Zoek niet naar werkzoekend personeel
Zoek jij nieuw personeel en ga je dan op zoek naar kandidaten die op zoek zijn naar een nieuwe baan? Dan maak je een cruciale fout volgens Marieke Dam. Uit onderzoeken komt namelijk naar voren dat van de werkzoekenden gemiddeld slechts 7 procent actief op zoek is naar iets nieuws. Die overige 93 procent laat je dus links liggen als je zoekt naar kandidaten die op zoek zijn naar werk.
Werven volgens Marieke Dam
Om die veel grotere doelgroep aan te spreken biedt YODA HR & Recruitment een social media-campagne voor mkb-ondernemers (en een grotere campagne voor groot zakelijke bedrijven). Om die niet-actief zoekende kandidaten te benaderen dien je je als werkgever in deze krappe arbeidsmarkt te laten zien als een aantrekkelijke plek om te werken. Bij voorkeur door anderen (je werknemers) dat over je te laten delen.
Podcast Rethinking Work
Mens, werk, arbeidsmarkt: zou dat ook anders kunnen? Of: móeten? Gerben van Driel en Marieke Dam bespreken het in de podcast Rethinking Work van BusinessWise, de nieuwe titel van Zakelijk van DPG, waar ook De Ondernemer onder valt. .
Marieke en haar team zorgen voor verschillende soorten, authentieke content die in een periode van 4 tot 6 weken gaat verspreiden via je eigen personeel. Daardoor ziet een potentieel nieuwe werknemer je bedrijf een aantal keer voorbij komen. En juist dat is belangrijk, legt Marieke uit. ,,We combineren hiervoor de sales logica dat een product aantrekkelijker wordt als je het vier tot zes keer hebt gezien met het social proof concept van Cialdini. Die toonde aan dat als anderen iets over jou zeggen, als het écht is, potentiële kandidaten dat geloofwaardiger vinden dan wanneer je het zelf zegt.”
Lees ook de eerste blog die Marieke schreef voor De Ondernemer: Succesvol recruitment: ‘Maak werven personeel een gedeelde missie binnen je bedrijf’
Kracht van authentieke berichten op social media
Daarnaast werkt het verspreiden van authentieke berichten over je bedrijf goed om de circle of trust van je bedrijf te verspreiden volgens Marieke. ,,Berichten van bedrijven worden al jaren telkens minder verspreid op sociale platforms, betaalde campagnes daargelaten. Ook wordt onze bullshitradar alleen maar sterker voor dit soort berichten. Dus je bericht verspreiden via je personeel bereikt ook meer mensen, welke het vervolgens ook beter waarderen omdat het komt van mensen die ze vertrouwen.”