Nieuws Leiderschap

Waarom planten die 'Guus' of 'Bob' heten beter verkopen (volgens de oprichter van Plantsome)

Het kopen en verzorgen van kamerplanten makkelijker, aantrekkelijker en vooral leuker maken. Dat is het doel van Plantsome, schrijft AD. Met zijn app verkocht ondernemer Axel Persoon in 2017 al 2.000 planten.

Jasper Monster | Foto: Thierry Schut 2 februari 2019

Plantsome coolblue kamerplanten

Niet de Cactus euphorbia, maar Bob de cactus. Liever Guus dan de Sansevieria laurentii. En de Pilea peperomioides mag je bij Plantsome Marco de pannenkoekenplant noemen. Vergeet de Latijnse namen van de kaartjes in het tuincentrum of bij de bloemist. ,,Dat zegt helemaal niemand wat", zegt oprichter Axel Persoon, terwijl hij naar de plant op de vergadertafel wijst. ,,Dit is Ollie, dat is toch voor iedereen veel aansprekender? Ik kan wel met Latijnse namen gaan strooien, maar dat werkt niet."

Laagdrempelig

Het herbenoemen van de planten is niet zomaar gedaan door het team achter de start-up. Het is één van de ingrediënten van de Plantsome-saus, die Persoon door de jaren heen zorgvuldig heeft samengesteld. ,,Er zijn heel veel mensen van mijn generatie die graag planten willen", weet de 26-jarige ondernemer. ,,Maar ze hebben geen zin in het gedoe en weten weinig van de verzorging. Daar spelen wij op in. Planten op een laagdrempelige manier aanbieden, zonder de lange keten. En door het persoonlijke contact kan iedereen een plant verzorgen. De Coolblue van de kamerplanten, noem ik ons ook wel."

Melding

Naast de frisse namen is de speciale verzorgings-app een ander belangrijk ingrediënt van de 'saus'. Heeft Bob of Guus water nodig? Dan krijgt de eigenaar een melding op de telefoon. ,,Op basis van het weer, de hoeveelheid licht en de positie berekent de app hoeveel water de plant nodig heeft en wanneer dat moet gebeuren. Tegelijkertijd zijn via de app de planten makkelijk te bestellen."

Als (klein)zoon van plantenkwekers uit het Westland lag een carrière in de kassen voor Persoon natuurlijk erg voor de hand. Die verwachting is uitgekomen, maar wel met een aardige omweg. ,,Mijn broer is altijd in de kwekerij blijven werken, maar ik zag het in eerste instantie niet zitten en ben naar Rotterdam gegaan." Tijdens zijn studie Bedrijfskunde brengt een professor de Rotterdammer uiteindelijk op het gouden idee. ,,Hij zei: als je gaat ondernemen, doe dan iets waar je meer verstand van hebt dan de rest van de mensen. En ja, dat waren in mijn geval toch planten."

Na enkele jaren de 'saus' te hebben getest, besloot Persoon anderhalf jaar geleden het serieus aan te pakken. ,,Het was kappen of stappen maken." De keuze voor optie twee blijkt de juiste. In 2017 verkocht hij samen met zijn broer ('betrokken op strategisch vlak') en zijn collega's ruim 2.000 planten.

70.000 planten

Vorig jaar waren dat er al ruim 24.000 en voor dit jaar mikken de broers Persoon op 70.000 verkochte Joepen en Johnnys. ,,Het is een groeimarkt en ons model slaat aan. We verkopen de meeste planten aan klanten in de leeftijdscategorie 25 tot 40, maar ook jongeren en ouderen weten ons te vinden."

Voor komend jaar zijn er ambitieuze plannen genoeg. De zakenmarkt, die nu voorzichtig is verkend, moet veroverd worden. Daarnaast wil Persoon stappen maken op het gebied van logistiek en distributie en moeten Baloe en Pleun ook in Duitsland te verkrijgen zijn. ,,Het concept werkt. Planten hadden zeker in mijn generatie toch een beetje een negatief imago, omdat ze zo snel doodgaan. Plantsome kan nog veel verder groeien, omdat we laten zien dat planten gewoon heel leuk zijn."