Nieuws Leiderschap

Thuiswerk, schakelen en meer creativiteit: zo leidt Florence Schmit Greetz in coronatijd

Greetz – hét online platform voor persoonlijke verrassingen – heeft mede dankzij corona een bijzonder goed jaar achter de rug. Wij stuurden elkaar vaker een kaart, bos bloemen of proeverijtje van chocola. Het bedrijf is sinds 2018 onderdeel van de Moonpig Group. Volgens General Manager Florence Schmit is er bij de groep sprake van een omzetverdubbeling. ,,Stilstaan en denken dat het morgen ook wel kan, was en is geen optie bij Greetz.’’

Jeroen Kreule 29 maart 2021

Greetz General Manager Florence Schmit.

De Française – tevens professioneel portretfotograaf - is sinds haar aantreden in augustus 2020 een keer of vijf op kantoor in Amsterdam geweest. Ze kan echter niet wachten om haar ruim 150 collega’s voor de allereerste keer ‘live’ toe te spreken. ,,Greetz heeft een prachtig atrium. Ik wil daar straks graag staan om met al die mensen het glas te heffen, want er valt wel iets te vieren. Ik ben onder de indruk van de creativiteit én wendbaarheid van het Greetz-team.’’

Lees ook: Axel Albrecht (Zoom): zo laat je jouw team succesvol thuiswerken

Hoe bent u deze werkdag begonnen?

,,Ik ben een ochtendmens, dus stond vroeg naast mijn bed. Ik begin met koffie, dan ga ik ontbijten en het nieuws lezen. Niks bijzonders eigenlijk. Ik heb een werkplek ingericht in mijn fotostudio naast het huis. De Zoommeetings beginnen meestal om negen uur, maar ik zit in principe al om acht uur achter mijn computer. Dan maak ik een planning en bereid ik me voor op de rest van de dag.''

,,Een werkdag bestaat vooral uit Zoomen. Belafspraken probeer ik soms ook tijdens een wandeling te doen. Bij Greetz werken ruim 150 mensen. De helft is werkzaam in de productie en moet dus op de productielocatie in Amsterdam zijn, terwijl de andere helft een kantoorfunctie heeft en dus thuiswerkt. Niemand mag ook naar kantoor, vooral om de mensen van productie te beschermen. Het is druk, we werken hard om aan de toegenomen vraag van onze klanten te voldoen. We willen geen risico lopen en doen er alles aan om besmettingen te voorkomen.’’

''De meeste mensen heb ik fysiek slechts één keer gezien, dat is wel raar. Vooral via het scherm heb ik mijn collega’s beter leren kennen''

Florence Schmit, General Manager Greetz (foto onder)

Op welke manier heeft u uw nieuwe collega’s van Greetz eigenlijk leren kennen? U bent in augustus begonnen, thuiswerken was en is nog steeds de norm.

,,In augustus waren er minder restricties dan nu, toen ben ik een paar keer in Amsterdam geweest. Elk team kon destijds nog een dag in de week naar kantoor, daar was een schema voor bedacht. Ik heb een paar voorstelrondjes gedaan, maar in september moesten we de boel toch weer dichtgooien. De meeste mensen heb ik fysiek slechts één keer gezien, dat is wel raar. Vooral via het scherm heb ik mijn collega’s beter leren kennen. Soms in teammeetings, maar ook een op een. Ik ontdekte al snel dat de saamhorigheid binnen het bedrijf bijzonder groot is. Veel collega’s zijn ook vrienden van elkaar geworden. Mensen hebben er last van dat ze elkaar niet zien. Ze missen de verbondenheid, het fysieke samenzijn. Ook al ben ik er weinig geweest, ik heb Greetz leren kennen als een heel gezellig bedrijf waar hard wordt gewerkt.’’

Wat doet u om die verbondenheid tussen collega’s niet te laten verwateren? Is het lastig om mensen op afstand gemotiveerd te houden?

,,Greetz is een merk met een focus op attent zijn, op het mooie gebaar. Als bedrijf proberen we ook attent naar onze eigen mensen te zijn. We sturen collega’s regelmatig kaarten en cadeautjes. Omdat we pas geleden precies een jaar thuiswerkten, kregen alle medewerkers een kaartje met mooie woorden en een bos tulpen. We doen zoveel mogelijk leuke dingen met elkaar. Een keer in de drie weken is er een online vrijdagmiddagborrel. En afgelopen vrijdag deden we met een flink aantal mensen een ‘Bob Ross’, een online workshop schilderen. Dat was een succes. Het is soms moeilijk inschatten wat het thuiswerken met mensen doet. Iedereen gaat door verschillende fases heen, heb ik gemerkt. Je kan ook niet zeggen dat iedereen er last van heeft. Voor collega’s met jonge kinderen is het vaak iets lastiger dan voor anderen. Een ding is zeker: mensen missen elkaar echt.’’

Lees ook: Personeel werkt thuis: 5 tips voor betere leiderschapskills

Wat kunt u zeggen over de omzetontwikkeling van Greetz afgelopen jaar?

,,Moonpig Group, ons moederbedrijf, is in januari naar de beurs gegaan. Daarom kan ik geen exacte cijfers met je delen. Maar de verwachting is een verdubbeling van onze inkomsten van de groep. Het gaat dus heel erg goed met Greetz. De vraag naar onze producten is enorm toegenomen.''

,,We willen absoluut geen nee verkopen aan onze klanten, daarom was opschalen onze grootste uitdaging. Niet per se door veel meer mensen aan te nemen, maar vooral door meer productiecapaciteit te creëren, door processen anders in te richten. Dat is gelukt, zodat we aan de vraag kunnen voldoen. Daarnaast hebben we veel geïnvesteerd in het verbeteren van de ‘customer experience’, de beleving van de klant. Verder zijn de website en de klantenservice beter geworden. We hebben het fundament van Greetz sterker gemaakt, zodat we klaar zijn voor de toekomst. Stilstaan en denken dat het morgen ook wel kan, was en is geen optie bij Greetz.’’

''De coronakaarten zijn sowieso populair, dat thema leeft natuurlijk bij iedereen. De grappigste vond ik een kaartje van een pratende kerstman met een mondkapje op''

Florence Schmit, General Manager Greetz

Boven: het Greetz-hoofdkantoor in Amsterdam.

Kunt u voorbeelden geven van producten die het goed hebben gedaan afgelopen jaar?

,,De coronakaarten zijn sowieso populair, dat thema leeft natuurlijk bij iedereen. De grappigste vond ik een kaartje van een pratende kerstman met een mondkapje op. Normaal gesproken hoor je hem ‘merry christmas’ zeggen, maar deze kerstman mompelde ‘mewwie cwistmas’. In het begin van de pandemie deden kaarten speciaal voor zorgverleners het heel erg goed. Tijdens de zomer en met kerst hebben we ons gefocust op producten voor eenzame ouderen, denk aan opa’s en oma’s of buren. De kaartjes rond het thema ‘1 jaar thuiswerken’ waren een succes: in no time waren er vijfduizend verkocht.''

,,We luisteren constant naar onze klanten en volgen de actualiteit. Eigenlijk doen we het over de hele linie supergoed. Je ziet dat veel klanten bloemen toevoegen aan een kaartje. Mensen kunnen elkaar niet zien en geven elkaar graag iets extra’s. Ze kunnen immers niet naar elkaars verjaardag of trouwerij, maar willen wel laten weten dat ze aan elkaar denken. Niet zo gek dus dat de bestelwaarde omhoog is gegaan. Deze week zijn we gestart met de campagne ‘Voor jou’. De campagne draait om de waarde van persoonlijke aandacht. Dit wordt invoelbaar gemaakt door de emotie van de ontvanger te koppelen aan de intentie van de verzender. In deze campagne is een redactionele aanpak gebruikt waarbij, zoals we van Greetz gewend zijn, echte verhalen en mensen te zien zijn.’’

Stel, jullie mogen weer naar kantoor. Waar kijkt u het meest naar uit?

,,Iedereen live toespreken, mensen weer echt zien. En samen ons succes vieren. Iedereen heeft hard gewerkt, daar ben ik trots op. Ik bewonder onze mensen omdat ze zo wendbaar zijn. Niet naar kantoor, wel naar kantoor, toch weer niet naar kantoor. Onzekerheid alom. Mensen moesten constant schakelen. Op die momenten is veel creativiteit ontstaan. Je kunt online wel van alles vertellen, maar zittend achter een scherm mis je toch veel signalen. Ik wil mensen weer in de ogen aankijken, emotie voelen, het bedrijf voelen. Dat gaat echt weer komen, daar ben ik van overtuigd.’’

Al enig idee hoe u deze werkdag eindigt?

,,Ik stop om half zeven, zeven uur met werken. Daarna ga ik of sporten of een glas wijn drinken. Ik ben en blijf natuurlijk een Française. Straks ga ik fitnessen. Waar? Thuis, via een online les. Al is fitnessen met andere meiden in de sportschool natuurlijk leuker. Maar ik wil graag fit blijven.’’

U bent ook professioneel fotograaf. Hebt u daar nog wel tijd voor? Lijkt me best lastig in deze periode…

,,Fotograferen is een uit de hand gelopen hobby. Ik beschouw het als mijn creatieve uitlaadklep. Dus ja, in de weekenden fotografeer ik graag. Ik maak het liefst portretfoto’s van kinderen. Ik bewoner hun authenticiteit en hun puurheid. Kinderen geven me energie. Het is bovendien een manier om met mijn hoofd even heel ergens anders te zijn dan bij Greetz. Fotograferen is ontspanning.’’

Lees ook: Thuiswerken: waarom werknemers er vanuit gaan dat jij ze vertrouwt

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws