Aangeboden door Werkgevers Servicepunt Rijnmond
Branded Content Personeel
Sander de Kramer en Jörgen Raymann jagen op ondernemers met een sociaal hart
Jörgen Raymann en Sander de Kramer zijn de eerste twee Hartenjagers van WSP Rijnmond. Ze gaan actief op zoek naar werkgevers met een sociaal hart, die openstaan voor lastig plaatsbare werkzoekenden. Gemotiveerde werknemers waar ze zelf niet zo snel aan zouden denken. De eerste doelgroep: 50-plussers.

De mannen achter Sander & de Hartenjagers: v.l.n.r. Richard Moti, Sander de Kramer en Jörgen Raymann.
De Kramer valt meteen met de deur in huis: ,,Kijk, veel werkgevers zijn op zoek naar het schaap-met-de-vijf-poten. Nou, ik kan je zeggen: daar zijn er niet zo veel van. Ik ken wel schapen-met-drie-poten die met de juiste begeleiding kunnen uitgroeien tot schapen-met-vier-poten. Daar heb je als werkgever volgens mij veel meer aan. Het zijn hardwerkende, loyale werknemers die een bak aan werk- en levenservaring meebrengen.” Vorig jaar heeft De Kramer met ‘De 100 van Sander’ al ruim honderd bedrijven binnengehaald die een of meerdere werkplekken konden bieden aan werkzoekenden voor wie het wat lastiger is om aan een baan te komen. De actie Sander & de Hartenjagers is daar een vervolg op.
Sociale werkgevers gezocht
Raymann en De Kramer bellen met veel enthousiasme naar werkgevers met de vraag of zij hun sociale hart willen tonen en openstaan voor een doelgroep die wat lastiger aan een baan komt. ,,Iedereen heeft zijn eigen talenten en die kunnen aangeboord worden, als ze de kans maar krijgen. Als ondernemer moet je die kansen natuurlijk wel willen zien en iemand dat ook gunnen. Mooi voorbeeld is een jongen met autisme die keer op keer werd afgewezen, omdat hij communicatief minder vaardig is. Toen hij de kans kreeg om te laten zien wat hij kon, wilden ze hem niet meer kwijt!”
Volwaardige plek op de arbeidsmarkt
De Kramer heeft een enorme drive om zich in te zetten voor mensen die het moeilijk hebben. Ooit zette hij de daklozenkrant op en was er zestien jaar hoofdredacteur van. ,,Wat ik toen zag: mensen die helemaal opleefden als ze die krant gingen verkopen! Er zijn er bij die na een tijdje een baan aangeboden kregen bij de supermarkt waar ze stonden. Het gaat erom dat je mensen in hun kracht zet en hen het zelfvertrouwen teruggeeft dat ze hadden verloren. Laten voelen dat ze er wél toe doen, dat ze hun bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Want dat wil in principe iedereen.”
"Wij laten ondernemers anders kijken naar mogelijke werknemers en hun cv's"
WSP Rijnmond zet met Sander & de Hartenjagers rolmodellen in om de kloof tussen vraag en aanbod te dichten en om nóg meer talentvolle werknemers in de regio Rijnmond een volwaardige plek op de arbeidsmarkt te bieden. Daarbij kunnen zowel de werkgevers als de werkzoekenden rekenen op professionele begeleiding. ,,Door corona had Jörgen geen optredens meer en viel hij in een wak”, weet De Kramer. ,,Inmiddels heeft hij een carrière-switch gemaakt en coacht hij bedrijven. Als ervaringsdeskundige weet hij als geen ander hoe het voelt om aan de zijlijn te staan.”
Harten gaan sneller kloppen
,,Jörgen en ik trappen deuren open die anders dicht blijven”, zo schetst De Kramer de ‘niet lullen maar poetsen’-aanpak van de Hartenjagers. ,,We komen ook graag langs bij een bedrijf om te babbelen. Bedrijven mogen ons bellen, graag zelfs. Wij laten hen anders kijken naar mogelijke werknemers en proberen hen ervan te overtuigen niet alleen naar het cv van iemand te kijken. Ga met een werkzoekende in gesprek, vraag wat hij graag zou willen en laat hem zijn talenten tonen. Het is echt een feest als een bedrijf een kandidaat laat komen en zijn talenten ontdekt. Het allermooiste is nog wel als zo’n werkgever dan na een maand terugbelt met de vraag of ik alsjeblieft nog zo’n hardwerkende en loyale 50+ kandidaat voor hem heb. Ik garandeer je dat er dan minimaal drie harten sneller gaan kloppen!”
Het project Sander & de Hartenjagers wordt met woord en daad gesteund door Gemeente Rotterdam. Wethouder Richard Moti tuft regelmatig met De Kramer in zijn antieke Panda mee naar een bedrijf. ,,Dat is echt super”, wil De Kramer tot slot nog even kwijt. ,,Die man is goud waard!”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met WSP Rijnmond. Meer info: wsprijnmond.nl