Nieuws Personeel

I-Hospitality weet waarom Zuid-Europees horecapersoneel niet zomaar naar Nederland komt

Koks uit Spanje en Portugal invliegen. Dat lijkt het ei van Columbus voor wanhopige horecaondernemers. Het Arnhemse uitzendbedrijf I-Hospitality regelt al jaren horecapersoneel uit deze landen en dat is zeker geen kwestie van daar ‘even’ op wat keukendeuren kloppen.

Suzanne de Winter (de Gelderlander) 27 augustus 2021

Uitzendbedrijf hospitality arnhem gielen houwers monteiro horeca

De drie gezichten achter I-Hospitality: Anna Houwers, Pedro Monteiro en Mathijs Gielen. Foto: Gerard Burgers

Een foto van Guilherme, Rodrigo en Edmundo hangt aan de muur van I-Hospitality in Arnhem. Zij waren de eerste Portugese koks - ‘Gewoon een Peter, Hans en Frans eigenlijk’ - die Mathijs Gielen in 2019 naar Nederland haalde, schrijft de Gelderlander.

Na vijf dagen Spanje en Portugal zonder deals naar huis

Daar ging een hectisch tripje aan vooraf, een half jaar eerder. Niet: romantisch op de achterdeur bonzen van restaurantkeukens aan zonnige costa’s. Maar wel: om tien uur landen, elf uur eerste afspraak, twaalf uur taxi naar tweede afspraak. En na vijf dagen Spanje én Portugal met toezeggingen, geen deals, weer naar huis.

In media vertellen horecaondernemers hoe wanhopig ze naar personeel zoeken. Het tekort was voor de coronacrisis al enorm en is sindsdien alleen maar gegroeid. De ene na de andere restaurateur kondigt daarom aan dat hij de zoektocht hier opgeeft.

Zij zoeken hun koks en ander personeel liever in Spanje, Portugal en Griekenland. Hoewel er niks grappigs is aan die personeelsproblemen, moet Gielen altijd een beetje lachen om deze berichten: ,,Even een kok uit Portugal halen. Dat kan best wel lukken als je echt wil. Maar om hem hier te laten blijven, zul je een goede strategie moeten verzinnen.”

"Zo ga je de gemiddelde Spanjaard niet overtuigen. Je moet ermee gaan zitten, eten. Tijd investeren"

Mathijs Gielen, medeoprichter uitzendbedrijf I-Hospitality

Die strategie schudden hij en zijn twee compagnons in 2018 ook niet zo uit de mouw. Al voordat Gielen restaurant De Staat in Arnhem opende, werd hij gewaarschuwd door collega’s; personeel is bijna niet meer aan te komen.

Probleem niet groter maken, maar nadenken over de oplossing

,,Onze intentie was groeien, groeien, groeien. Als je iets begint dat hip en happening is, dan is het misschien makkelijker aan mensen te komen dan wanneer je moet zeggen: ik heb al twintig jaar deze zaak en ik zoek nieuwe mensen. Maar ook wij merkten met De Staat al snel hoe lastig de situatie was. In plaats van dat probleem groter te maken door nog meer zaken te openen, gingen we nadenken over de oplossing."

Koks uit Spanje en Portugal laten komen, was meteen het idee. ,,We hebben niet eens met de gedachte gespééld om hier te gaan zoeken”, aldus Gielen. Slim hoor, zei de omgeving, een tweede bedrijf starten om de problemen van je eerste bedrijf op te lossen.

Keuken met een complete Portugese enclave

,,Maar dat was niet wat onze bedoeling. We zagen het grotere geheel. Alle cijfers, trends en voorspellingen wezen op een chronisch probleem. Al voor corona moesten ondernemers hun openingstijden aanpassen omdat ze het rooster niet rond kregen. Ook bij De Staat, dat net verkocht is, eindigden we met een compleet Portugese enclave in de keuken.”

Lees ook: Horecaondernemers speuren naar goed personeel: is dat wel te vinden?

Van een bevriend internationaal uitzendbureau in bouw- en geveltechniek hoorden Gielen en zijn compagnons wat ze moesten regelen om arbeidskrachten naar Nederland te halen. Veel, zo bleek. ,,Moeten we hier wel aan beginnen, zeiden we daarna nog.”

Niet meteen ter zake komen bij Spanjaarden en Portugezen

Ja, besloten ze, en toen volgde in oktober 2018 dat eerste tripje. Dat maakte meteen een hoop duidelijk: afspraken maken in Spanje is ‘een ding’, in Portugal spreken ze beter Engels en in beide landen zitten ze niet te wachten op Nederlanders die maar meteen ter zake komen. ,,Zo ga je de gemiddelde Spanjaard niet overtuigen. Je moet ermee gaan zitten, eten. Tijd investeren.”

Uiteindelijk wilden enkele wervingsbureaus daarginds wel aan hun koks vragen: zou je niet eens in het buitenland willen werken? Hier kreeg I-Hospitality, dat onder meer werkt voor grote vakantieparken en hotelketens en momenteel tussen de 100 en 120 mensen uitzendt, meteen twee klanten die meer nodig hadden dan snel wat extra mensen voor het hoogseizoen.

Lees ook: Schreeuwend tekort aan personeel: bedrijven moeten slimmer werven

Opboksen tegen de clichés over internationale uitzendbureaus

,,Dat gaf ons bedrijf meteen een boost”, zegt Gielen, die een boek kan schrijven over het opboksen tegen de clichés over internationale uitzendbureaus. Een documentaire op de Spaanse televisie over slechte werk- en leefomstandigheden - ‘Een koude camping in the middle of nowhere’ - van Spanjaarden in Nederland maakte enkele jaren geleden veel indruk, vertelt recruiter en HR-adviseur Anna Houwers van I-Hospitality.

Haar eigen man kon in Spanje na zijn studie geen werk vinden en kwam naar Nederland om fabriekswerk te doen. Zijn woonomstandigheden leken weliswaar niet op die uit de documentaire, vertelt Houwers, maar prettig was anders.

Niet op het vliegtuig voordat taken, rooster, team en menukaart duidelijk zijn

Duidelijk zijn is de sleutel. Er stapt volgens Houwers geen kok op het vliegtuig die niet precies weet wat zijn taken zijn en hoe het rooster, team en de menukaart eruitzien. ,,Ze krijgen standaard een privékamer. Kan het echt niet anders, dan delen ze die met één persoon en voordat ze komen weten ze wie dat is.”

Critici zeggen dat de horecabranche het zichzelf moeilijk maakt, onder meer door bijna uitsluitend te werken met tijdelijke arbeidscontracten. Wat doe je koks die helemaal hierheen komen daarmee aan? ,,Het is tweeledig”, zegt Gielen. ,,Een uitzendovereenkomst biedt een boel, maar geen urengarantie. Aan de andere kant vinden ze het heel prettig dat ze meteen weer wegkunnen als jij niet doet wat je belooft.”

Mis vanaf nu geen ondernemersnieuws meer, schrijf je in voor onze dagelijkse update. In 2 minuten tijd ben jij weer op de hoogte.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws