Regio

De Dag van: Ed d'Hooghe (HR Director Dow Benelux BV)

Aangeboden door Dow Benelux BV
beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Na een studie aan de technische universiteit in Eindhoven start Ed d'Hooghe begin jaren negentig met een technische job bij Dow Benelux BV in Terneuzen. Vanaf dat moment gaat het hard. Hij doorloopt verschillende technische functies, woont een tijd in de Verenigde Staten waar de chemiereus zijn oorsprong heeft en werkt later vanuit Brussel. Zes jaar terug krijgt Ed het aanbod leiding te geven aan de HR-afdeling.

Onbekende kracht

Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat de helft van de medewerkers in Nederland geen idee heeft wat de Human Resource-afdeling doet. Juist nu de fusie tussen Dow Chemical en DuPont volop loopt, de organisatie verandert en medewerkers nieuwe functies krijgen, kan de HR-afdeling veel betekenen voor een organisatie, zegt d'Hooghe. "Onze afdeling kijkt constant hoe we het beste uit mensen kunnen halen, zodat de organisatie als geheel groeit.

Zeker nu, in een tijd van schaarste op de arbeidsmarkt, blijkt hoe belangrijk een goed functionerende HR-afdeling is. "Jaarlijks nemen we meer en meer mensen aan. Van honderd enkele jaren terug, naar een kleine vierhonderd dit jaar." Wel merkt d'Hooghe dat het aantrekken van gekwalificeerd personeel moeilijker wordt. "Operators aantrekken lukt nog wel. Lastiger is het vinden van specialisten. Die zoeken wij door heel Europa en daarbuiten."

Lees verder onder de advertentie

Recruitment

Belangrijk voor het aantrekken van nieuw talent, is het onderhouden van nauwe contacten met het onderwijs in de regio. Zoals met mbo's, hbo's en universiteiten. "Dow Benelux is verbonden met instituten als Scalda, Hogeschool Zeeland, TU Eindhoven, Universiteit Gent en sinds dit jaar ook de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Het aanbieden van stageplaatsen is erg belangrijk. Zowel voor studenten als ons concern. Een ideale manier om te zien wat je in huis kunt halen."

Dow heeft eigen recruiters in huis, medewerkers die constant op zoek zijn naar nieuwe medewerkers. "De inzet van social media is niet meer weg te denken", zegt d'Hooghe. "Via netwerksite LinkedIn benaderen we talent direct. Vragen we of ze interesse hebben om voor ons aan de slag te gaan. Die gerichte benadering werkt. Ook werken we met heat mapping. Dat gaat uit van het principe dat er plekken in Europa zijn waar je clustering van talent vindt. Zoals in studentensteden."

Voldoening haalt d'Hooghe uit het boeken van successen. "Het is fijn als je medewerkers binnen het concern kunt blijven uitdagen. Dat het lukt, blijkt wel uit ons verloop. Dat is minimaal. We hebben legio voorbeelden van medewerkers die doorstromen in een geheel nieuwe functie. Zelf ben ik geen uitzondering. Voor je personeel is het goed als ze zich blijven ontwikkelen. Dat houdt ze gemotiveerd. En daar pluk je als bedrijf de vruchten van. Met hogere producties en minder verzuim."

Dat de werkdruk bij Dow hoog is, is geen geheim. "Onze afdeling leert medewerkers omgaan met die druk. Door het anders organiseren van werk. En het loslaten van bepaalde zaken. Daar geven we ons personeel 'handvatten' voor. Zo hebben we afspraken met fitnessclubs. Dat is in het belang onze medewerkers en van het bedrijf."

Het is fijn als je medewerkers binnen het concern kunt blijven uitdagen

Ed d'Hooghe, Dow Benelux BV