mensen of organisaties gaat.

Cijfers en meten geven volgens de hoofddocent een illusie van grip. Dit wordt mede veroorzaakt door de Anglo-Amerikaanse werkwijze, waar competitie de aanjager is van verbetering. In dit systeem moet je (mensen) vergelijken. In zeven hoofdstukken gaat de schrijver dieper in op de voor- en vooral nadelen van al die cijfers, lijstjes en onderzoeken.

Opvallende lessen uit De Meetmaatschappij volgens De Boekencasters:

  • Meten is goed en interessant zolang het niet over organisaties en mensen gaat.
  • Een gemeten waarde suggereert een soort grip.
  • De beoordelingen van consumenten en burgers maken de expert steeds minder waardevol.
  • Cijfers geven de indruk dat iets objectief is en de vraag stellen wat je meet is subjectief.
  • De emotie in de tijdlijn van een commercieel bedrijf - zoals bijvoorbeeld Facebook - beïnvloedt ons offline gedrag.
  • Focus op een bepaalde indicator levert vaak een verkeerd resultaat op, maar we lijken niet te leren van de goede voorbeelden.
  • We meten steeds meer en worden steeds ongelukkiger.

Boekencast: Tom van der Lubbe & Erno Hannink

Tom van der Lubbe is een van de oprichters van hypotheekadviseur Viisi, het eerste bedrijf in de financiële wereld dat met het Holacracy-model werkt. Daarbij zijn de rollen binnen een bedrijf verdeeld volgens verschillende cirkels, in plaats van top-down. Erno Hannink is de businesscoach die ondernemers helpt hun doelen op tijd te realiseren; is de sparrings- en accountability partner voor de vernieuwing in je bedrijf. Samen maken zij Boekencast, waarvan meerdere afleveringen ook via deze website te beluisteren zijn.

Lees ook: Samenwerken na de coronapandemie: hoe gaat het corporate brein daar mee om?

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details