Podcast

Hans Biesheuvel (ONL) prijst overheid, maar 'zet die steun ook komende jaren door'

In de Prinsjesdageditie van de radio-uitzending van De Ondernemer op New Business Radio was ook Hans Biesheuvel, oprichter van ondernemersorganisatie ONL, te gast. Hij is tevreden met de begroting die de overheid voor het mkb heeft gemaakt. ,Ze doen op deze manier een goede poging om de economie weer op gang te krijgen. Het is daarbij wel van groot belang dat dit de komende jaren ook wordt doorgezet om de economie structureel sterk te houden.”

Biesheuvel brexit gemiste kans

Van onze redactie 15 september 2020

Biesheuvel zegt in de podcast(hierboven) blij te zijn dat de overheid voor 2021 een groeiprognose van 3,5 procent heeft gesteld, maar dat we ons er wel bewust van moeten zijn dat er nog een heleboel onzekere factoren zijn. ,,Wat is bijvoorbeeld het effect van Brexit?”, vraagt hij zich hardop af.

Lees ook: Prinsjesdag 2020: dit zijn de maatregelen voor ondernemers

''Met een deel van de bedrijven gaat het goed. Men ziet de omzet stijgen. Daar zit perspectief en dus maakt men geen gebruik van overheidssteun''

Hans Biesheuvel, ONL

Helft ondernemers maakt gebruik steunpakketten

Een ander onderwerp dat in deze uitzending wordt besproken, zijn de steunpakketten vanuit de overheid waarvan slechts de helft van de ondernemers gebruik maakt. Waarom is dat? Biesheuvel: ,,Dit geeft de scheiding van de markt aan. Met een deel van de bedrijven gaat het goed. Men ziet de omzet stijgen. Daar zit perspectief en dus maakt men geen gebruik van overheidssteun. Kijk je echter naar een branche als de horeca, dan zie je dat men die steun juist hard nodig heeft om te kunnen herstellen van de lockdown.”

Jan Meerman (directeur van INretail) zegt in de uitzending dezelfde tweedeling in retail waar te nemen. ,,Mijn oproep aan het kabinet is dat er voortaan sectorspecifieke maatregelen worden genomen. Er wordt steeds gezegd dat ze alleen generieke maatregelen kunnen nemen, maar dat werkt niet. De uitvoering mag niet lijdend zijn om ondernemers wel of niet door de crisis heen te helpen.”

Lees ook: Jan Meerman (INretail): 'Vertrouwen en samenwerking helpt retailsector uit crisis'

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Jonge Ondernemer

Sieradenmerk van Nina en Sterre (17) groeit met TikTok en influencers

Het is een cliché, maar ook voor Sterre Willemsen (17) en Nina van Eijk (17) geldt: een hobby is nu serieuze business geworden. De tieners zijn eigenaar van een succesvolle onderneming met in de glinsterende hoofdrol de sieradenlijn Menthe Jewel. Maar is alles wel goud wat er blinkt? Is ondernemen net zo glamorous als de producten die het duo op de markt brengt? Daar komen we achter in deze eerste De Jonge Ondernemer.

Details
Droomstart

Wie gaat er door na eerste Droomstart-pitch: De Groene Schoonmaakwinkel of Food for Skin?

Het tweede Droomstart-seizoen begint! De eerste twee kandidaten plaatsen met hun businessmodel duurzaamheid in de hoofdrol. Gaat de vakjury voor De Groene Schoonmaakwinkel van Mara Broeren of de 100 procent vegan huidverzorgingslijn Food for Skin van de ondernemende zussen Angela en Cathy Ursem?

Details
Hart voor Zaken

Hoe Mark Vletter met werkplezier en vriendschap Voys tot grote hoogte stuwt

Iedereen een gelijkwaardige stem. Dat is het verbindende verhaal van Voys. Het zit niet alleen in de techniek die ze leveren, maar ook in de manier waarop 'dat rare cluppie' met hun klanten en collega’s omgaat en wat ze in de wereld willen verwezenlijken, vertelt 'chef leuk werk en founder' Mark Vletter aan gastheer Cor Hospes in de podcastserie Hart voor Zaken.

Details
De Ondernemer

Waarom Rochdi Darrazi met Boldking binnen 7 jaar de nummer 1 van Europa is

Selfmade zijn. Volgens Rochdi Darrazi (41) kun je dat ontwikkelen. De Boldking-founder stelt dat 'iedereen die zijn levensomstandigheden blijvend weet te verbeteren selfmade is'. Ondernemerschap is een middel om dat doel te bereiken. Het is de weg die hij zelf heeft afgelegd, de manier waarop hij een succesvol merk en een fortuinlijk leven bouwde.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe lol en kwaliteit Fatboy groot maken: 'We zullen nooit een kantoorprullenbak maken'

Waar komen namen als Uitgekookt, TUI en Fonq vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In aflevering 2 kom je alles te weten over het ontstaan en de betekenis van Fatboy. Het Brabantse bedrijf heeft lol en kwaliteit hoog in het vaandel. 'We nemen het leven niet te serieus en brengen onconventioneel design.'

Details
De Zo Genaamde Podcast

Het uitgekookte verhaal achter de merknaam van maaltijdservice Uitgekookt

Fatboy, Old Amsterdam, TUI, Uitgekookt; bekende merknamen die we bijna iedere dag wel voorbij horen komen. Maar waar komen die namen vandaan en wat betekenen ze eigenlijk? In De Zo Genaamde Podcast ontdekt naamexpert Floris Hülsmann de bijzondere verhalen achter deze merknamen. In deze eerste aflevering Johan van Marle, eigenaar van de innovatieve maaltijdservice Uitgekookt.

Details