Nieuws Leiderschap
Pim van der Feltz, CEO Google NL: 'Vergeet de desktop en word een mobiele superster'
Bedrijven moeten de desktop vergeten en een mobiele superster worden. Dat zei Google NL CEO Pim van der Feltz tijdens de Week van de Ondernemer in de RAI in Amsterdam.

De belangstelling voor de presentatie van de Nederlandse directeur van de zoekmachinegigant is groot. Honderden ondernemers luisteren aandachtig met een draadloze koptelefoon op hun hoofd. De hoge opkomst is niet verwonderlijk, als je weet dat negen van de tien ondernemers digitalisering als een kans ziet volgens een onderzoek van beursorganisator Synpact.
De belangrijkste reden om als ondernemer in te zetten op mobiel is dat nagenoeg iedereen een smartphone op zak heeft. Daardoor kun je de klant op het juiste moment de juiste boodschap geven. Pim van der Feltz vergelijkt het aan de hand van een zwart-witfoto met daarop een caissière afgebeeld die in een winkel staat. “Ik stel me dan voor dat ik de winkel binnen kom en de medewerkster zegt: 'Goedemorgen Pim! Ik heb nu toch iets voor je, dat moet je echt eens proberen!' Precies dát is de kern van het internet”, zegt Van der Feltz. “Elke klant op de juiste manier helpen kan nu beter dan ooit tevoren, en op ongelooflijke schaal.”
Een mobiele website moet snel zijn op twee manieren
Het is volgens de CEO van groot belang dat de mobiele website van een bedrijf snel is op twee manieren. “De website moet snel laden. Binnen twee seconden. Uit onderzoek blijkt dat elke seconden ongeveer twintig procent van de bezoekers afhaakt. Na zes seconden heeft dus iedereen er genoeg van, en zijn ze weg”, waarschuwt hij. De mobiele site moet ook niet te ingewikkeld zijn. Je moet binnen 45 seconden je punt maken. Ondernemers die de snelheid van hun site willen testen kunnen daar een nieuwe tool van Google voor gebruiken.Testmysite.withgoogle.com
Je website kan niet makkelijk genoeg zijn
Dat brengt je gelijk op de volgende belangrijke eigenschap van een mobiele website. “Je website kan niet makkelijk genoeg zijn. Houd het eenvoudig door met grote knoppen en de juiste kleur te werken.” Een mobiele website moet slim zijn en aansluiten op de wensen van de gebruiker en de mogelijkheden van de smartphone.
Lees ook: Waar liggen ondernemers echt wakker van?
Probeer en experimenteer
“Zorg dat je dicht bij de klant zit en beweeg mee. Probeer en experimenteer. Dat hoeft niet veel geld te kosten, maar dat is een mindset”, zegt Van der Feltz. Dat er dingen fout gaan is een logisch gevolg, maar hoeft niet erg te zijn. “Bij Google gaan continu dingen fout, daar kunnen we van leren. Gaat er niks fout, dan bewegen we niet genoeg”, besluit de CEO.
Gaat er niks fout, dan bewegen we niet genoeg