Nieuws Personeel

Hoe AFAS-baas Bas van der Veldt zijn medewerkers gelukkig maakt door regels af te schaffen

Het is de Week van het Werkgeluk en daarom zet het AD een aantal bedrijven in de schijnwerper die op ludieke wijze met het geluk van hun personeel omgaan. AFAS, dat hecht aan positiviteit en medewerkers zoveel mogelijk vrijwaart van regels, is een van die bedrijven.

Priscilla van Agteren en Naz Taha | Foto: Hennie Keeris 26 september 2018

Bas van der Veldt AFAS Groei College

Bij softwarebedrijf AFAS worden medewerkers op bijzondere wijze welkom geheten. Ze krijgen een kaartje met daarop zogeheten ‘monkey milestones’, dat is een reeks ludieke mijlpalen die nieuwe medewerkers binnen drie maanden bereikt moeten hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een kaartje waarop de tekst ‘Ik heb een directeur tegengesproken en ben nog steeds in dienst’ staat geschreven, maar ook aan een kaartje met de opdracht om een selfie te maken met 50 collega’s. Melanie Blom, support manager bij AFAS vertelt: ,,Twee jaar geleden zijn we met de kaarten begonnen. Het is onze manier om nieuwe medewerkers vertrouwen te geven, te laten zien dat je bij ons ook een beetje gek mag doen."

Lees ook: Bevlogen medewerkers als succesfactor voor je bedrijf

Kaarten

Maar werkgeluk gaat bij AFAS verder dan de kaarten. Geluk is een belangrijk onderdeel van het bedrijf, legt Blom uit. ,,Eigenlijk is het verweven met onze cultuur. Je bereikt het niet met één ding zoals die kaarten. Wat erg belangrijk bij ons is, is vertrouwen. Heb je dat niet in je werknemers, dan gaat het al mis. Bij ons mag je fouten maken, zonder daar hard voor afgestraft te worden. Ook mag iedereen bijvoorbeeld zijn verlof boeken zonder dat daar toestemming voor nodig is. We hebben er vertrouwen in dat mensen weten wat ze doen en dat dus goed gaat.’’

Grote mate van vertrouwen

Ook probeert AFAS het aantal regels op de werkvloer te beperken, er is sprake van een grote mate van vertrouwen. ,,Regels hebben we sowieso de deur uitgedaan. Wat heb je aan 101 voorschriften? De enige regel die we hebben, staat in het contract dat je tekent. Je moet beloven dat je je werk uitvoert met gezond verstand en in belang van AFAS. Dat is het enige dat we nodig hebben.’’

Positieve sfeer

Positiviteit staat bij AFAS voorop, vertelt Blom. ,,Het maakt gelukkiger als er een positieve sfeer heerst op kantoor. Mensen vergeten zo vaak iemand een complimentje te geven. Wij zeggen het gewoon tegen elkaar als we vinden dat de ander het goed gedaan heeft. We hebben soms heus ook wel moeilijke gesprekken met elkaar, of zijn het niet eens, maar daar blijft altijd plaats voor’’, zegt Blom. ,,Het helpt ook wel dat we een stel blije eikels zijn, we zijn allemaal superenthousiast over ons werk. Daar wordt ook op geselecteerd. Als we hier de hele tijd negatief zouden doen, zou ik ook niet meer naar m’n werk willen.’’