Nieuws Regio
Björn Borg wil online groeien in sportkleding
Het merk Björn Borg, groot geworden in ondergoed, ontwikkelt zich tot een exclusief sportfashionmerk. Verkopen via bol.com helpt mee aan die transformatie, zegt retailmanager Kees van den Dikkenberg van het Zweedse concern.

Björn Borg zocht een online kanaal om de Nederlandse markt te veroveren en kwam uit bij bol.com. In eerste instantie lag de focus op ondergoed. ,,Onze eigen webshop stond nog in de kinderschoenen. Deze werd vanuit Zweden georganiseerd. We merkten dat het aanbod niet altijd geschikt was voor de Nederlandse markt. De levertijden waren bovendien erg lang. De marges bij bol.com bleken beter dan bij andere kanalen. Onderaan de streep konden we meer verdienen aan onze producten dan met de fee die we van Zweden ontvingen voor verkopen in de Benelux.” Bol.com heeft een brede doelgroep dichterbij gebracht, vindt Van den Dikkenberg ,,De bekendheid van de webshop is enorm, vooral onder klanten uit het middensegment. Wij zitten met Björn Borg aan de bovenkant van die middengroep. Op bol.com bestel je al onderbroeken voor een paar euro, terwijl onze producten daar qua prijs een stukje boven zitten. Juist de bandbreedte maakt het interessant.” Sinds 2015 maakt Björn Borg ook gebruik van Logistiek via bol.com. De populairste producten van het merk liggen nu in het magazijn van de webshop. Handig, want het kan lastig en kostbaar zijn om dat als bedrijf allemaal zelf te regelen. ,,We hoeven nooit nee te verkopen, want de producten zijn altijd direct leverbaar. Maar we hebben er niet de hele collectie ondergebracht, want dat is veel te kostbaar. Het is een kwestie van slim inkopen op basis van ervaringen van het vorige seizoen. En het is ook verstandig om de voorraad goed te monitoren.”
Uitbreiden
Sinds kort heeft het Zweedse merk zelfs een speciale medewerker aangesteld voor de contacten met bol.com. Dat heeft te maken met de groeiplannen, zegt Van den Dikkenberg. ,,Wij willen heel graag ons sportkledingpakket uitbreiden. We zien dat de sport- en vrijetijdscampagnes van bol.com goed werken en daar hopen we van te profiteren. We zullen in de toekomst alle beschikbare mar ketingtools gebruiken om onze sportkleding te promoten.”
‘We hoeven nooit nee te verkopen’