Nieuws Leiderschap

Samsung gaat voor meer smalltalk op de werkvloer. Zonder telefoon

Met de komst van de smartphone communiceren we tegenwoordig vooral zo efficiënt mogelijk. Smalltalk, het ouderwets kletsen over koetjes en kalfjes, dreigt een vergeten kunst te worden. Zonde, zegt Michiel Dijkman van Samsung Benelux. Kunnen keuvelen met een collega, klant of zakenpartner kan je werkende leven goed doen.

Priscilla van Agteren/Foto: Maria van der Heyden Fotografie (Samsung Benelux) 6 augustus 2019

Samsung smalltalk communicatie werkvloer gesprek

Michiel Dijkman is hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Samsung Benelux. Een belangrijk onderdeel van zijn werk is praten met mensen. ,,In hetzelfde werkveld, maar ook bij de overheid of in het onderwijs. Veel verschillende mensen met een heel ander referentiekader. Dan is smalltalk een fijn middel om het contact te beginnen voor je aan het bespreken van zaken toekomt.’’

Smalltalk komt ook goed van pas op spannende momenten. ,,Ook al praat ik veel met mensen, een gesprek met een belangrijk iemand - de directeur - is niet niks. Smalltalk kan je helpen. Als ik een werkruimte van iemand binnenstap, kijk ik altijd om me heen. Hangt er een schilderij of staat er een foto van het gezin op het bureau? Je kan erop rekenen dat iemand daar trots op is en er graag over praat. Als ik erover begin is het ijs meestal gelijk gebroken'', aldus Dijkman in het AD.

Een nuttige kunst dus, over koetjes en kalfjes kunnen praten. Maar smalltalk dreigt uit te sterven, ziet Dijkman. ,,Tegenwoordig communiceren we steeds minder in het echt met elkaar. We mailen en appen steeds meer. Zelfs bellen wordt al iets bijzonders. Laat staan praten ‘in het echt’. Zonde, wat mij betreft.’’

Ouderwets face-to-face-contact belangrijk

Maar wacht even: Samsung, is dat bedrijf juist niet een van de redenen dat we tegenwoordig massaal via schermpjes met elkaar kletsen? Ondanks hun moderne koopwaar vindt de techgigant ouderwets face-to-face-contact heel belangrijk, aldus Dijkman. ,,Technologie biedt ons nieuwe mogelijkheden, maar dat levert de nieuwe generatie ook een probleem op. Ze zijn niet meer gewend om anders te communiceren dan via app en mail. We doen hier als bedrijf zelf onderzoek naar. Zelfs het contact met familie en vrienden verloopt bij 80 procent via app of een andere berichtendienst. ’’

Hij ziet het gebeuren op de werkvloer bij zijn jongere collega’s ,,We doen of dit soort sociale vaardigheden vanzelfsprekend zijn, maar dat is niet zo. Als je als je opgroeit nooit belt, begrijp ik dat het eng is als je dat op je werk wel opeens moet doen. Beginnen met je loopbaan is al spannend genoeg, dit maakt het alleen maar lastiger.’’

Niet alleen de nieuwe generatie heeft last van het gebrek aan ‘echt’ contact. ,,Digitale vormen van communicatie kunnen heel efficiënt zijn, maar zijn dat niet in elke situatie. Honderden mailtjes krijg ik iedere dag. Die allemaal beantwoorden kost ontzettend veel tijd. Even naar iemand toelopen of bellen is vaak sneller en effectiever. Dan kan je in een half uurtje doornemen waar je anders uren aan kwijt was geweest.’’

Irritaties op de werkvloer

En mail en app zijn misschien lekker direct, maar dat kan ook nadelen hebben voor de werksfeer. ,,Alleen maar functioneel en serieus met elkaar communiceren kan irritaties opleveren. Je ziet de persoon niet voor je en hoort hem of haar niet spreken. Dan kan je makkelijk iets verkeerd opvatten. Maar als je in het echt met elkaar praat, begrijp je beter hoe iemand iets bedoelt.’’

Door persoonlijk contact ontstaat bovendien een waardevolle band. ,,In het echt praat je weleens over het gezin, of hobby's. Als je elkaar zo leert kennen, kan je ook meer van elkaar hebben. Zie smalltalk als de smeerolie om het werk soepel te laten verlopen.’’

Nummertje trekken

Samsung maakt wel de middelen om digitaal te communiceren, maar je hoeft ze van het bedrijf niet aan je hand vastgeplakt te hebben, aldus Dijkman. ,,Ook wij vinden dat je af en toe je telefoon weg moet leggen. Binnen het bedrijf hebben wij afgesproken dat we bij vergaderingen de smartphone er niet bij mogen pakken.’’

Het bedrijf probeert face-to-face contact tussen werknemers te bevorderen. ,,We hebben een maandelijkse lunch waarbij iedereen een nummertje trekt. Dat bepaalt naast wie je aan tafel terechtkomt.’’ Alle afdelingen worden op die manier door elkaar gehusseld. ,,Zo praat je weer eens met iemand anders dan je directe collega’s. Nuttig ook, want uit dat soort gesprekken komen de beste creatieve ideeën.’’

Zelfs bellen wordt al iets bijzonders. Laat staan praten ‘in het echt’. Zonde, wat mij betreft

Michiel Dijkman, Samsung Benelux