Nieuws Personeel

Timing & Bleckmann in Oldenzaal als eerste met virtual reality voor arbeidsmarkt

Timing uitzendteam beschikt als eerste werkgever en uitzendorganisatie de mogelijkheid voor werkzoekende en bedrijven om in een virtual reality-omgeving op afstand met elkaar kennis te maken. Bleckmann in Oldenzaal zet virtual reality in als wervings- en selectiemiddel.

Van onze redactie 8 juni 2016

Virtual Reality

“Sollicitatieprocedures kunnen hierdoor worden verkort terwijl de uitkomst van een goede match beter gegarandeerd is”, zegt commercieel directeur Paul Haarhuis.

SelectieDe logistiek dienstverlener laat werkzoekende flexkrachten een levensechte indruk opdoen van de sfeer binnen het bedrijf. Virtual reality kan ook gebruikt worden voor een eerste selectie van kandidaten. Dit kan bijvoorbeeld door te kijken naar hoe de kandidaat door de vituele omgeving beweedt en hoe hij/zij reageert op potentieel onveilige situaties. “Door het kijkgedrag te analyseren, kunnen we het reactievermogen van de flexkracht beoordelen”, stelt Haarhuis.

Goede indrukDaarmee is virtual reality handig voor zowel werkzoekenden als werkgevers. “Beide partijen willen een goede eerste indruk maken én krijgen”, aldus directeur Paul Haarhuis. “Met de inzet van virtual reality 360° filmpjes kunnen werkzoekenden een beeld krijgen van de sfeer in een bedrijf en kunnen werkgevers gerichter de kaf van het koren scheiden. Kortom: het proces van werving en selectie versnelt aanzienlijk.”

RondleidingVirtual reality zal niet alleen ingezet worden tijdens de selectieprocedure van een kandidaat. Tijdens inwerk- en opleidingstrajecten binnen bedrijven kan de techniek ook worden ingezet. “Bij een traditionele rondleiding moeten onze opdrachtgevers vaak grote groepen nieuwe medewerkers door de organisatie begeleiden. Dat kost tijd en is voortaan niet meer nodig”, aldus Haarhuis.

Ga ook naar: Seminar: Virtual Reality toepassingen en mogelijkheden

Lees ook: Virtual reality voor iedereen