Nieuws Prinsjesdag

De Ondernemer Live op Prinsjesdag: 120 minuten inspirerende ondernemers

Een Prinsjesdag-uitzending met Geertje Zeegers van Too Good To Go als co-host en studiogasten Edouard Leeuwenburg (OneFit), Jesse 't Lam (Brave New Food), Jochem Paarlberg (MKB-Brandstof), Gijsbert Koren (We Are Stewards) en Tiemen ter Hoeven (Roetz). Op naar de 24e De Ondernemer Live, op dinsdag 20 september.

Van onze redactie 19 september 2022

Radio microfoon roland tameling remy gieling

Roland Tameling (links) en Remy Gieling, presentatoren van De Ondernemer Live. Foto: Ruud Voest.

Too Good To Go, de snelgroeiende app tegen voedselverspilling, is opnieuw verkozen tot meest inspirerende organisatie van Nederland. De missiegedreven organisatie voert voor het vierde jaar op rij de Inspirerende 40 aan, en alleen al daarom ontvangen we country manager Geertje Zeegers maar al te graag als onze co-host. Ze neemt ons onder meer mee in de missie en strategie van Too Good To Go, hoe deze internationale organisatie is ingericht, of ook zij het consumentengedrag ziet veranderen en welke rol ondernemers daarin kunnen spelen.

Lees ook: De Ondernemer Live gaat door op New Business Radio

'Geen duidelijk beleid tegen voedselverspilling'

Maar Geertje Zeegers zagen we recent ook op het bordes van Paleis Soestdijk, bij dé foto van het onlangs gepresenteerde Ondernemerskabinet. In haar rol als Minister tegen Verspilling in het Ondernemerskabinet stelt Geertje Zeegers: ,,Duidelijk beleid tegen voedselverspilling is er bijvoorbeeld nog niet in Nederland. Wat er is, is heel onduidelijk, versnipperd of werkt ander beleid tegen. Besef dat tien procent van de wereldwijde CO2-uitstoot ontstaat door voedselverspilling, dan vind ik het echt onbegrijpelijk dat we middenin een klimaatcrisis niet spreken over het tegengaan van voedselverspilling. Het lijkt wel alsof er maar naar één oplossing wordt gekeken, dat zijn nu bijvoorbeeld de boeren. Maar er is zoveel meer dat we kunnen doen, waaronder iets heel simpels: het tegengaan van voedselverspilling."

Lees ook: Too Good To Go opnieuw verkozen tot meest inspirerende organisatie

Startup Challenge voor 'next generation food solutions'

Jesse 't Lam is een van de oprichters van Brave New Food en begint we met een grote nieuwe Startup Challenge. Innovatieve startups in de voedselsector worden opgeroepen om hun ‘next generation food solutions’ te pitchen aan een groep van ruim 35 gevestigde voedselbedrijven en impact investeerders.

Patagonia en steward-ownership

Van gehoord, van steward-ownership? Daarmee is winst geen doel, maar een middel om positieve impact op de korte en lange termijn te kunnen maximaliseren. 'Als het ons serieus is met gelijkheid en de duurzame transities waar onze wereld nu voor staat, dan is steward-ownership het fundament om op te gaan bouwen', is te lezen op de website van We Are Stewards, het bedrijf van Gijsbert Koren. Hij helpt ondernemers en investeerders om met steward-ownership hun impact te maximaliseren. Juist Gijsbert vragen we natuurlijk naar Patagonia-oprichter Yvon Chouinard die zijn bedrijf in outdoorkleding weg gaf of, specifieker, hij brengt het onder in een stichting en die stichting zal de winst gebruiken om goede doelen te steunen.

Roetz Bikes: duurzaam en sociaal

Roetz Fair Factory is een sociale fietsenfabriek. Er worden de unieke, stoere, kleurrijke Roetz Bikes in elkaar gezet. Oude fietsframes krijgen een tweede leven, dankzij het vakmanschap van hun makers: mensen die in onze fabriek (opnieuw of voor het eerst) hun werkgeluk vinden. Roetz is een sociale onderneming, met een duurzame én een sociale missie. In De Ondernemer Onderweg vertelt founder/ceo Tiemen ter Hoeven over de fabriek en laat hij een aantal bijzondere fietsen zien.

Lees ook: Opiniepanel geeft kabinet Rutte IV 3,3 als rapportcijfer

Meer bewegen, meer sporten: verantwoordelijkheid werkgever?

OneFit kwam met onderzoekscijfers naar buiten waaruit blijkt dat 22 procent van werkend Nederland vindt dat werkgevers verantwoordelijk zijn voor het stimuleren van sporten van medewerkers. Andere cijfers die aan bod komen zijn onder meer
52 procent van de medewerkers zegt dat de werkgever hen niet stimuleert in gezond gedrag en 65 procent van de werkgevers geen budget wil vrijmaken om sporten te stimuleren. Edouard Leeuwenburg, managing director van OneFit, komt het onderzoek toelichten en vertelt, juist op Prinsjesdag, wat er vanuit het kabinet gedaan zou moeten worden.

Ook Jochem Paarlberg van MKB-Brandstof volgt de Miljoenennota op de voet, en dan met name de mogelijke maatregelen op het gebied van mobiliteit. De nog altijd tijdelijke verlaging van de brandstofaccijns, bijvoorbeeld. We horen van Jochem hoe hij daar tegenaan kijkt, maar zijn onder meer ook benieuwd naar de groei van MKB-Brandstof en hun nieuwe laadpaal.

Lees ook: Prinsjesdag 2022: dit is het Ondernemerskabinet

Job van den Berg en Nico Dijkshoorn

De laten we het ankers noemen, dus: de ankers van De Ondernemer Live zijn met hun radiocolumn er natuurlijk ook op dinsdag 20 september. Job van den Berg van Blue Field Agency maakt in zijn radiocolumn Data Dinsdag in 'normaal Nederlands' duidelijk hoe als ondernemers met digitalisering en data om te gaan, en traditioneel vlak voor sluitingstijd is er Ondernemertjes, de radiocolumn van Nico Dijkshoorn.

De Ondernemer Live is te beluisteren via New Business Radio en te zien via de homepage van De Ondernemer en YouTube, van 11.00 tot 13.00 uur. Eerdere uitzendingen kun je onder meer terugkijken via deze link.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws