Nieuws Regio

Enschedees stel gaat voedselverspelling tegen met Foodlocal.nl

Om voedselverspilling tegen te gaan zijn Arjan Kok en Nicole Kleinsmit een digitale dagmarkt voor ondernemer en consument begonnen. Met korting snijdt het mes aan beide kanten, schrijft AD.

Bert Hellegers | Foto: Emiel Muijderman 29 mei 2018

Foodlocal Enschede voedselverspilling Arjan Kok Nicole Kleinsmit

Restaurant en hotels, maar ook bakkers, slagers, fruittelers en supermarkten gooien bijna dagelijks eten in de container. Producten die nog goed zijn, maar tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen of een vlekje hebben en daardoor onverkoopbaar zijn. Kok en Kleinsmit geven met hun gisteren gelanceerde website mensen de mogelijkheid met korting eten te kopen dat anders in de vuilnisbak belandt.

Het Enschedese stel heeft bij diverse restaurants en hotels gewerkt en weet uit ervaring hoeveel er wordt verspild. "Jaarlijks wordt een derde van al ons voedsel weggegooid. Doodzonde", zegt Kok, die sinds een paar jaar kok is in de patiëntenkeuken van het MST. Daar valt volgens hem de verspilling door 'een strikt inkoopbeleid' mee. "Maar ondernemers uit de horeca en foodsector hebben vaak eten over waar ze geen raad mee weten."

Marktplaats voor eten

Het bracht Kok en zijn vriendin Nicole op het idee voor een website (foodlocal.nl), waarop overtollig voedsel kan worden aangeboden. "Je kunt het zien als een digitale markt, een soort marktplaats voor eten. Een restaurant merkt bijvoorbeeld in de loop van de middag dat er te veel spareribs zijn klaargemaakt. Dat kan dan via onze site voor een schappelijk prijsje worden aangeboden, zodat ze in elk geval de kostprijs terugkrijgen. Hetzelfde geldt voor een bakker die ziet dat er veel broodjes of gebakjes overblijven. Of een slager die al drie dagen biefstuk in de vitrine heeft liggen. Daar kan hij de volgende dag niets meer mee."

Dat gaat ook op voor producten met 'een krasje', zeggen ze. "Bijvoorbeeld tomaten die zijn gedeukt. Of wortels die krom zijn. Die zien er anders uit dan de gemiddelde consument wil, maar als je ze in plakjes snijdt, smaken ze echt niet anders."

Geen concurrent

Soms gaan overtollige producten naar de voedselbank. Daar concurreren Kok en Kleinsmit niet mee, vinden ze. "Willen we ook absoluut niet. Producten voor de voedselbank moeten langer mee kunnen. Omdat ze eerst moeten worden opgehaald en vervolgens nog in dozen worden gepakt. Wij richten ons vooral op dagverse producten die eigenlijk dezelfde dag verkocht moeten worden."

Op hun website bieden ze daarvoor niet alleen horecazaken en winkels uit de foodsector een platform, maar ook groothandels en supermarkten. "Nu is het zo dat groothandels als Sligro en Makro binnen hun netwerk rechtstreeks koks benaderen of ze belangstelling hebben voor zalm en salades, die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen. Via onze site kunnen ze dat aan restaurants in het algemeen doen."

70 procent korting

Kok en Kleinsmit: "Supermarkten kunnen producten die ze anders moeten weggooien in een boodschappentas doen en zo als één pakket te koop aanbieden. Bijvoorbeeld met een korting van 50 of 70 procent. Hoewel we ondernemers vrijlaten in de prijs die ze vragen. Dat is hun verantwoordelijkheid."

Voor consumenten is gebruik van de site gratis. "We hopen vooral mensen te helpen die net iets te veel verdienen om deel te mogen nemen aan de voedselbank, of studenten die vaak ook geen groot budget hebben."

Beschermen

Ondernemers betalen eenmalig 10 euro om hun producten op de site te kunnen aanbieden. Van bedragen die ze via Foodlocal voor hun overtollige producten vangen, dragen ze 10 procent af aan Kok en Kleinsmit. Ze maken er geen geheim van dat ze er zelf ook beter van willen worden. "We hebben hiervoor kosten gemaakt. Ons initiatief bestaat nog niet in Nederland. We hebben ons idee gedeponeerd bij I-depot om het te beschermen."

Het begin is kleinschalig. "We zijn nu bezig allerlei zaken in Enschede te benaderen. Tot dusver hebben acht ondernemers zich daadwerkelijk voor deelname aangemeld, maar iedereen reageert enthousiast. Ook buiten Enschede hebben al verschillende ondernemers belangstelling getoond. We willen de website geleidelijk uitrollen." Ze dromen al voorzichtig van een opmars à la Thuisbezorgd. "Dat is ook heel klein in Enschede begonnen."