Nieuws Vitaliteit

Een stressvrij 2019? Met deze 8 tips ga je het redden

De maand januari zit er alweer ruim een week op en de kans is groot dat een aantal van je voornemens voor dit jaar inmiddels in de prullenmand liggen. Dan is het ook slecht weer en lijken de vakanties verder weg dan ooit. Tel daar wat ondernemersdruk bij op en je bent vatbaar voor een burn-out. Expert en oprichter Mascha Mooy van Bye Bye Burnout (burn-out en stressbegeleider voor het MKB en corporate Nederland) geeft 8 tips om het jaar 2019 stressvrij door te komen.

Redactie De Ondernemer 8 februari 2019

Stressvrij 2019 8 tips redden

Mooy verdiende haar stresspreventie-sporen onder andere bij Google in Silicon Valley en bij meerdere bedrijven op Wall Street. ,,Net als de Amerikanen leven ook wij in een land waar presteren de norm is", vertelt ze. ,,Hierdoor staan we tegenwoordig veel te lang ‘aan’ en jagen we onze voorraad energie er in rap tempo doorheen. Het wordt steeds lastiger om op te laden en daardoor kunnen slaapproblemen ontstaan. Gevolg: je wordt vatbaarder voor hoofdpijn en ziektes. Door deze neerwaartse spiraal zit je er emotioneel doorheen en kun je uiteindelijk een burn-out krijgen.”

Burn-out duurt 250 dagen

Specialist Mooy vertelt dat stress een reactie is op een bedreigende situatie. ,,Onze hersenen zetten dan twee systemen in werking. Het ene zorgt voor een vechtreactie en het andere voor een vluchtreactie. Adrenaline en cortisol zorgen ervoor dat ons lichaam klaar is voor actie. Onze spieren spannen zich aan, je gaat zweten en je hartslag en bloeddruk stijgen. Ook worden je pupillen groot en al het bloed stroomt naar je spieren. Deze lichamelijke reactie zorgt er bijvoorbeeld voor dat we voorzichtig zijn wanneer we de straat oversteken of alert moeten ingrijpen zodra we een stuurfout maken tijdens het autorijden. Iemand met een burn-out staat vrijwel continue in deze stand en kan hier zonder veel rust niet langdurig uitkomen. Een gemiddelde burn-out duurt bijna 250 dagen.”

Op de volgende 8 manieren zou je volgens Mooy uit de problemen kunnen blijven.

Regelmaat is key

Mensen zijn van nature gewoontedieren. Wij houden van duidelijkheid en ons lichaam van een bepaalde structuur. Multitasking is ineffectief en creëert bovendien stress. Zorg je voor regelmaat, dan schep je juist rust en balans. Je lichaam en geest raken hier aan gewend en zullen optimaler functioneren. Genoeg pauzes tijdens werk zijn daarnaast een aanrader.

Maak je doelen concreet

Beslis wat je wilt bereiken in je leven en stel daar realistische doelen voor op. Zo kun je het figuur van Nederlands topmodel Doutzen Kroes willen hebben, maar is het onbegonnen werk als je 1.70 meter bent en 80 kilo weegt. Wel is het haalbaar om een gezond gewicht te hebben en daarom bijvoorbeeld 10 kilo af te vallen; een haalbaar doel.

Prioriteiten en efficiëntie

Bepaal wat belangrijk voor je is en stop daar je tijd en energie in. Onnodige afleiding kun je simpel uit de weg gaan door tijdens je werkdag niet op social media te zitten. Wil je buiten kantooruren toch nog iets voor werk doen, spreek dan met jezelf af dat je hier maximaal een uur voor uittrekt. Door je privétijd te beschermen, haal je veel meer uit je dag.

Offline

Hoewel we ondertussen het gevoel hebben nooit meer zonder telefoon te kunnen, is het wel degelijk goed voor je om niet altijd online te zijn. Geniet van een weekend met het gezin of je vrienden en stop die telefoon gewoon een tijdje weg.

Tijd voor jezelf

Wie stress buiten de deur wilt houden, doet er goed aan om tijd voor zichzelf vrij te maken. Doe bijvoorbeeld iets creatiefs. Dat zorgt voor een gevoel van tevredenheid.

Piekerkwartier

Piekeren vreet je leeg en uiteindelijk leidt het vaak niet tot een oplossing. Als je dit toch vaak doet, probeer dan ’s avonds eens een piekerkwartier in te lassen. Hierbij probeer je de negatieve gedachten te vangen. Zo ben je er tijdens het werk niet mee bezig en bewaar je je energie voor zaken die op dat moment belangrijker zijn.

Negativiteit

Probeer uit de buurt te blijven van negatieve mensen en situaties. Dit zijn echte energievreters. Het zou mooi zijn als je iedere dag iets kan doen waar je blij van wordt of een goed gevoel van krijgt.

Grenzen stellen

Sta stil bij waar jouw grenzen liggen en leer deze aan te geven. Komt er teveel tegelijk op je bordje en moet je dingen doen die eigenlijk niet jouw verantwoordelijkheid zijn? Maak dit dan kenbaar om ervoor te zorgen dat je niet iedere avond nog allerlei zaken voor werk moet regelen. Hetzelfde geldt voor de momenten waarop je vrij bent. Wil je op vrije dagen bijvoorbeeld niet meer na 20.30 uur gebeld worden door medewerkers, laat dit dan weten. Duidelijkheid zorgt voor rust. Oh, en houd werk- en privémail gescheiden. Zet meldingen van zakelijke mails uit om niet te worden gestoord in je kostbare vrije tijd.