How-to Vitaliteit

Zes tips om verzuim door stress en burnout te voorkomen in 2022

Door het thuiswerken en de onzekerheid die gepaard gaat met de coronaperiode, dreigen steeds meer werknemers uit te vallen door stress. Wat kunnen ondernemers doen om dit verzuim te voorkomen? Ellen Botman, stress-expert en CEO van Happy Brain Clinics, deelt zes tips die helpen om burnouts tegen te gaan in 2022.

Van onze redactie 28 december 2021

Laptop work burnout stress unsplash

Sinds de nieuwe coronamaatregelen hebben werknemers steeds meer stress. Foto: Unsplash

,,Het aantal werknemers dat tegen een burnout aanloopt of last heeft van stress is sinds de coronaperiode alleen maar gestegen", signaleert Botman. Dat wordt bevestigd door onderzoek van ArboNed en Human Capital Care. ,,Sinds de nieuwe coronamaatregelen, werken werknemers weer vaker thuis en is er meer onzekerheid over werk en inkomen. Wist je dat drie op de vier werknemers die geveld wordt door een burnout, die zelf niet zag aankomen? Daarom is er voor ondernemers en leidinggevenden een grote rol weggelegd bij het voorkomen van burnouts. Hopelijk helpen deze tips ze daarbij."

Lees ook: Werknemers melden zich massaal ziek: 'Lockdown eist ook psychisch z'n tol'

"Er is voor ondernemers een grote rol weggelegd bij het voorkomen van burnouts"

Ellen Botman, stress-expert

1. Investeer in HR-medewerkers

Botman: ,,Veel HR-afdelingen komen om in het werk doordat ze het hybride en thuiswerken moeten begeleiden. Het herkennen en voorkomen van overmatig stress bij werknemers sneeuwt daardoor onder. Investeer dus extra in HR-medewerkers tijdens deze periode, want ze worden tijdens de coronaperiode extra belast.”

2. Bereken verzuimkosten

Sommige organisaties hebben geen idee welke kosten gemoeid zijn bij verzuim, waarschuwt Botman. ,,Dat komt doordat er geen inzicht is in de aard van het verzuim, de hoeveelheid ervan en wat een werkdag van een professional kost. Bij een organisatie met duizend medewerkers zorgt een goede aanpak van psychisch verzuim voor een besparing van een miljoen euro per jaar. Zonder dat inzicht is het lastig om een business-case te maken van verzuimpreventie.”

3. Zorg voor de binders

Organisaties moeten steeds flexibeler worden om in te kunnen spelen op de veranderende wereld om hen heen. Botman: ,,Door corona is dat proces alleen maar versneld. Niet elke medewerker gaat daar even goed mee om. Zogenaamde boeiers (die steeds nieuwe uitdagingen willen) gaat dat prima af, terwijl binders (die een grote mate van commitment kennen en een organisatie lang trouw blijven) dat lastiger vinden. Zorg dus extra goed voor binders, die meer moeite hebben met dit tijdperk van continue verandering.”

"Bij een organisatie met duizend medewerkers zorgt een goede aanpak van psychisch verzuim voor een besparing van een miljoen euro per jaar"

Ellen Botman, CEO van Happy Brain Clinics

4. Deel best practices

Integraal management kent volgens Botman vele voordelen, maar heeft ook een nadeel: als er in een team een goede oplossing is om overmatig stress te voorkomen of effectief te behandelen, is het maar de vraag of andere teams daar ook over horen. ,,Voorkom dat iedereen zelf het wiel moet uitvinden door best practices te delen.”

5. Blijf in contact met werknemers

Door de corona-maatregelen moeten veel werknemers thuiswerken. Het nadeel is dat het lastiger is om een oogje in het zeil te houden. Botman: ,,Spreek en zie je collega’s nog wel voldoende? Daarom is het belangrijk om geregeld – bijvoorbeeld elke twee weken – bij ze in te checken. Maak daar tijd voor.”

6. Wees extra alert

Drie op de vier werknemers ziet een burnout zelf niet aankomen. ,,Dat komt omdat dat deel van je hersenen dat nodig is om stress te herkennen, als eerste beschadigd raakt door de stress", legt Botman uit. ,,Wees dus extra alert op signalen. Neemt iemand vaak een snipperdag? Zegt diegene dat die ene snipperdag eigenlijk niet genoeg was? Heeft iemand een erg kort lontje en minder zelfreflectie? Vertoont iemand verslavingsverschijnselen? Of blijkt iemand wel erg besluiteloos? Het zijn allemaal tekenen dat iemand mogelijk last heeft van te veel stress.”

Lees ook: Vierdaagse werkweek efficiënt? Zeker wel. Dit is waarom

Vanaf vandaag altijd op de hoogte met het laatste nieuws voor ondernemers. Rond lunchtijd in je mailbox!

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws