Het is begonnen vanuit de vraag hoe je het maximale uit mensen haalt. ,,In het beginstadium van je bedrijf mag je je best even Jezus voelen'', vertelt Bob Hutten. ,,Maar na een tijdje laat je mensen zélf een schilderij of film maken en moedig je alleen nog aan of stuur je wat bij.'' De visie is gestoeld op het mensbeeld van Hutten. ,,Geluk is voor mij in de eerste plaats dat je je dromen waarmaakt en elke tussenstap is waardering voor je talent. En op de tweede plaats dat je bijdraagt aan de ambities van mens, natuur en cultuur. Ik heb veel gesprekken gehad met mensen die op het punt van overlijden stonden. Hun mooiste momenten waren die waarin ze iets deden voor een ander.''
Hoe pas je die filosofie toe in de dagelijkse praktijk van je bedrijf?
,,Wij werken met zogenoemde 'gelukswijzers' waarin we voortdurend het werkgeluk van onze 'samenwerkers' meten. Het heeft ook veel effect op de sollicitanten. Je verklapt natuurlijk ontzettend snel wie je bent. Sollicitanten doen onderzoek en schrijven bijna altijd over het feit dat ze graag aan willen sluiten bij een bedrijf dat een goede werkcultuur centraal stelt.''
Lees ook: Zo redt Verspillingsfabriek half miljoen kilo voedsel per jaar
Kun je een praktijkvoorbeeld geven van de focus op werkgeluk?
,,Bij ons gaat het om delen; zo kochten wij honderd producten die mensen met elkaar kunnen delen; denk daarbij aan bijvoorbeeld een grasmaaier. Daarnaast hebben we sociaal kapitaal ingevoerd; dan krijg je 100 punten voor een goed doel. Via een interne campagne kun je ervoor zorgen dat je collega's jouw goede doel steunen.''
Wat is er te zeggen over de effecten van deze werkwijze?
,,Wij zitten qua ziekteverzuim 30 procent lager dan de benchmark en we houden mensen lang vast. Aan de andere kant groeien we gemiddeld met 10 à 15 procent per jaar, dus we zien hier genoeg nieuwe gezichten. Bij ons heeft 10 procent van de mensen een afstand tot de arbeidsmarkt.''
Zit er ook een gevaarlijke kant aan de focus op maatschappelijke relevantie?
,,We zullen nooit omzetten wat onze collega's verdienen, ons model past lastig in een wereld waarin alles draait om euro's. Ik snak naar een wereld waarin bedrijven die het meest hun maatschappelijke verantwoordelijkheid pakken, ook het meest worden ontzien, en zo aantrekkelijker worden voor talent.''
Word ook een werkgever waar hoogopgeleid Nederland graag wil werken. Intermediair biedt voor elke onderneming brede employer branding oplossingen. Ga naar intermediair.nl/werkgever.
We groeien jaarlijks zo’n 10 à 15 procent
Bob Hutten, food- en hospitalityondernemer