Nieuws Regio

BAN NL: private investeerders

Vereniging Business Angels Netwerk Nederland (BAN NL) is de nationale beroepsvereniging die de business angels-markt vertegenwoordigt. De leden van de Vereniging zijn business angels-netwerken, business angels-syndicaten (groepen) en individuele business angels. BAN NL vertegenwoordigt in totaal meer dan 3000 business angels.

Synpact | i.s.m. BAN NL 27 april 2017

Ban nl 2 1

De Vereniging wil alle betrokkenen in de business angels-markt inNederland verbinden. Wij richten ons op het verder ontwikkelen van een business angels-ecosysteem voor maximale toegankelijkheid van business angels investors voor ondernemers en omgekeerd. Daarom zijn naast business angels alle marktpartijen die met business angels werken uitgenodigd om geassocieerd lid te worden.

Via de Vereniging krijgen ondernemers via de website overzicht van de business angels-netwerken die er toe doen in Nederland. De profielen van de netwerken maken het mogelijk een eerste inschatting te maken of het contact leggen zinvol is. Op de website staat ook nuttige informatie over hoe de business angels te werk gaan. Daarbij is het boek 'Hoe vind ik een investeerder' te downloaden. In dit boek staat praktische informatie voor ondernemers hoe zich voor te bereiden op een kennismaking met business angels en hoe het werkt.

Via de Vereniging krijgen ondernemers via de website overzicht van de business angels-netwerken die er toe doen in Nederland. De profielen van de netwerken maken het mogelijk een eerste inschatting te maken of het contact leggen zinvol is. Op de website staat ook nuttige informatie over hoe de business angels te werk gaan. Daarbij is het boek 'Hoe vind ik een investeerder' te downloaden. In dit boek staat praktische informatie voor ondernemers hoe zich voor te bereiden op een kennismaking met business angels en hoe het werkt.

Aandelenbelang

Business Angels investeren vanaf ongeveer 50.000 tot 300.000 euro. Grotere bedragen zijn mogelijk door syndicaten van angels of aanvullingen van andere financieringsvormen. Bij angel investment dient u bereid te zijn een deel van uw aandelenbelang in uw bedrijf af te staan. U ontvangt groeikapitaal, kennis, ervaring, netwerken en eventueel coaching van een ervaren business angel. De Vereniging zelf bemiddelt niet naar business angels. Dat doen haar leden. Het heeft derhalve geen zin om de Vereniging hiervoor te benaderen.

Praktische tips

• Timing is belangrijk. Zorg voor zoveel mogelijk marktbewijs en tastbaarheid. Als u iets in handen hebt is uw propositie interessanter.

• U heeft een samenvatting (2pager), een presentatie en de business case uitgewerkt. Duidelijk is wat de business angel wordt geacht in te brengen.

• U benadert gefundeerd één netwerk en niet meteen allemaal gelijk. Zo kunt u eerdere ervaringen/terugkoppeling verwerken in uw propositie.

• U zorgt voor reële investeringspropositie ter afweging (risico’s vs aandelenbelang) en er is een duidelijke exit strategie voorhanden.

• Als u geen ervaring hebt met business angels investing adviseren wij u om u bij te laten staan door een deskundige op dit terrein.

Hoe we Cammio hielpen internationaal te groeien

"'Zoek financiering daar waar je groeipotentieel ligt'. Vanuit deze overtuiging brengt Angel Funding Germany groei-ondernemingen in contact met Duitse business angels. Lokale angels leveren namelijk niet alleen groeikapitaal, maar beschikken over contacten en expertise om succesvol te zijn op de Duitse markt.

Pitchen

Angel Funding Germany introduceerde Walter Hueber, CEO van Cammio, bij een business angel netwerk in Nordrhein-Westfalen waar bij mocht pitchen. Dit heeft eind vorig jaar geleid tot de investering door twee Duitse business angels. Walter Hueber: "Sinds begin dit jaar hebben we met Cammio een vestiging in Keulen met een Duits team. Als geboren Oostenrijker heb ik een basis kunnen leggen. We konden starten met een netwerk van partners en toonaangevende klanten zoals Metro Group, Rheinmetal en GALERIA Kaufhof. De financiering hebben we met Duitse business angels georganiseerd om snel op te kunnen schalen en een nieuw netwerk aan te kunnen spreken. Met DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) als tweede thuismarkt, hebben we nu een enorm sterke positie in Europa.

Ondernemen is een avontuur met een duidelijk doel voor ogen. In het geval van Cammio een bedrijf bouwen rond een online video recruitment platform. Daarmee ‘upgraden’ we het wervingsproces van werkgevers naar een proces waarbij de persoonlijkheid van de kandidaat centraal staat. Dat doen we met video interviews die een persoonlijkheidsprofiel genereren en vervolgens met een algoritme ‘lerend’ matchen. Concreet betekent dat sneller, beter mensen kunnen werven die langer blijven en productiever zijn door hun persoonlijke match met functie, team en cultuur.

Management buy-out

Samen met mijn medeoprichter hebben we Cammio oorspronkelijk ontwikkeld in een dochteronderneming van de Telegraaf Media Groep en vervolgens een management buy-out gedaan. We wilden al meteen een internationaal bedrijf bouwen, Nederland als basis en direct Europa in. Het merendeel van de omzet komt inmiddels uit het buitenland."

info@bannederland.nl
www.bannederland.nl/
06 - 2890 9185

Lees hier het magazine Financieren - Op weg naar groei

Meld je hier aan voor de Week van de Ondernemer