Personeel

Nieuwe directeur Aviolanda: 'Ik heb vliegangst'

beeld deondernemer
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

Toen u uw omgeving vertelde over uw nieuwe baan, directeur van Aviolanda Aerospace , had u vast wat uit te leggen. Aviolanda? Weinig mensen zullen een beeld krijgen bij die naam.

,,Om eerlijk te zijn: het was de eerste baan waarbij ik iets uit te leggen had. Behalve in de wereld van luchtvaartonderhoud is Aviolanda Aerospace relatief onbekend. Ik vind wel dat we meer bekendheid moeten uitstralen, zeker in de regio. Daarbuiten is het ook relevant, maar het gaat bij ons wel om business-to-business. Wij zijn niet consumentgericht."

,,Na mijn studie economische geografie in Nijmegen heb ik vijf jaar gewerkt in Bunschoten bij een toeleverancier van de automobielindustrie. Daarna heb ik anderhalf jaar over de wereld gereisd. Toen ik terugkwam, ben ik directeur charter bij Transavia geworden. Daar kreeg ik het aviation-virus te pakken. Vervolgens ben ik overgestapt naar Martinair en werd ik verantwoordelijk voor passagiersvervoer. En de laatste negenenhalf jaar ben ik directeur geweest van Maastricht-Aachen Airport.''

Lees verder onder de advertentie

Die luchthaven is bijna failliet gegaan. Hebt u het zinkend schip op tijd verlaten?

,,Het ligt nu juist in een veilige haven! Toen ik er kwam in 2007, was het net geprivatiseerd en in handen van een Brits bedrijf, maar de aandeelhouders wilden er niet in investeren omdat het structureel verlies leed - iets dat trouwens geldt voor negentig procent van de kleinere luchthavens in de EU. Twee jaar geleden heeft de provincie Limburg het voor het symbolische bedrag van 1 euro overgenomen. Vorige week was er het goede nieuws dat de luchthaven, die zich met name concentreert op vrachtvervoer, mag uitbreiden."

Waarom bent u daar dan weggegaan?

Lees verder onder de advertentie

,,Omdat ik het na bijna tien jaar in de directie wel welletjes vond. Dan wordt het persoonlijk tijd voor vernieuwing."

Bent u iemand die als jongetje al piloot wilde worden?

,,Nee, hoor. Ik ben niet geschikt voor piloot. Ik zal u iets bekennen: ik heb vliegangst. Niet veel, maar toch. In een grote Boeing heb ik geen last, maar zet me niet in een kleine kist. Ik heb eens in zo'n bromtol gevlogen van Maastricht naar Hoogerheide, omdat de brandweer van Maastricht hier traint. Dat was geen pretje."

Lees verder onder de advertentie

Hoe uit zich dat vliegtuigbranche-virus dan bij u?

,,In Maastricht had ik vanuit mijn directiekamer uitzicht op de landingsbaan. Ik beschouw mezelf niet als spotter, maar ik moet wel bekennen dat ik altijd gefascineerd keek naar elk vliegtuig dat landde. Het zit in je, Wat mij zo aantrekt is dat de branche voortdurend in beweging, in ontwikkeling is. En dat wordt in de toekomst alleen maar meer. Denk alleen al de nieuwe materialen waarmee vliegtuigen worden gebouwd. Toestellen worden steeds meer high-tech. Dat zal veel nieuwe banen genereren. Ook hier, in Hoogerheide."

U belandt in Hoogerheide op een gunstig moment. Het onderhoud van de nieuwe JSF's gaat daar plaatsvinden. Tenzij Trump er nog een stokje voor steekt! Hij liet afgelopen onlangs weten dat hij de JSF veel te duur vindt. Hebt u hem al gebeld om hem van zijn plannen af te houden?

Lees verder onder de advertentie

,,Ha ha! Nee, ik heb Trump niet gebeld en dat zal ik ook niet doen. Ik heb volstrekt niet het idee dat zijn uitspraken ons beleid hier direct zullen beïnvloeden. Kijk, Trump heeft gezegd: 'Het mocht voor de VS maar 200 miljard kosten en nu is het 400 miljard, daar wil ik iets aan doen'; daar heeft hij op zich een punt. Maar hij moet eerst maar eens bewijzen wat hij allemaal - via Twitter - roept."

Er komt hoe dan ook veel werkgelegenheid bij. Gaat Aviolanda uitbreiden?

,,Dat is de bedoeling. We zijn van plan om gebouwen te herontwikkelen en nieuwe gebouwen te ontwikkelen."

Lees verder onder de advertentie

Met Aviolanda als testlocatie voor drones gaat het niet zo goed. Een paar weken geleden mochten de drones op het laatste nippertje toch niet buiten getest worden op een bijeenkomst voor potentiële klanten. Hoe kijkt u daar tegenaan?

,,Wij hebben dringend behoefte aan nieuwe regelgeving. We zijn er als Brabant Aerospace - met Breda International Airport en ook de provincie - druk mee bezig. En niet wij alleen, er zijn meer initiatieven in het land. We gaan met z'n allen een vuist maken richting Den Haag. Er moét snel iets gebeuren. Het zou zonde zijn als een zo nieuwe, veelbelovende industrie wordt verstikt door verouderde regelgeving. Terwijl iemand die een drone koopt bij Bart Smit die zo mag laten vliegen."