Nieuws Regio
Fashion by REISS: topservice waarbij gelachen mag worden
In 2020 bestaat de in het Zeeuws-Vlaamse Hulst gevestigde damesmodezaak Fashion by REISS 135 jaar. Daarmee is het de oudste modezaak van de provincie Zeeland. Bijzonder. Ouderwets is het familiebedrijf dat de titel Winkelier van het Jaar in de categorie Mode heeft binnengehaald echter niet. De winkel gaat afgaande op het verhaal van Saskia de Meurichy absoluut met de tijd mee.

Inmiddels runt de vijfde generatie de damesmodezaak aan de Steenstraat in Hulst. De vaste krachten Jessica, Marita, Wendy, Gonda en De Meurichy staan de klanten elke dag weer met fashionable raad en daad bij.
,,We zijn vijf totaal verschillende mensen die elk totaal verschillende klanten helpen. Op onze site en social media zie je precies wie wanneer in de winkel staat. Dus wordt de klant liever geholpen door een collega van me en door mij zelf? Dan kan dat. Maar goed ook, er zijn zoveel soorten mensen. Met de een klikt het beter dan met de ander. Daardoor kan je de klant nog persoonlijker helpen.’’
Van Zwanenburg tot Sneek naar Hulst
Hoewel Fashion by REISS niet in het meest centrale stukje Nederland ligt en het merendeel van de klanten uit de regio komt, reist een flink aantal vrouwen van heinde en verre voor een nieuwe outfit. ,,Ik heb klanten uit Zwanenburg en Sneek, maar ook uit Breda en Tilburg. Elk seizoen komen ze naar Hulst voor iets nieuw’’, vertelt de winkelier.
,,Onze doelgroep? Iedereen is welkom, maar we richten ons op vrouwen van 30 jaar en ouder. Jongere vrouwen kunnen overal wel slagen en zoeken online alles uit. Dat vind ik allemaal prima, maar ze zijn niet onze doelgroep. Wij zijn er voor de servicegerichte klant. Ik zeg altijd tegen die mensen: ‘als we je mogen helpen, dan slaag je altijd’.’’
Lees ook: Telecombinatie Middelharnis: geen vraag is te gek voor deze winkel
Niet alleen de service staat bovenaan bij Fashion by REISS. Een praatje is ook belangrijk. Daar maakt het team graag tijd voor. ,,Het is hier altijd gezellig. Hilarisch. Een dag niet gelachen is een slechte dag. Zelfs wanneer we veel verkocht hebben. Toen we laatst met een nieuw aangeschafte rolveger aan de slag gingen, moesten we met het team zo hard lachen dat een man bij ons naar binnen liep om te vragen wat er toch in hemelsnaam aan de hand was. Elke dag gebeurt er wel zoiets. Het is enorm gezellig en dat delen we met de klant. Want die mag altijd met ons meedoen’’, lacht De Meurichy.
De beste service en klantgericht werken
Iets waar de winkelier niet om kan lachen is de term ‘klantbinding’. Daar kan ze niets mee. ,,Je kunt een klant niet binden. Een klant gunt je iets of gunt je helemaal niets. Wij moeten altijd ons best doen om dezelfde winkel te zijn en te blijven. Elke dag weer. De beste service, een goed merkenpakket en klantgericht werken. Dan is het aan de klant om te beslissen wat ze doet. Kies je voor ons? Super, je bent van harte welkom en wij doen ons uiterste best voor je. Niet een keer, maar elke keer opnieuw. Dus ‘klantbinding’? Weg daarmee. Gewoon altijd het beste leveren. In de winkel, online, op social media. Overal.’’
De Meurichy: ,,Keihard werken voor de beste service en tegelijkertijd een feestje bouwen voor en met de klant, de straat, heel Hulst en de regio. Daar doen we het voor. Het draait om samenwerken. Op die manier kan je als winkel lang en met veel succes blijven bestaan. Daar zijn wij een prima voorbeeld van.’’
Grootste consumentenverkiezing van Nederland
Het Winkelier van het Jaar-concept omvat de grootste consumentenverkiezing van Nederland voor lokale winkeliers. Consumenten konden stemmen op de beste winkelier in hun gemeente. Wanneer een winkelier als beste wordt beoordeeld en voldoende stemmen krijgt in een van de dertien categorieën, mag deze zich een jaar lang de beste winkelier van zijn gemeente noemen. De Winkelier van het Jaar-verkiezing is een gezamenlijk initiatief van Reclamefolder.nl en Vote Company.