Nieuws Personeel

Waarom medewerkers van een familiebedrijf het meest loyaal aan hun werkgever zijn

Medewerkers van een familiebedrijf zijn het meest loyaal aan hun werkgever. Deze conclusie kan worden getrokken na onderzoek van Fambizz.nl. Het familiebedrijvenplatform ondervroeg 1.110 managers en 1.047 medewerkers van zowel familiebedrijven als niet-familiebedrijven. ,,Er wordt een soort gemoedelijkheid, huiselijkheid en familiaire sfeer gecreëerd.”

Redactie De Ondernemer / MVO 17 december 2018

Onderzoek familiebedrijf loyaal

Bijna 80 procent procent van de medewerkers van een familiebedrijf zegt erg loyaal te zijn naar hun huidige werkgever. Ook onder het management heerst een stevige binding, aangezien ruim 40 procent aangeeft bij een bedrijfsovername door een externe partij te zullen vertrekken. Onder niet-familiebedrijven stijgt het peil slechts tot iets boven de 20 procent.

,,Dit onderzoek laat zien dat er daadwerkelijk een flink verschil zit in de binding tussen medewerkers binnen het familiebedrijf en organisaties die niet in handen zijn van een familie”, zegt Jan Beerling van executive search-bureau Holtrop Ravesloot ,,Dit komt waarschijnlijk doordat familiebedrijven toch een soort gemoedelijkheid, huiselijkheid en familiaire sfeer creëren. En deze ook in stand houden. In niet-familiebedrijven is het collectieve gevoel van trots, dat kenmerkend is voor veel familiebedrijven, doorgaans minder.”

Saamhorigheid

Gaat het om saamhorigheid en solidariteit binnen een bedrijf, dan zegt een kleine 85 procent van de ondervraagde medewerkers van familiebedrijven dat deze groot is. Ter vergelijking: onder werknemers van bedrijven die niet door een familie worden gerund, komt dit percentage iets boven de 65 procent uit.

Ilse Matser legt als lector Familiebedrijven aan Hogeschool Windesheim uit hoe dat zit. ,,Het lijkt erop dat de betere sfeer binnen familiebedrijven doorwerkt op een flink aantal verschillende aspecten binnen de organisatie. Wanneer de sfeer als goed ervaren wordt, stijgt het wij-gevoel en hiermee veelal ook de betrokkenheid en loyaliteit richting de organisatie’’

Persoonlijk contact

Met het persoonlijk contact tussen de ondervraagde managers en hun medewerkers lijkt het ook wel goed te zitten. Bijna 90 procent geeft aan dat er veel contact is en meer dan helft van de ondervraagden zegt vaak leuke dingen te doen met het personeel.

,,Deze persoonlijke klik is iets dat natuurlijk moet ontstaan”, vertelt Beerling. ,, In eerste instantie zit de verbinding in het feit dat je allemaal voor hetzelfde bedrijf werkt. En net als in een vriendschap of liefdesrelatie kost het tijd en energie om dat uit te bouwen. Toch zie je met name bij familiebedrijven dat de gemoedelijkheid, duurzame arbeidsverhoudingen en het vertrouwen in elkaar eraan bij dragen dat het personeel meer met elkaar optrekt, ook buiten werktijden.”