Nieuws Leiderschap
Dankzij leiderschapsstijl teal heb je geen managers meer nodig
Bij teal staat de medewerker centraal. Wil je als organisatie echt snel kunnen veranderen, dan kun je beter het management afschaffen. Dat is althans de ervaring van bedrijven die werken volgens het teal-principe, waarbij zelfsturing de norm is.

Nog aan het scrummen of agile bezig? Oud nieuws. Teal, dat is de nieuwste trend binnen bedrijven. Maar wat houdt dat precies in? ,,Wil je als bedrijf volledig teal zijn, dan zijn daar drie dingen voor nodig'', zegt businesscoach Jacqueline van Onzenoort van het gelijknamige bedrijf Teal. ,,Ten eerste moet er sprake zijn van zelfmanagement, dus zonder hiërarchische structuur. Ten tweede ga je uit van de kracht van de medewerker. Niet alleen qua kennis, maar ook qua creativiteit en sensitiviteit. IQ en EQ dus. Ten derde is er geen strak plan, maar een doel dat steeds verandert. Dat gaat om aanvoelen, om zinvol zijn in plaats van alleen maar geld verdienen en je eigen ego versterken.''
Tempo van ontwikkelingen
Volgens Van Onzenoort is het principe van teal niet helemaal nieuw. Ze deed er 30 jaar geleden al onderzoek naar. Het werd echter tot nu toe nooit volledig omarmd door organisaties. Van Onzenoort: ,,Maar dat was een andere tijd. Het tempo van de technologische ontwikkelingen dwingt ons tot overgave aan onvoorspelbaarheid. Doe je dat niet, dan houdt het vroeg of laat op.''
Kracht van de medewerker
De term 'teal' komt uit de koker van voormalig McKinsey-adviseur Frederic Laloux. Hij baseerde zich op de organisatie-indeling van filosoof Ken Wilber, die diverse kleuren gebruikte om de ontwikkeling van organisaties aan te duiden. De kleur teal, oftewel blauwgroen, staat daarbij voor een organisatie die uitgaat van de kracht van de medewerker zelf. Bazen bestaan daarbij niet, maar wel verschillende rollen die mensen op zich nemen op basis van hun interesses en kwaliteiten.
Worstelen met organisatievorm
Van Onzenoort ziet diverse bedrijven momenteel worstelen met hun organisatievorm. ,,Management is eigenlijk een product van het vorige tijdperk. Maar nu alles om bedrijven heen razendsnel verandert en bedrijven dus wel mee moeten in die stroom van verandering, is de vraag: are they changing fast enough? Techreuzen als Google en Amazon zorgen voor ingrijpende veranderingen en er wordt door de kleinere bedrijven daarom druk gezocht naar een oplossing om het hoofd boven water te houden. In plaats van beheersen en controleren moeten ze aanvoelen en inspelen, zich continu aanpassen. Dat vraagt om andere kennis en kunde en zelfs een compleet andere structuur.''
Management is eigenlijk een product van het vorige tijdperk