Podcast Hart voor Zaken

Waarom een leidinggevende volgens René Kesselaar (Kesselaar & Zn) een giraffe moet zijn en niet een Bokito

Ondernemer René Kesselaar is ontevreden over de wereld waarin hij met zijn bedrijf opereert. Sterker, hij moet niks van die hele aannemerswereld weten. Daarom noemt hij Kesselaar & Zn geen aannemings- of bouwbedrijf, maar een ‘gastheer in de bouw’. Gastheer Cor Hospes van de podcastserie Hart voor Zaken wil alles over het gastheerschap en de opmerkelijke manier van Kesselaars ondernemen weten.

Rene Kesselaar Cor Hospes Hart voor Zaken liggend

Van onze redactie 16 december 2022

,,Ik vind dat aannemerswereldje zo hard en gemeen. Ze praten er niet over mensen, maar over poppetjes en over ‘ze’. Geld vinden ze het belangrijkst. Maar de waarde van een bedrijf zit niet in geld, maar in mensen. Die maken het geld. Geld verdien je met mensen. Dus hoe slordiger je met hen omgaat, hoe meer geld het kost. We zorgen dan ook goed voor onze medewerkers. Alles wat we verdienen, stoppen we terug in het bedrijf, in onze mensen'', vertelt René Kesselaar aan Cor Hospes in deze tweede Hart voor Zaken.

Wat dat hem oplevert? De ondernemer tekent een tabelletje: het ziekteverzuim binnen de overheid is volgens hem 12 tot 19 procent. Binnen ziekenhuizen is dat 18 procent, bij de politie 12 tot 15 procent. ,,Bij ons is dat 1,25 procent, en je praat over een bedrijf met 80 mensen. Een kwestie van liefde, loyaliteit en verantwoordelijkheid.”

''Specialisten en leveranciers, als zij het niet redden, springen we bij en andersom ook. Zo ontstaat vanzelf een grote homogene groep''

René Kesselaar, ondernemer

Foute aannemerswereld

Kesselaar komt bij een onderaannemer vandaan. Metselaars en voegers. Hij zat er middenin. ,,In een wereld van aannemers die hiërarchisch denken, niet betalen en lastig met mensen omgaan.” Dan kreeg de ondernemer 250.000 gulden van een aannemer, en die was al acht tot negen weken te laat, en dan zegt hij: 'We hebben een heel grote hoge hoed. Alle facturen gaan daarin en dan halen we er daar drie uit. En raad eens, daar zit je deze week weer niet bij.’ Vreselijk, die autoritaire houding. Ik liep daar wel eens door een gang en dacht: vuile, vuile, vuile... Maar goed, uiteindelijk groei je door en ik wist: ik ga dat niet zo doen. Want ja, die hele harde en hiërarchische aannemerswereld is niet meer van deze tijd.”

De rugbydiscipline doorgevoerd in het runnen van een onderneming

Kesselaar & Zn is in 1994 opgericht door een groep vrienden die elkaar al jaren kennen van hetzelfde rugbyteam - René Kesselaar schopte het tot international - en die rugbydiscipline is nog steeds typerend voor het bedrijf. Geen hiërarchie, duidelijke afspraken en die ook nakomen ('Als jij je binnen een rugbyteam niet aan je afspraken houdt, heb je daarin niks te zoeken'), op tijd betalen en elkaar helpen. Ook de partners als een situatie daarom vraagt.

Kesselaar: ,,Specialisten en leveranciers, als zij het niet redden springen we bij en andersom ook. Zo ontstaat vanzelf een grote homogene groep. Met een gemeenschappelijk doel: samen. Een collectief maken is het individuele loslaten.”

''Als je jonge mensen de ruimte geeft, wordt het niet alleen vernieuwend, maar krijg je ook andere ideeën en maak je je business opener''

René Kesselaar, ondernemer

Kesselaar: 'Functies bestaan niet, managers idem dito'

Kesselaar heeft de organisatie zo plat mogelijk gemaakt. Functies bestaan niet, managers idem dito. Iedereen is gelijk. Individuele actielijstjes? Verscheuren die hap. Het gaat om het eindresultaat. Welke stappen Kesselaar zijn mensen moeten nemen om daar te komen? Yep, dat mogen ze zelf beslissen. Of je een calculator of timmerman bent, iedereen mag met zijn eigen ideeën of oplossingen komen. ,,Mensen nemen verantwoordelijkheid voor hun werk, voelen zich meer serieus genomen, en dit geeft een gezonde boost aan de resultaten. Maak je mensen verantwoordelijk en onderdeel van de organisatie in plaats van dat jij de organisatie bent en mensen daaraan moeten deelnemen.”

Een wereld van giraffes en gorilla's

De bouwondernemer snapt oudere leidinggevenden niet. Doe een stap naar achteren en zet jongeren aan de knoppen. Deed hij ook. ,,Ik kom bijna nooit meer op kantoor en het bedrijf draait als een tierelier.” Kesselaar kijkt vooral rond buiten kantoor. Luistert en kijkt. Vandaar zijn oproep: ,,Ga overviewen en ervoor zorgen dat jij de kudde naar groenere weides brengt. Wordt een giraffe in plaats van een Bokito. Ouderen zijn gewoon een balk op een spoorlijn. Zij houden de trein tegen van hun bedrijf. Ik zeg tegen die ouderen: ga of in de trein zitten of ga van die spoorlijn af, en geef die trein de ruimte.”

Zet hoe dan ook een jonge machinist achter het stuur, aldus Kesselaar in de podcast. ,,We hebben op het ogenblik zoveel oude meuk op hoge posities zitten en die denken allemaal dat ze het nog begrijpen. Maar ze zijn niet meer van deze tijd. Als je jonge mensen de ruimte geeft, wordt het niet alleen vernieuwend, maar krijg je ook andere ideeën en maak je je business opener.”

Meer advies van de ondernemer? Luister dan direct naar deze Hart voor Zaken.

René Kesselaar (links) met uw Hart voor Zaken-gastheer Cor Hospes.

Hart voor Zaken met Cor Hospes

Hart voor Zaken is een maandelijkse podcast voor ondernemers, waarin een ondernemer vertelt over zijn hart voor zaken. Over zijn liefde voor zijn bedrijf, over zijn liefde voor (zijn) mensen en de wereld om hem heen. Ook deelt hij twee hartverwarmende tips hoe ook jij jouw bedrijf nog meer kloppend kunt maken. Presentatie is in handen van Cor Hospes van Merkjournalisten.

Hospes is de autoriteit op het gebied van contentmarketing en storytelling. Hij traint, adviseert en coacht managers, marketeers, contentmakers en ceo’s. Hij staat op podia wereldwijd en is auteur van verschillende bestsellers waaronder De power van een contentplatform, Contentbijbel en Geld verdienen met sociale media. Ook maakte hij voor De Ondernemer de podcastserie Broodje Verhaal.

Lees ook: Hoe Mark Vletter met werkplezier en vriendschap Voys tot grote hoogte stuwt

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

De Zo Genaamde Podcast

Verbinding als kracht: hoe de naam 'Univé' te herleiden is naar een boer in het jaar 1794

Bijna elke Nederlander kent de naam 'Univé verzekeringen'. De oorsprong van de naam zal echter bij veel minder mensen bekend zijn. De hoogste tijd voor naamexpert Floris Hülsmann om op zoek te gaan naar de betekenis van deze merknaam. Te gast in De Zo Genaamde Podcast is Ron Bavelaar om het verhaal achter de naam te vertellen.

Details
Droomstart

Duurzaam thee-abonnement op kantoor of heitje voor karweitje 2.0: welk businessplan gaat door in Droomstart?

De twee laatste ondernemers mogen de pitchroom betreden om hun businessplan voor te leggen aan een strenge doch rechtvaardige Droomstart-jury. Kiezen ze voor een duurzaam thee-abonnement op kantoor of de digitale buurtversie van het heitje voor karweitje? Het is weer een inspirerende en spannende podcast die je kunt beluisteren. Waar wacht je op?

Details
Hart voor Zaken

Liefde en business zijn de twee grote pijlers voor succesvol leiderschap Hans van der Kooij (Caesar Groep)

Hans van der Kooij is directeur en oprichter van ICT-dienstverlener Caesar Groep. Hij is te gast in deze Hart voor Zaken, de podcastserie van Cor Hospes over leiderschap. Hoe zorgt hij voor een zo perfect mogelijk werkklimaat? ,,Ik probeer mensen te helpen op hun weg in het leven. Ervoor te zorgen dat ze hier niet komen om te werken, maar om te leven.''

Details
De Jonge Ondernemer

Pauline (17) heeft al een webshop en fysieke kledingwinkel: 'Het is keihard werken'

Pauline Snel doet haar achternaam eer aan. Ze is pas 17, maar runt nu al een succesvolle damesmodewinkel. In de winkelstraat en online. Elily draait als een malle in het pand in hartje Dordrecht en via de drukbezochte webshop. Hoe boks je dat als minderjarig ondernemer voor elkaar en waar loop je tegenaan als 17-jarige bomvol ambitie? Je hoort het in aflevering drie van De Jonge Ondernemer.

Details
Selfmade in Holland

EasyToys-topman Eric Idema: 'Op elk nachtkastje moet iets uit Veendam liggen'

,,Soms moet je dingen gewoon afdwingen. Jezelf forceren om je situatie te verbeteren.” Eric Idema zat met een uitkering thuis. In een woning met een flinke hypotheek. In 2007 verloor hij zijn baan. In de online verkoop van erotische artikelen zag hij een kans. Vijftien jaar later is zijn EQOM, moederbedrijf van EasyToys en Christine Le Duc, met 225 miljoen euro omzet de grootste speler in de Europese markt voor sexual wellness. Nu is hij te gast bij Roelof Hemmen in Selfmade in Holland.

Details
Hart voor Zaken

Natasja Naron (Gabriël) over haar missie: 'Als je werkt vanuit liefde kan er geen hiërarchie zijn'

Bij financieel adviesbureau Gabriël bepalen de medewerkers zelf hun salaris en hoeveel dagen ze op vakantie gaan. Daarmee leeft het bedrijf niet alleen extern maar ook intern de missie ‘Genoeg zorgt voor geluk’. Belangrijk die missie, vertelt oprichter Natasja Naron aan gastheer Cor Hospes in de derde aflevering van Hart voor Zaken. Waarom belangrijk? Je hoort het in de podcast.

Details